خانه » همه » مذهبی » تهذیب نفس

تهذیب نفس


تهذیب نفس

۱۳۹۴/۱۰/۱۷


۱۵۸۲ بازدید

تهذیب نفس




پرسش :





چطور می توانم تهذیب نفس را شروع کنم؟



پاسخ : مسئله

خودسازی، در قرآن کریم با عنوان تزکیه و تزکی مطرح شده و معنای لغوی آن عبارت است

از: پاک نمودن خود از ناپاکی ها.
[1]

در آیات متعددی از قرآن مجید بر اهمیت این پاک سازی تأکید شده است، مثلاً؛ در سوره

شمس می خوانیم: “به تحقیق کسانی که نفس خود را پاک کردند، به رستگاری رسیدند و

کسانی که آن را آلوده و ضایع کردند، ضرر دیدند”،
[2]همچنین

در آیه 19 سوره فاطر و آیات 14 و 15 سوره اعلی، بر این مسئله تأکید شده است. پس

خودسازی و تزکیه نفس، امری مقبول و مورد پسند شرع مقدس است.


به طور

کلی خودسازی و تهذیب نفس به لحاظ عملی دو مرحله اساسی دارد:


1.

تخلق ظاهر انسان به ظاهر شریعت که همان تخلق به تقوا است می باشد، یعنی ترک وابستگی

به دنیا و گناه و انجام واجبات و وظایف شرعی


2.

مرحله دوم تخلق باطن و روح انسان به صفات اخلاقی و باطنی و امور معنوی و عبادی دین

است از این مرحله تحت عنوان ورع یاد می شود. روی این حساب و تقسیم بندی تهذیب نفس

با مرحله اول یعنی تخلق انسان سالک به ظاهر شریعت و عمل به وظایف شرعی ظاهری شروع

می شود و سپس با عمل به مرحله دوم و باطنی انسان و دین ، به مقصود و نهایت می رسد.



نقطه شروع خودسازی و

تزکیه نفس برای افراد مختلف، متفاوت است. برای فرد غیر مسلمان، اوّلین راه و نقطه

شروع، اسلام آوردن است. به طوری که عده ای از علمای اخلاق، همین مطلب را درجه بندی

کرده و گفته اند: اول اسلام، بعد ایمان، در مرحله سوم هجرت و بعد از آن جهاد فی

سبیل الله است که در این راه وجود دارد”.
[3]



اما نسبت به کسانی که

وارد حریم امن اسلام و ایمان شده اند و مورد خطاب آیات قرآنی: “ای مؤمنان به فکر

خود باشید”[4] و “ای ایمان آوردندگان

ایمان خود را تجدید کنید”،
[5]

قرار گرفته اند، باید گفت اوّلین مرحله خودسازی، تنبه و بیداری است. به این که باید

شروع کرد و خود را از ناپاکی ها جدا کرد. بعد از این تنبه و آگاه شدن، این سؤال پیش

می آید که از کجا باید شروع کرد؟ می توان گفت پرسشگر این سؤال، اوّلین مرحله را

گذرانده است؛ چرا که با فکر و عقل، به این نتیجه رسیده است که “این عالم جای ماندن

نیست و این همه امکانات و بعثت انبیا برای حیوانی زیستن نیست”.
[6]


بعد از

این مرحله (تفکر و تنبه) نوبت به مرحله “توبه” می رسد؛ یعنی جبران آنچه از دست رفته

است. جبران حقوق دیگران که ضایع کرده ایم و جبران حقوق خداوند که بر گردن ما باقی

مانده است.



البته این توبه به همراه

عزم است. توبه از آنچه کرده ایم و عزم به سوی آنچه می خواهیم پیش برویم، به همین

جهت، عده ای از علمای اخلاق، منزل دوم را توبه
[7]

و عده ای عزم
[8]

گفته اند.



حضرت امام خمینی (ره) در

باره عزم مناسب با این مقام، می فرمایند: “بناگذاری بر ترک معاصی و فعل واجبات و

جبران مافات (گذشته ها) و عزم بر این که ظاهر و صورت خود را انسان عقلی و شرعی

نماید”.
[9]



در دعای روز مبعث آمده

است: “دانستم که برترین توشه سالک در مسیر رسیدن به تو، عزم بر اراده ای است که با

آن تنها تو را انتخاب نماید”.
[10]


مرحله

بعدی برای  این امر ترک معصیت و انجام واجبات است.



حضرت آیت الله بهجت در

جواب سؤالی که پرسیده شده: تصمیم به سیر و سلوک دارم، چه کنم؟ می گوید: ترک معصیت

برای تمام عمر کافی و وافی است، اگرچه هزارسال باشد.
[11]

پس در این مرحله باید واجبات الهی را به اندازه ای که علم داریم، انجام داده و

محرمات الهی را نیز به اندازه علم مان ترک کنیم. این مسئله باعث می شود خداوند علم

های جدیدی به ما عطا کند و به این وسیله، در سیر و سلوک خود رشد پیدا کنیم. ما هر

چه می دانیم عمل می کنیم و خداوند علم به ندانسته ها را به ما عنایت می کند و تا

وقتی که ما به وظیفه خود عمل کنیم، این چرخه ادامه دارد. پیامبر (ص) فرموده اند: هر

کس آنچه را می داند انجام دهد، خداوند علم مجهولات را به او می فهماند.
[12]

این روایت، مطابق با آیه قرآنی است که می فرماید: “کسانی که در راه ما تلاش کنند،

راه های خود را به آنان نشان داده و هدایت شان می کنیم”.
[13]علاوه

بر این، باید دانست انسان تا زنده است، هیچ گاه ساکن نیست؛ یا به سوی نور (هدایت)

در حرکت است و یا به سوی ظلمت (گمراهی)، و مطلب مهم رهبری این حرکت به سوی نور است

.


 برای

آگاهی بیشتر، می توانید به رساله لب اللباب، حسینى
تهرانى،

سیدمحمدحسین، ج اوّل، ص 87 مراجعه کنید.


 


 

 


 





پی نوشت ها:




[1]

. “التزکیة التطهیر من الأخلاق الذمیمة”؛ مجمع البحرین، ج

1، ص 203.




[2]

. “قد افلح من زکیها و قد خاب من دسیها”، شمس، 8-10.




[3]

. حسینی طهرانی، سید محمد حسین، رساله لب اللباب، ص 55.




[4]

. “یا ایها الذین امنوا علیکم انفسکم”، مائده، 105.




[5]

. “یا ایها الذین امنوا امِنوا”، نساء، 136.




[6]

. امام خمینی، چهل حدیث، ص 76.




[7]

. ملکی تبریزی، میرزا جواد، رساله لقاء الله، ص 52.




[8]

. چهل حدیث، ص 7.




[9]

. همان.




[10]

. “و لقد علمت افضل زاد الراحل الیک عزم ارادة یختارک

بها”، مفاتیح الجنان، دعای روز مبعث و الإقبال بالأعمال الحسنة، ص 277.




[11]

. به سوی محبوب (دستورالعمل ها و راهنمایی های حضرت آیت

الله بهجت)، ص 58.




[12]

. “من عمل بما علم ورثه الله علم ما لایعلم”،

المحجةالبیضاء، ج 6، ص 24؛ بحارالانوار، ج 89 ، ص172 و الخرائج، ج3 ، ص

1058.




[13]

. “الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا”، عنکبوت، 99.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد