خانه » همه » مذهبی » حاملگی حضرت مریم(س)

حاملگی حضرت مریم(س)


حاملگی حضرت مریم(س)

۱۳۹۲/۱۰/۱۹


۲۵۲۶ بازدید

اینکه فرشته ای به شکل مرد جوان و زیبایی بر حضرت مریم ظاهر شد آیا ارتباط خاصی(جسمی یا معنوی) بین فرشته و حضرت مریم ایجاد شد که بعد از آن حضرت مریم باردار شد؟ — چرا در قرآن به مرد جوان و زیبا بودن فرشته تاکید شده است؟–

لطفا در پاسخ به نکات زیر توجه کنید: الف. ملائکه از جنس مجردات یعنی امور غیر مادی مانند روح بشری هستند و به اذن الهی گاهی به شکل بشر تمثل می یابند بدون این که اقتضائات بشر بودن(خوردن، خوابیدن، همسر داشتن، …) را داشته باشند. تمثل در اصل از ماده مثول بمعنى ایستادن در برابر شخص یا چیزى است، و ممثل به چیزى مى گویند که به صورت دیگرى نمایان گردد، بنا بر این «فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِیًّا» در آیه 17 سوره مبارکه مریم مفهومش این است که آن فرشته الهى به صورت انسانى درآمد1. بدون شک معنى این سخن آن نیست که روح (جبرئیل-ع-)، صورتا و سیرتا تبدیل به یک انسان شد، چرا که چنین انقلاب و تحولى ممکن نیست بلکه منظور این است که او به صورت انسان درآمد هر چند سیرت او همان فرشته بود، ولى مریم در ابتداى امر که خبر نداشت چنین تصور مى کرد که در برابر او انسانى است سیرة و صورتا.
در روایات اسلامى و تواریخ تمثل به معنى وسیع کلمه، بسیار دیده مى شود.                       
از جمله اینکه: ابلیس در آن روز که مشرکان در دارالندوه جمع شده بودند و براى نابودى پیامبر (ص) توطئه مى چیدند، او در لباس پیر مردى خیراندیش و خیرخواه ظاهر شد و به اغوا کردن سران قریش پرداخت.
و یا دنیا و باطن آن به صورت زن زیباى دلربایى در برابر على (ع) آشکار گشت و قدرت نفوذ در وى را نیافت که داستانش مفصل و معروف است.
و نیز در روایات مى خوانیم مال و فرزند و عمل انسان به هنگام مرگ در چهره هاى مختلف و خاص در برابر او مجسم مى شوند.
و یا اعمال انسان در قبر و روز قیامت تجسم مى یابد و هر کدام در شکل خاصى ظاهر مى گردد تمثل در تمام این موارد، مفهومش این است که چیزى یا شخصى صورتا به شکل دیگرى درمى آید نه اینکه ماهیت و باطن آن تغییر یافته باشد.
ب. پس تمثل ملکی به شکل بشر غیر از بشر بودن او است. و اگر ملکی به شکل بشری تمثل یافت برای ابلاغ و اجرای فرمان خدا است.
در مورد حضرت مریم(س) هم که قرآن کریم به حضور و تمثل ملک مقربی(روح: جبرئیل-ع-) در محضر حضرت مریم(س) اشاره فرموده است برای ابلاغ و اجرای فرمان خدا(بچه دار شدن) از راه غیر متعارف (بدون پدر) بوده است. و اصل بخشش فرزند به مریم(س) به دست خدا بوده همان طور که عروج حضرت عیسی و زنده بودنشان تا به الان در دست وا است.
ج. در قرآن مجید در مورد ملک مقرّب، مبلّغ و مجری فرمان خدا تعبیر « بَشَراً سَوِیًّا» به معنای «انسانى بى عیب و نقص» آمده است و در روایات به شکل جوان زیبا بودن او اشاره شده است2.
 
پاورقی:
1-      خدای متعال در سوره مریم (19) آیات 16 تا 21 می فرماید:
« وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ مَرْیَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِها مَکاناً شَرْقِیًّا (16) فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجاباً فَأَرْسَلْنا إِلَیْها رُوحَنا فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِیًّا (17) قالَتْ إِنِّی أَعُوذُ بِالرَّحْمنِ مِنْکَ إِنْ کُنْتَ تَقِیًّا (18) قالَ إِنَّما أَنَا رَسُولُ رَبِّکِ لِأَهَبَ لَکِ غُلاماً زَکِیًّا (19) قالَتْ أَنَّى یَکُونُ لِی غُلامٌ وَ لَمْ یَمْسَسْنِی بَشَرٌ وَ لَمْ أَکُ بَغِیًّا (20) قالَ کَذلِکِ قالَ رَبُّکِ هُوَ عَلَیَّ هَیِّنٌ وَ لِنَجْعَلَهُ آیَةً لِلنَّاسِ وَ رَحْمَةً مِنَّا وَ کانَ أَمْراً مَقْضِیًّا (21)»
ترجمه:
16- در این کتاب (آسمانى قرآن) از مریم یاد آر، آن هنگام که از خانواده اش جدا شد و در ناحیه شرقى قرار گرفت.                    
17- و حجابى میان خود و آنها افکند (تا خلوتگاهش از هر نظر براى عبادت آماده باشد) در این هنگام ما روح خود را به سوى او فرستادیم و او در شکل انسانى بى عیب و نقص بر مریم ظاهر شد.
18- او (سخت ترسید و) گفت من به خداى رحمن از تو پناه مى برم اگر پرهیزگار هستى.
19- گفت من فرستاده پروردگار توام (آمده ام) تا پسر پاکیزه اى به تو ببخشم!
20- گفت چگونه ممکن است فرزندى براى من باشد در حالى که تا کنون انسانى با من تماس نداشته، و زن آلوده اى هم نبوده ام؟!
21- گفت مطلب همین است که پروردگارت فرموده، این کار بر من سهل و آسان است، ما مى خواهیم او را نشانه اى براى مردم قرار دهیم و رحمتى از سوى ما باشد، و این امرى است پایان یافته (و جاى گفتگو ندارد).                              
2-    جهت اطلاع بیشتر ر. ک: تفسیر نمونه، ج 13، ص 31 – 38؛ تفسیر المیزان، ج 14 ، ص 37.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد