خانه » همه » مذهبی » حضرت سليمان(ع) منطق الطير(زبان پرندگان) مي دانست يا زبان مورچگان؟

حضرت سليمان(ع) منطق الطير(زبان پرندگان) مي دانست يا زبان مورچگان؟

سوره نمل، آيه16: «…وَ قالَ يا أَيُّهَا النَّاسُ عُلِّمْنا مَنْطِقَ الطَّيْرِ وَ أُوتينا مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ إِنَّ هذا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبينُ»

سوره نمل، آيه 19-18: «… قالَتْ نَمْلَةٌ يا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَساكِنَكُمْ لا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمانُ وَ جُنُودُهُ وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ * فَتَبَسَّمَ ضاحكاً مِن قولِها…»

 

جمله “عُلِّمْنا مَنْطِقَ الطَّيْرِ” منافاتى با فهميدن كلام مورچه ندارد، براى اينكه جمله مزبور غير طير را نفي نكرده است، بلكه تنها اثبات مى ‏كند كه آن جناب زبان مرغان را مى ‏دانسته، ممكن است زبان ساير حيوانات يا بعضى ديگر مانند مورچه را هم بداند.

ولى جمعى از مفسرين نفى غير طير را مسلم گرفته ‏اند، آن گاه براى رفع منافات ميان آن و فهميدن زبان مورچه به دست و پا افتاده‏ اند، يك بار گفته ‏اند: فهم زبان مورچه تنها قضيه‏ اى بوده كه در يك واقعه رخ داده، نه اينكه آن جناب هميشه زبان اين حيوان را مى‏ فهميده، بارى ديگر گفته ‏اند: آن مورچه مورچه بالدار بود، كه خود نيز نوعى پرنده است، بار ديگر گفته‏ اند: كلام مورچه يكى از معجزات سليمان (ع) بوده، (هم چنان كه سنگريزه به معجزه رسول خدا (ص) به زبان در آمد)، و بار ديگر گفته‏ اند: صدايى از مورچه برنخاست تا سليمان (ع) سخن او را بفهمد، بلكه خداوند آنچه را كه در دل آن حيوان بوده به سليمان الهام نمود. ولى از آنچه كه ما درباره منطق طير گفتيم تمامى اين موهومات را از بين مى ‏برد، علاوه بر اين سياق آيات به تنهايى در دفع آنها كافى است.

 

منبع:

ترجمه تفسير الميزان، ج‏15، ص 502

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد