۱۳۹۵/۰۲/۱۴
–
۳۴۷ بازدید
سقط جنین نامشروع در حالی که مادر در فشار روحی قرار دارد چه حکمی دارد؟
همه مراجع (به جز تبریزی و مکارم و فاضل و سیستانی): جایز نیست.[ خامنه اى، اجوبةالاستفتاآت، س 1266و 1267؛ بهجت، استفتاآت پزشکى، سقط جنین، ص 42 و دفتر: همه.]
آیتالله تبریزی: اگر زنا با اکراه و زور انجام گرفته و به جهت حفظ آبرو وضع حمل درغیر وطن خود ممکن نباشد سقط آن پیش از آنکه روح در آن دمیده شده باشد، اشکال ندارد.[ تبریزى، صراط النجاة، ج 9، س 927.]
آیتالله فاضل: در صورتی که دختر اطمینان دارد و احتمال عقلایی بدهد که اگر جنین را سقط نکند مورد اذیت و آزار غیرقابل تحمل قرار می گیرد و در عسر و حرج شدید قرار می گیرد، در چنین فرضی بعید نیست که سقط جنین حرام نباشد.[ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1954 و 1955. ]
آیتالله مکارم: ساقط کردن ولدالزنا جایز نیست مگر اینکه نگهداری آن جنین مایه بیماری شدید مادر و کسالت روانی او گردد که در این صورت می توان به حاملگی او پایان داد مشروط بر اینکه جنین در ماه های اولیه باشد.[ مکارم، استفتاآت، ج 2، س1657 و1659 و ج 1، 1498.]
آیتالله سیستانی: اگر بارداری به اندازه ای زحمت داشته باشد که طاقت فرسا شده و راه نجاتی جز سقط جنین وجود نداشته باشد، قبل از حلول روح در جنین چنین عملی جایز است.[ توضیح المسائل مراجع، مسئله 2453؛ جزوه دیات و سقط جنین جامعة الزهرا، ص 9، رساله جدید، م2868.]
آیتالله تبریزی: اگر زنا با اکراه و زور انجام گرفته و به جهت حفظ آبرو وضع حمل درغیر وطن خود ممکن نباشد سقط آن پیش از آنکه روح در آن دمیده شده باشد، اشکال ندارد.[ تبریزى، صراط النجاة، ج 9، س 927.]
آیتالله فاضل: در صورتی که دختر اطمینان دارد و احتمال عقلایی بدهد که اگر جنین را سقط نکند مورد اذیت و آزار غیرقابل تحمل قرار می گیرد و در عسر و حرج شدید قرار می گیرد، در چنین فرضی بعید نیست که سقط جنین حرام نباشد.[ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1954 و 1955. ]
آیتالله مکارم: ساقط کردن ولدالزنا جایز نیست مگر اینکه نگهداری آن جنین مایه بیماری شدید مادر و کسالت روانی او گردد که در این صورت می توان به حاملگی او پایان داد مشروط بر اینکه جنین در ماه های اولیه باشد.[ مکارم، استفتاآت، ج 2، س1657 و1659 و ج 1، 1498.]
آیتالله سیستانی: اگر بارداری به اندازه ای زحمت داشته باشد که طاقت فرسا شده و راه نجاتی جز سقط جنین وجود نداشته باشد، قبل از حلول روح در جنین چنین عملی جایز است.[ توضیح المسائل مراجع، مسئله 2453؛ جزوه دیات و سقط جنین جامعة الزهرا، ص 9، رساله جدید، م2868.]