اما این راهکار چیست؟
آمارها نشان میدهد در سال ۹۹ بودجهای که برای این تسهیلات در نظر گرفته شده بود، رقم ۲۰ هزار میلیارد تومانی بود که طبق گفته مدیر وقت اداره اعتبارات بانک مرکزی، به دلیل اینکه تعداد کمی از مستاجران، متقاضی دریافت این وام بودند، عملا رقمی که شبکه بانکی به مستاجران متقاضی وام پرداخت کرد، ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود و باقیمانده آن یعنی حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان، بدون استفاده ماند و برای سال بعد نیز بر اساس قانون، منتقل نشد.
سال گذشته نیز این حمایت بانکی از مستاجران در دستور قرار گرفت، ولی این بار، رقمی که دولت برای اینکار در نظر گرفت کمتر از سال ۹۹ بود. بر این اساس حسب مصوبات ستاد کرونا در ۲۲ خردادماه ۱۴۰۰، مقرر شد بانکها تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ودیعه اجاره مسکن پرداخت شود. اما این بار استقبال متقاضیان بر خلاف سال قبل بود. به گونهای که یک مقام مسئول در بانک مرکزی در گفتگوی اظهار داشت: در حالی که قرار بود ثبت نام متقاضیان بر اساس سقف ۱۰ هزار میلیارد تومانی باشد، اما ثبت نامهای انجام شده تا سقف ۲۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان یعنی بیش از دو برابر سهمیهای بود که ستاد کرونا در نظر گرفته بود. در نتیجه بسیاری از متقاضیان از دریافت وام ودیعه مسکن محروم شدند.
وام ۱۰۰ میلیونی برای مستاجران تهرانی در سال ۱۴۰۱
اما این ابلاغیه چند روزی بیشتر اعتبار نداشت تا اینکه ۲۶ اردیبهشت رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه در ایام کرونا و در طی دو سال گذشته حدود ۱۴ هزار میلیاردتومان وام ودیعه مسکن به متقاضیان پرداخت شد، افزود: پیشنهاد ما این است که به متقاضیان وام ودیعه مسکن در شهرهای مختلف ۱۰۰، ۷۰، ۴۰ میلیون تومان تسهیلات ودیعه پرداخت شود که در حال حاضر با ارقام ۶۰، ۴۵ و ۳۵ میلیون تومان موافقت شده است.
سرانجام سوم خردادماه، بانک مرکزی خبر از افزایش مبلغ این وام داد. بر این اساس بانک مرکزی اعلام کرد: «عصر امروز در یکهزار و سیصد و سی و پنجمین جلسه شورای پول و اعتبار، درخواست وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن توسط شبکه بانکی از محل منابع موضوع ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن، مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.
براین اساس شورای پول و اعتبار با اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن با نرخ مصوب این شورا، دوره بازپرداخت حداکثر پنج سال، در سقفهای ۱۰۰۰، ۷۰۰ و ۴۰۰ میلیون ریال به ترتیب در تهران، مراکز استانها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و سایر شهرها و از محل منابع بانکی موضوع ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن (در سقف کلی سالانه ۴۰۰ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱)، موافقت کرد.»
وام ودیعه مسکن برای چه کسانی است؟
معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: کسانیکه در سالهای گذشته وام ودیعه مسکن دریافت کردهاند میتوانند مابهالتفاوت را تقاضا کنند. وی در خصوص بازپرداخت تسهیلات ودیعه مسکن گفت: تسهیلات در تهران ۱۰۰ میلیون تومان، در مراکز استانها ۷۰ میلیون تومان و در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۴۰ میلیون تومان و دوره بازپرداخت ۵ سال است. محمودزاده افزود: به منظور بازپرداخت تسهیلات مسکن دو مدل از سوی وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد شد که فردا بررسی و نتیجه به اطلاع متقاضیان خواهد رسید.
اقساط وام ودیعه مسکن چقدر است؟
وام ودیعه تنها سیاست حمایتی از مستاجران است؟
در این باره، آرا شاوردیان نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس نیز اظهار داشت: ستاد ملی مقابله با کرونا، همزمان با شیوع کوید و افزایش مشکلات اقتصادی مردم، مصوباتی برای حمایت از مستاجران تصویب کرد که بر اساس آن سقفی برای افزایش اجاره بها تعیین شده و موجران اجازه افزایش خارج از عرف کرایه را نداشتند، اما متاسفانه این مصوبه به دلیل نبود نظارت کافی به درستی اجرایی نشد. عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس عنوان کرد: همچنین با نظر ستاد ملی مقابله با کرونا، وام ودیعه مسکنی برای مستاجران در نظر گرفته شد که آن نیز علی رغم برخی محاسن، به دلیل عدم همکاری بانکها و سخت گیری در دریافت تضامین، متقاضیان را با چالشهای گوناگونی رو برو کرد؛ لذا بنده معتقدم بهترین قانون هم اگر به درستی و باحساسیت اجرایی نشود، کارایی لازم را نخواهد داشت.
