خانه » همه » مذهبی » حجاب زنان حرم امام حسین (ع) در عاشورا

حجاب زنان حرم امام حسین (ع) در عاشورا


حجاب زنان حرم امام حسین (ع) در عاشورا

۱۳۹۴/۰۷/۳۰


۶۶۲ بازدید

ایا اهل حرم روز عاشورا سر برهنه شدند؟

واقعه کربلا آنقدر عظیم و بزرگ و دردناک است که هیچ کس نمى تواند آن را بفهمد و درک کند و در طول 1365 سال که از آن مى گذرد هر کس بتوان و اطلاعات خویش مطالبى و بخشى از آن را به تصویر کشیده است نوشتن هزاران کتاب خود گواه این مطلب است. اگر به صفحات تاریخ کربلا نگاهى بکنید به وضوح ضرب و شتم خاندانى را مشاهده مى کنیم که در دنیا و آنچه در آن است بخاطر آنان بوجود آمده است (لولاک لما خلقت الافلاک) بعنوان مثال ابى مخنف اولین مورخ در این زمینه مى نویسد: (مال الناس على نساء الحسین و ثقله و متاعه فان کانت المرأه لتنازع ثوبها عن ظهرها حتى ثغلب علیه فیذهب به منها) لشگر به سوى زنان و اموال و اثاثیه امام حسین حمله کردند و حتى مقاومت نمودن زنها بى اثر بود و لباسهایشان به یغما برده مى شد. (تاریخ ابى مخنف 194/ 1 مقتل الحسین خوارزمى 34/ 2 مقتل الامام حسین (ع) ابى مخنف، ص 147) سید بن طاووس در لهوف مى نویسد: (.. سپاهیان (یزید) با سرعت تمام براى غارت اموال فرزندان پیغمبر و نور دیدگان فاطمه زهرا (س) به سوى خیمه ها رفتند، به طورى که چادر از سر زنها مى ربودند. (ترجمه و متن کامل لهوف ترجمه عقیقى بخشایشى ص. 151)
علامه مجلسى در بحار مى نویسد فاطمه صغرى مى گوید… ناگهان دیدم مردى را که بر اسبى سوار است: زنان را با کعب نیزه مى راند و آن زنان به یکدیگر پناهنده مى شوند و فریاد مى زنند وا جداه، وا ابتاه، وا علیا… مرد متوجه من گردید من از او فرار کردم گمان مى کردم از دست او سالم خواهم ماند ناگاه دیدم وى مرا دنبال کرد و من از خوف او از خود بیخود شدم تا اینکه احساس کردم کعب نیزه در میان دو کتف من قرار گرفت از اثر آن بصورت خویش بر زمین افتادم و گوشم را پاره کرد و گوشواره و مقنعه مرا غارت نمود و خون همچنان بر صورتم فرو مى ریخت و آفتاب سرم را مى گداخت آن مرد نابکار بسوى خیمه ها بازگشت و من قش کردم زمانى بحال آمدم عمه ام زینب را بالین خود دیدم که گریه مى کند و مى گوید: نور چشمان عمه برخیز بسوى خیمه ها برویم که بر سر دختران و برادر بیمار چه آمده است من برخواستم و گفتم اى عمه آیا پارچه است که سرم را بوسیله آن از نظر بینندگان بپوشانم؟ فرمود دختر جان عمه ات مثل تو مى باشد…
(بحارالانوار، 45 و 61)
مرحوم شیخ عباس قمى در منهى الامال مى نویسد زنها که حال رقتّى از او (عمرسعد) مشاهده کردند از آن خبیث استدعا نمودند که حکم کند آنچه از ما برده اند بما رّد کنند تا ما خود را مستور کنیم (منتهى الامال، ج 1، ص 734)
اینها بخشى و اندکى از صفحات تاریخ است که گوشه اى از ظلم و جنایت یزیدیان را نشان داده است و ثابت مى کند که چه ستم ها بر حضرت زینب (س) و سایر اسراء اهل بیت (ع) روا داشتند.
بعلاوه در جامعه اسلامى زنان پیامبر (ص) و ائمه هدى علیه السلام حجاب و پوشش زنانه بسیار کامل بوده و زنان علاوه بر پوشش ظاهرى پوشش هاى متعدد دیگرى نیز داشته اند در واقعه کربلا فقط پوشش ظاهرى را ربودند اما پوشش هاى دیگر بوده یعنى به گونه اى نبود که موها یا اعضاى دیگرى از بدن آشکار شده باشد.
معرفى چند کتاب:
1 کتاب لهوف از سیدبن طاووس، (ترجمه فاسى موجودات)
2 نفس المهموم شیخ عباس قمى، (ترجمه شده است)
3 براى اطلاع بیشتر به کتاب، (کتابشناسى امام حسین (ع)، از نجفعلى جیبى) مراجعه کنید. ایشان تعداد 879 کتاب درباره امام حسین (ع) معرفى نموده است.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد