خانه » همه » مذهبی » حرف زدن از روی ظن

حرف زدن از روی ظن


حرف زدن از روی ظن

۱۳۹۳/۰۵/۰۸


۵۱۸ بازدید

کسی که از چیزی مطمئن نیست و ﺩرباره اش حرف میزند چه حکمی دارد؟ حدیثی هم ﺩراین باره وجوﺩ ﺩا ﺩ؟

با سلام و ادب و سپاس از ارتباط شما با این مرکز
1. اگر انسان بدون اطمینان و یقین در مورد کسی صحبت کند گاه ممکن است گناهی نباشد اما گاه ممکن است منجر به گناه شود .
2. یکی از مواردی که اظهار نظر بودن اطمینان و یقین در باره افراد منجر به گناه می شود موضوع بد گمانی و سوء ظن به افراد است . یعنی در مورد افراد به صرف احتمال و گمان به افراد بد گمان شده و در باره آنها اظهار نظر کنیم .
خداوند در ایه 12 سوره مبارکه حجرات می فرماید :
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ …..
اى کسانى که ایمان آورده اید، از بسیارى از گمانها بپرهیزید که پاره اى از گمانها گناه است
پیغمبر گرامى ص در حدیثى مى فرماید:
ان اللَّه حرم من المسلم دمه و ماله و عرضه، و ان یظن به السوء:
خداوند خون و مال و آبروى مسلمان را بر دیگران حرام کرده، و همچنین گمان بد در باره او بردن
المحجة البیضاء جلد 5 صفحه 268.
گمان بد نه تنها به طرف مقابل و حیثیت او لطمه وارد مى کند، بلکه براى صاحب آن نیز بلائى است بزرگ زیرا سبب مى شود که او را از همکارى با مردم و تعاون اجتماعى بر کنار کند، و دنیایى وحشتناک آکنده از غربت و انزوا فراهم سازد، چنان که در حدیثى از أمیر مؤمنان على ع آمده است:
من لم یحسن ظنه استوحش من کل احد: کسى که گمان بد داشته باشد از همه کس مى ترسد و وحشت دارد! .به تعبیر دیگر: چیزى که زندگى انسان را از حیوانات جدا مى کند، و به آن رونق و حرکت و تکامل مى بخشد، روح تعاون و همکارى دسته جمعى است، و این در صورتى امکان پذیر است که اعتماد و خوشبینى بر مردم حاکم باشد، در حالى که سوء ظن پایه هاى این اعتماد را در هم مى کوبد، پیوندهاى تعاون را از بین مى برد و روح اجتماعى را تضعیف مى کند.
نه تنها سوء ظن که مساله تجسس و غیبت نیز چنین است.
افراد بدبین از همه چیز مى ترسند، و از همه کس وحشت دارند، و نگرانى جانکاهى دائما بر روح آنها مستولى است، نه مى توانند یار و مونسى غمخوار پیدا کنند، و نه شریک و همکارى براى فعالیتهاى اجتماعى، و نه یار و یاورى براى روز درماندگى.
توجه به این نکته نیز لازم است که منظور از ظن در اینجا گمانهاى بى دلیل است بنا بر این در مواردى که گمان متکى به دلیل یعنى ظن معتبر باشد از این حکم مستثنى است مانند گمانى که از شهادت دو نفر عادل حاصل مى شود.
تفسیر نمونه، ج 22، ص: 187

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد