خانه » همه » مذهبی » حج منهای ولایت حج جاهلی است/ ولایت پذیری ملاک قبولی حج

حج منهای ولایت حج جاهلی است/ ولایت پذیری ملاک قبولی حج


حج منهای ولایت حج جاهلی است/ ولایت پذیری ملاک قبولی حج

۱۳۹۲/۰۷/۲۱


۹۴ بازدید

حج منهای ولایت حج جاهلی است/ ولایت پذیری ملاک قبولی حج

پژوهشگر مهدوی بااشاره به اینکه حج منهای ولایت، حج جاهلی است و دشمنان از حج با ولایت می هراسند، گفت: حج شالوده و بنیان جبهه استعمار و استکبار را می لرزاند و روح حج اعلام برائت از مشرکان است.

حجت الاسلام امیرمحسن عرفان، پژوهشگر مهدوی در گفتگو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان گفت: در آموزه های اسلامی ولایت پذیری و تسلیم امر امام معصوم بودن، داشتن منش امام و پیروی از ائمه تنها شرط رسیدن به کمال است.

حج منهای ولایت حج جاهلی است/ ولایت پذیری ملاک قبولی حج

پژوهشگر مهدوی بااشاره به اینکه حج منهای ولایت، حج جاهلی است و دشمنان از حج با ولایت می هراسند، گفت: حج شالوده و بنیان جبهه استعمار و استکبار را می لرزاند و روح حج اعلام برائت از مشرکان است.

حجت الاسلام امیرمحسن عرفان، پژوهشگر مهدوی در گفتگو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان گفت: در آموزه های اسلامی ولایت پذیری و تسلیم امر امام معصوم بودن، داشتن منش امام و پیروی از ائمه تنها شرط رسیدن به کمال است.

وی با بیان اینکه روح عبادات، ولایت امام است، خاطرنشان کرد: امام باقر(ع) در حدیثی می فرمایند: اگر کسی هر روز را روزه بگیرد و هر شب را به عبادت بگذراند اما ولایت ما را قبول نداشته باشد، برایش ثوابی نیست.

حجت الاسلام عرفان روح نماز، روزه، زکات و حج را در پرتو ولایت امامان معصوم دانست و بیان داشت: باید توجه داشت که ولایت امامان نقش تعیین کننده را در پذیرش عبادات دارند. بنابراین حج تجلی گاه معرفت به امام، تجلی گاه عظمت امام و علم امام است.

این پژوهشگر مهدوی بااشاره به پذیرش ولایت و قبول امامت امام عصر(ع) در حج، اظهارداشت: با بررسی روایات گوناگون در این حوزه درمی یابیم که روح حج، ولایت امام زمان(ع) است.

وی بااشاره به هدف حج منتظرانه، تصریح کرد: آرمان حج منتظرانه، رسیدن به بینش، گرایش و منش منتظرانه است که براساس رضایت امام معصوم(ع) تحقق می یابد و آنچه حج را حج مهدوی و منتظرانه قرار می دهد، این است که آیا امام زمان(عج) از حج ما راضی هستند؟ پس باید گفت که آرمان حاجی در حج، رضایت امام است.

حجت الاسلام عرفان با بیان اینکه پیروی و ولایت پذیری حج را حج مقبول می کند، گفت: انسان منتظر در حج باید نسبت به امام معرفت داشته باشد، معرفت به معنای محبت در کنار تسلیم امر و سلوک مهدوی می باشد، همچنین با داشتن بینش مهدوی، احساس مهدوی و رفتار مهدوی به قبولی حج خود کمک کند.

این پژوهشگر مهدوی با اشاره به دومین وظیفه منتظر در ایام حج، افزود: اعلام ولایت، ناظر بودن امام بر اعمال و اینکه منتظران در ایام حج نصرت و یاری خود را به امام خود اعلام کنند، از وظایف منتظر واقعی است.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که حج بدون ولایت، حج جاهلی است و دشمنان از حج با ولایت می هراسند. چراکه حج شالوده و بنیان جبهه استعمار و استکبار را می لرزاند. به عنوان مثال باید گفت که در مسجد الحرام مسلمانانی هستند که با آب زمزم وضو می گیرند، مقابل کعبه سجده می کنند و بهترین قرائت را از قرآن دارند اما آیا دشمن از اعمال آنها می هراسد؟

حجت الاسلام عرفان روح عبادت و روح حج را اعلام برائت از مشرکان دانست و بیان داشت: امام باقر(ع) در حدیثی می فرمایند با مکه شروع کنید و طواف نمایید اما بدانید روح حج ماییم و زمانی عبادت شما کامل می شود که حج را با ما تمام کنید.

این پژوهشگر مهدوی گفت: در دوران غیبت امام عصر(ع) باید در حج بیعتی دوباره با امام خود ببندیم و تلاش کنیم که بهترین یار امام باشیم.

وی بااشاره به پیوندهای دو سویه حج با مهدویت، اظهارداشت: نخستین پیوند، حضور امام زمان(عج) در مراسم حج است. اینکه مکه و مسجدالحرام محل ظهور و سخنرانی آقا است. دومین پیوند نیز حجرالاسود است که حجت و شاهد بر امامت آقا است.

حجت الاسلام عرفان ادامه داد: در مورد حضور امام در مراسم حج، روایتی از عثمان بن عمری نایب خاص حضرت بیان شده است، مبنی بر اینکه صاحب الامر هر سال در مراسم حج حاضر می شود، مردم را می بیند و آنها را می شناسد ولی آنها او را نمی شناسند.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد