۱۳۹۲/۱۰/۰۸
–
۱۸۸ بازدید
حسن و قبح شرعی چیست؟
حسن و قبح شرعی : حسن یا قبح امری به اعتبار تعلق حکم شرع به آن
حسن و قبح شرعی، مقابل حسن و قبح عقلی بوده و عبارت است از حسن و قبح افعال اختیاری انسان که ناشی از حکم شارع به حسن و یا قبح آنها میباشد؛ یعنی هر فعلی را که شارع به حُسن آن حکم کرد، حَسن است و هر فعلی را که به قبح آن حکم نمود، قبیح است؛ به بیان دیگر، تنها مناط حسن و قبح افعال، حکم شارع است و صرف نظر از آن، مناط دیگری برای حسن و قبح وجود ندارد؛ پس اعمال ذاتاً نه خوب و نه بد میباشند، بلکه خوبی و بدی آنها به نظر شارع بستگی دارد؛ الحسن ما حسّنه الشارع والقبیح ما قبّحه الشارع .
در این نظریه، حسن و قبح تابع اعتبار شارع است، پس اگر شارع قضیهای را به گونهای دیگر اعتبار کند، یعنی آن چه را که تا به حال حسن و نیکو میدانست، از امروز به بعد تقبیح نماید، چیزی که تا دیروز نیکو بود از امروز قبیح میشود و اگر کاری را که شارع تا کنون قبیح میدانست، از امروز نیکو شمارد، آن کار حسن میشود.
اشاعره منکر حسن و قبح عقلی افعال بوده و معتقدند حسن و قبح افعال تابع اعتبار شرع است.
عدلیه (معتزله و امامیه) معتقدند برخی افعال با قطع نظر از حکم شارع، در نظر عقل، حسن میباشد (به صورت علّت تامه یا مقتضی) ، مانند: عدالت و علم، و برخی دیگر قبیح میباشد، مانند: ظلم و جهل، و تعدادی دیگر نه حسن است و نه قبیح، مانند: راه رفتن و آب خوردن.
برای مطالعه بیشتر به این آدرس رجوع کنید. http://islamicdoc.org/Multimedia/fbook/1159/1159_1.htm#209
حسن و قبح شرعی، مقابل حسن و قبح عقلی بوده و عبارت است از حسن و قبح افعال اختیاری انسان که ناشی از حکم شارع به حسن و یا قبح آنها میباشد؛ یعنی هر فعلی را که شارع به حُسن آن حکم کرد، حَسن است و هر فعلی را که به قبح آن حکم نمود، قبیح است؛ به بیان دیگر، تنها مناط حسن و قبح افعال، حکم شارع است و صرف نظر از آن، مناط دیگری برای حسن و قبح وجود ندارد؛ پس اعمال ذاتاً نه خوب و نه بد میباشند، بلکه خوبی و بدی آنها به نظر شارع بستگی دارد؛ الحسن ما حسّنه الشارع والقبیح ما قبّحه الشارع .
در این نظریه، حسن و قبح تابع اعتبار شارع است، پس اگر شارع قضیهای را به گونهای دیگر اعتبار کند، یعنی آن چه را که تا به حال حسن و نیکو میدانست، از امروز به بعد تقبیح نماید، چیزی که تا دیروز نیکو بود از امروز قبیح میشود و اگر کاری را که شارع تا کنون قبیح میدانست، از امروز نیکو شمارد، آن کار حسن میشود.
اشاعره منکر حسن و قبح عقلی افعال بوده و معتقدند حسن و قبح افعال تابع اعتبار شرع است.
عدلیه (معتزله و امامیه) معتقدند برخی افعال با قطع نظر از حکم شارع، در نظر عقل، حسن میباشد (به صورت علّت تامه یا مقتضی) ، مانند: عدالت و علم، و برخی دیگر قبیح میباشد، مانند: ظلم و جهل، و تعدادی دیگر نه حسن است و نه قبیح، مانند: راه رفتن و آب خوردن.
برای مطالعه بیشتر به این آدرس رجوع کنید. http://islamicdoc.org/Multimedia/fbook/1159/1159_1.htm#209