۱۳۹۵/۰۸/۲۳
–
۴۰۴ بازدید
سلامجوان یا نوجوانی که خود را از گناه در این دوره آخر الزمان حفظ کند چه اجر و پاداشی دارد؟آیا در آیات و روایات آمده است؟
اینکه نوجوان یا جوان خود را از معصیت حفظ کند ،دقیقا همان است که از آن، در آیات وروایات تعبیر به «صبر» کرده اند :
« یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ » (بقرة / 153 )- نخست میگوید: اى کسانى که ایمان آورده اید از صبر و نماز کمک بگیرید (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ).و با این دو نیرو (استقامت و توجه به خدا) به جنگ مشکلات و حوادث سخت بروید که پیروزى از آن شما است زیرا خداوند با صابران است (إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ).
– لذا بسیارى از علماى اخلاق براى صبر سه شاخه ذکر کرده اند:
صبر بر اطاعت (مقاومت در برابر مشکلاتى که در راه طاعت وجود دارد).
صبر بر معصیت (ایستادگى در برابر انگیزه هاى گناه و شهوات سرکش و طغیانگر).
و صبر بر مصیبت (پایدارى در برابر حوادث ناگوار و عدم خود باختگى و شکست روحى و ترک جزع و فزع).
کمتر موضوعى را در قرآن مى توان یافت که مانند صبر تکرار و مورد تاکید قرار گرفته باشد، در قرآن مجید در حدود هفتاد مورد از صبر، سخن به میان آمده که بیش از ده مورد از آن به شخص پیامبر ص اختصاص دارد.تاریخ مردان بزرگ گواهى مى دهد که یکى از عوامل مهم یا مهمترین عامل پیروزى آنان استقامت و شکیبایى بوده است، افرادى که از این صفت بى بهره اند در گرفتاریها بسیار زود از پا در مى آیند و مى توان گفت نقشى را که این عامل در پیشرفت افراد و جامعه ها ایفا مى کند، نه فراهم بودن امکانات دارد و نه استعداد و هوش و مانند آن.
– به همین دلیل در قرآن مجید روى این موضوع با مؤکدترین بیان تکیه شده است، آنجا که مى گوید: إِنَّما یُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِسابٍ: صابران پاداش خود را بى حساب مى گیرند (زمر- 10). یعنى پاداش صابرین ،عدد و شماره ندارد.
– و در مورد دیگر بعد از ذکر صبر در برابر حوادث مى خوانیم: إِنَّ ذلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ: این کار از محکمترین کارها است (لقمان- 17).
– اصولا ویژگى استقامت و پایمردى، این است که فضائل دیگر بدون آن ارج و بهایى نخواهد داشت که پشتوانه همه آنها صبر است و لذا در نهج البلاغه در کلمات قصار مى خوانیم:و علیکم بالصبر، فان الصبر من الایمان کالراس من الجسد، و لا خیر فى جسد لا راس معه، و لا فى ایمان لا صبر معه: بر شما باد به صبر و استقامت که صبر در برابر ایمان همچون سر است در مقابل تن، تن بى سر فایده اى ندارد، همچنین ایمان بدون صبر، ناپایدار و بى نتیجه است « نهج البلاغه کلمات قصار شماره 82.».
– در روایات اسلامى عالیترین صبر را آن دانسته اند که به هنگام فراهم آمدن وسائل عصیان و گناه ، انسان مقاومت کند و از لذت گناه چشم بپوشد.
– در تفسیر قمى در مورد آیه (وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِیَ الْمَأْوى ) نازعات /40 و41 ، فرمود اهل ایمان که بر معصیت و گناهى دست یابند و سپس در اثر مخالفت و نهى پروردگار، از اقدام به گناه خوددارى نمایند جزاء و پاداش ترک گناه ؛ نعمتهاى بهشت خواهد بود.
روایات:
َ
1. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) مَنْ تَرَکَ مَعْصِیَةً لِلَّهِ مَخَافَةَ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى أَرْضَاهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ.
رسول خدا ص فرمود : هر کس به خاطر ترس از خدا گناه را ترک کند خداوند روز قیامت او را راضی خواهد نمود . (الکافی 2 81 باب اجتناب المحارم )
2. وَ فِی وَصِیَّةِ النَّبِیِّ (ص ) لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع یَا عَلِیُّ مَنْ تَرَکَ الْخَمْرَ لِلَّهِ سَقَاهُ اللَّهُ مِنَ الرَّحِیقِ الْمَخْتُومِ .
رسول خدا ص در سفارش به امیر مومنان ع فرمود : هر کس شراب را برای خدا ترک کند خداوند به او از شراب بهشتی می نوشاند. (بحارالأنوار 8 114 باب 23)
َ3. منْ تَرَکَ لِلَّهِ شَیْئاً عَوَّضَهُ اللَّهُ خَیْراً مِنْه .