چراغ سبز مجلس برای حمایت از مستاجران
عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اول خردادماه در گفتگو با ایسنا ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: جمعی از نمایندگان مجلس طرحی را به منظور کنترل و ساماندهی قیمت اجاره بهای مسکن تهیه کردند و درخواست بررسی این طرح به صورت دوفوریت نیز در صحن مجلس به تصویب رسید. در جلسه امروز کمیسیون نیز کلیات این طرح با حضور مسئولان مربوطه و کارشناسان مرکز پژوهشهای مجلس مورد بررسی قرار گرفت. وی در ادامه اظهار کرد: پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان این طرح در نهایت اکثریت اعضای کمیسیون با کلیات طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی موافقت کردند. ایراداتی به جزئیات این طرح وارد است که با حضور کارشناسان در جلسات آتی کمیسیون مورد بررسی قرار خواهد گرفت و سپس جهت بررسی در صحن مجلس به هیات رئیسه ارجاع خواهد شد.
اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در این باره گفت: متأسفانه تا کنون اقدامی برای اجرای قانون اجاره داری حرفهای صورت نگرفته است. مبنای قانون این بود که شرکتهایی مسکن را فقط با هدف اجاره دادن بسازند. وزارت راه و شهرسازی این قانون را اجرایی نکرده است و علاوه بر آن، قانونهایی مثل مالیات بر خانههای خالی، بیمه مسکن و… نیز وجود دارد که در شورای عالی مسکن، باید در نظر گرفته شود.
عضو کمیسیون عمران مجلس در خصوص طرحی که قرار است در مجلس بررسی و تصویب شود گفت: در این طرح افراد باید اجاره نامه خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند و این موضوع نکته مهم و اصل این طرح جدید است. با این کار، اطلاعات مسکن خانوارهای کل کشور به دست میآید. برای افرادی که در سامانه اطلاعات را ثبت میکنند، حمایتهایی مثل ۵۰ درصد تخفیف عوارض نوسازی و مالیاتی، وام نوسازی با سود کم و اقساط بلندمدت و همچنین قرار گرفتن در اولویت وام دهی در نظر گرفته خواهد شد و کسانی هم که از ثبت اطلاعات در سامانه سر باز زنند باید ضرر و زیان بپردازند.
شاکری در خصوص ضمانتهای اجرایی این طرح گفت: در این طرح بنگاهدار در صورت عدم ثبت اطلاعات در سامانه، برای بار اول باید جریمه بدهد و یک سال هم محرومیت از کسب خواهد داشت و برای بار دوم، محرومیت دائم از کسب شامل چنین املاکی میشود. وی افزود: در مورد صاحبخانه هم، دیگر نمیتواند به راحتی مستاجر را تخلیه کند؛ زیرا دادگاه به اطلاعات ثبت شده در سامانه رجوع میکند. امیدواریم این طرح بتواند ۶۰ تا ۷۰ درصد بازار اجاره را کنترل کند.
جریمه و تشویق قانون گذار برای صاحب خانهها
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در ادامه اظهار کرد: براساس طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی، آن دسته از موجران که قرارداد اجاره خود را در دفتر اسناد رسمی یا در سامانه املاک و اسکان ثبت کرده و میزان اجاره بهای آنها به میزان افزایش شاخص سالانه کالاها اعلامی از سوی بانک مرکزی باشد، میتوانند از امتیاز دریافت تسهیلات خرید و بازسازی مسکن به صورت خارج از نوبت و با تضامین و نحوه بازپرداخت آسانتر از سایر داوطلبان بهرهمند شوند و عوارض و مالیات وصولی از آنها کاهش مییابد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس گفت: در نقطه مقابل نیز موجرانی که در قرارداد اجاره خود، اجاره بها را به میزان بیش از شاخصها افزایش دهند، در خصوص مبلغ مازاد، مکلف به پرداخت مالیات بر درآمد اجاره به نحو مضاعف خواهند شد. براین اساس میتوان راهکاری در نظر گرفت تا بدون دخالت مستقیم در توافقات خصوصی اشخاص در معاملات و ایراد حقوقی و شرعی و با تنظیم گری و سیاست گذاری افراد به تعیین اجاره بهای متعارف سوق داد، همچنین با پیش بینی برخی سازوکارهای غیرکیفری ضمانت اجراهای مناسبی برای الزام موجرین به ثبت قرارداد خود در سامانههای مربوط پیش بینی شد که این سازوکارها میتواند از جهت تعزیر پیش بینی شود.