هر کس چیزی ( از گناه ) را ترک کند خداوند بهتر از ان را به او خواهد داد . (بحارالأنوار 57 229 باب 36 )
َ4. فوائد چشم پوشی و عفت چشم
چشمی که به نگاه حرام آلوده نگردد، سبب برکات زیر می گردد:
الف . دیدن شگفتیها:
«رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: « غُضُّوا اَبْصارَکُم تَرَوْنَ الْعَجائِبَ » چشمهایتان را (از نامحرم) بپوشانید تا عجایب و شگفتیها را ببینید. (بحارالانوار، ج 101، ص 41 )
ب . راحتی قلب:
امام علی ـ علیه السلام ـ فرمود: «مَنْ غَضَّ طَرْفَهُ اَراحَ قَلْبَهُ » آنکه از نامحرم چشم خود را فرو نهاد، قلبش را راحت کرده است. ( شرح غررالحکم، آمدی،ج 5، ص 449 )
ج . نیک خویی:
همچنین آن حضرت فرمود: «مَن غُضَّتْ اَطرافُهُ حَسَنَتْ اَوصافُهُ » کسی که نگهاه هایش کنترل شود، صفاتش نیکو گردد. (میزان الحکمه، ج 10، ص 7 )
د .پاداش الهی:
امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: « مَنْ نَظَرَ اِلی امْرأَةٍ فَرَفَعَ بَصَرَهُ اِلیَ السَّماءِ اَوْ غَمَضَ بَصَرَهُ لَمْ یَرْتَدَّ اِلَیْهِ بَصَرُهُ حَتّی یُزَوَّجَهُ اللهُ مِنَ الْحُورِ العینِِ » هر کسی زنی را ببیند و بلافاصله دیده اش را به آسمان بدوزد یا چشم فرو بندد، چشم باز نگرداند مگر اینکه خداوند حوریان بهشتی را به عقد او در آورد. (بحارالانوار، ج 101، ص 7 )
ه . چشیدن شیرینی ایمان:
پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: « اَلنَّظَرُ سَهْمٌ مَسموُمٌ مِنْ سِهامِ اِبْلیسَ فَمَنْ تَرَکَها خَوْفاً مِنَ اللهِ اَعطاهُ اللهُ ایماناً یَجِد حَلاوَتَهُ فی قَلْبِهِِ » نگاه (به نامحرم) تیر زهرآلودی از تیرهای شیطان است و هر کس آن را از ترس خدا ترک کند، خداوند چنان ایمانی به او عطا کند که شیرینی اش را در دل خویش احساس کند. ( بحارالانوار، ج 101، ص 38 )
« یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ » (بقرة / 153 )- نخست میگوید: اى کسانى که ایمان آورده اید از صبر و نماز کمک بگیرید (یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ).و با این دو نیرو (استقامت و توجه به خدا) به جنگ مشکلات و حوادث سخت بروید که پیروزى از آن شما است زیرا خداوند با صابران است (إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ).
– لذا بسیارى از علماى اخلاق براى صبر سه شاخه ذکر کرده اند:
صبر بر اطاعت (مقاومت در برابر مشکلاتى که در راه طاعت وجود دارد).
صبر بر معصیت (ایستادگى در برابر انگیزه هاى گناه و شهوات سرکش و طغیانگر).
و صبر بر مصیبت (پایدارى در برابر حوادث ناگوار و عدم خود باختگى و شکست روحى و ترک جزع و فزع).
کمتر موضوعى را در قرآن مى توان یافت که مانند صبر تکرار و مورد تاکید قرار گرفته باشد، در قرآن مجید در حدود هفتاد مورد از صبر، سخن به میان آمده که بیش از ده مورد از آن به شخص پیامبر ص اختصاص دارد.تاریخ مردان بزرگ گواهى مى دهد که یکى از عوامل مهم یا مهمترین عامل پیروزى آنان استقامت و شکیبایى بوده است، افرادى که از این صفت بى بهره اند در گرفتاریها بسیار زود از پا در مى آیند و مى توان گفت نقشى را که این عامل در پیشرفت افراد و جامعه ها ایفا مى کند، نه فراهم بودن امکانات دارد و نه استعداد و هوش و مانند آن.
– به همین دلیل در قرآن مجید روى این موضوع با مؤکدترین بیان تکیه شده است، آنجا که مى گوید: إِنَّما یُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِسابٍ: صابران پاداش خود را بى حساب مى گیرند (زمر- 10). یعنى پاداش صابرین ،عدد و شماره ندارد.
– و در مورد دیگر بعد از ذکر صبر در برابر حوادث مى خوانیم: إِنَّ ذلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ: این کار از محکمترین کارها است (لقمان- 17).
– اصولا ویژگى استقامت و پایمردى، این است که فضائل دیگر بدون آن ارج و بهایى نخواهد داشت که پشتوانه همه آنها صبر است و لذا در نهج البلاغه در کلمات قصار مى خوانیم:و علیکم بالصبر، فان الصبر من الایمان کالراس من الجسد، و لا خیر فى جسد لا راس معه، و لا فى ایمان لا صبر معه: بر شما باد به صبر و استقامت که صبر در برابر ایمان همچون سر است در مقابل تن، تن بى سر فایده اى ندارد، همچنین ایمان بدون صبر، ناپایدار و بى نتیجه است « نهج البلاغه کلمات قصار شماره 82.».
– در روایات اسلامى عالیترین صبر را آن دانسته اند که به هنگام فراهم آمدن وسائل عصیان و گناه ، انسان مقاومت کند و از لذت گناه چشم بپوشد.
– در تفسیر قمى در مورد آیه (وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِیَ الْمَأْوى ) نازعات /40 و41 ، فرمود اهل ایمان که بر معصیت و گناهى دست یابند و سپس در اثر مخالفت و نهى پروردگار، از اقدام به گناه خوددارى نمایند جزاء و پاداش ترک گناه ؛ نعمتهاى بهشت خواهد بود.
روایات:
َ
1. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) مَنْ تَرَکَ مَعْصِیَةً لِلَّهِ مَخَافَةَ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى أَرْضَاهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ.
رسول خدا ص فرمود : هر کس به خاطر ترس از خدا گناه را ترک کند خداوند روز قیامت او را راضی خواهد نمود . (الکافی 2 81 باب اجتناب المحارم )
2. وَ فِی وَصِیَّةِ النَّبِیِّ (ص ) لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع یَا عَلِیُّ مَنْ تَرَکَ الْخَمْرَ لِلَّهِ سَقَاهُ اللَّهُ مِنَ الرَّحِیقِ الْمَخْتُومِ .
رسول خدا ص در سفارش به امیر مومنان ع فرمود : هر کس شراب را برای خدا ترک کند خداوند به او از شراب بهشتی می نوشاند. (بحارالأنوار 8 114 باب 23)
َ3. منْ تَرَکَ لِلَّهِ شَیْئاً عَوَّضَهُ اللَّهُ خَیْراً مِنْه .
هر کس چیزی ( از گناه ) را ترک کند خداوند بهتر از ان را به او خواهد داد . (بحارالأنوار 57 229 باب 36 )
َ4. فوائد چشم پوشی و عفت چشم
چشمی که به نگاه حرام آلوده نگردد، سبب برکات زیر می گردد:
الف . دیدن شگفتیها:
«رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: « غُضُّوا اَبْصارَکُم تَرَوْنَ الْعَجائِبَ » چشمهایتان را (از نامحرم) بپوشانید تا عجایب و شگفتیها را ببینید. (بحارالانوار، ج 101، ص 41 )
ب . راحتی قلب:
امام علی ـ علیه السلام ـ فرمود: «مَنْ غَضَّ طَرْفَهُ اَراحَ قَلْبَهُ » آنکه از نامحرم چشم خود را فرو نهاد، قلبش را راحت کرده است. ( شرح غررالحکم، آمدی،ج 5، ص 449 )
ج . نیک خویی:
همچنین آن حضرت فرمود: «مَن غُضَّتْ اَطرافُهُ حَسَنَتْ اَوصافُهُ » کسی که نگهاه هایش کنترل شود، صفاتش نیکو گردد. (میزان الحکمه، ج 10، ص 7 )
د .پاداش الهی:
امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: « مَنْ نَظَرَ اِلی امْرأَةٍ فَرَفَعَ بَصَرَهُ اِلیَ السَّماءِ اَوْ غَمَضَ بَصَرَهُ لَمْ یَرْتَدَّ اِلَیْهِ بَصَرُهُ حَتّی یُزَوَّجَهُ اللهُ مِنَ الْحُورِ العینِِ » هر کسی زنی را ببیند و بلافاصله دیده اش را به آسمان بدوزد یا چشم فرو بندد، چشم باز نگرداند مگر اینکه خداوند حوریان بهشتی را به عقد او در آورد. (بحارالانوار، ج 101، ص 7 )
ه . چشیدن شیرینی ایمان:
پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: « اَلنَّظَرُ سَهْمٌ مَسموُمٌ مِنْ سِهامِ اِبْلیسَ فَمَنْ تَرَکَها خَوْفاً مِنَ اللهِ اَعطاهُ اللهُ ایماناً یَجِد حَلاوَتَهُ فی قَلْبِهِِ » نگاه (به نامحرم) تیر زهرآلودی از تیرهای شیطان است و هر کس آن را از ترس خدا ترک کند، خداوند چنان ایمانی به او عطا کند که شیرینی اش را در دل خویش احساس کند. ( بحارالانوار، ج 101، ص 38 )