خانه » همه » مذهبی » حفظ عفاف کارمند خانم با مراجعان مرد

حفظ عفاف کارمند خانم با مراجعان مرد


حفظ عفاف کارمند خانم با مراجعان مرد

۱۳۹۳/۰۲/۳۱


۲۶۹ بازدید

ببخشید،اگر خانمی استخدام بانک شود در حالیکه روزانه با مشتریان زیادی سروکار دارد،چطور می تواند با مشتریان طوری برخورد کند که موجب جذب مشتری و از طرفی رعایت اخلاق زهرایی واسلامی داشته باشد؟چون از طرفی نسبت به سازمان و دلزده نکردن مشتریان مسئول می باشد از طرفی هم در بر خورد با نامحرم خیلی باید مراقب بود تا مشکلی ایجاد نشود؟خواهشأ اینجانب را بطور کامل راهنمایی فرمایید چون ثبات رفتار اسلامی و رعایت ارزش اخلاق اسلامی برایم بسیار مهم می باشد و از طرفی شرایط زندگی پدرو مادر به نحوی بوده که دوست دارم از این به بعد من مراقبتشون کنم دیگر توان ندارند احساس مسئولیت تأمین مخارج بسیار مرا تحت فشار قرار داده است.

با سلام به شما پرسشگر گرامی؛
اختلاط و ارتباط و تماس زن و مرد چنانچه مستلزم و موجب گناه و حرام نباشد، بلامانع است؛ ولی در عین حال با توجه به شرایط خاص دوران جوانی، طولانی بودن دوران تجرد بسیاری از افراد و خطرات جدی تمایلات آشکار و پنهان غرائز نفسانی، لازم است زن و مرد در هر محیطی، روابط خود را از نظر کمی و کیفی تحت کنترل قرار دهند و در سطح ضرورت حفظ کنند.
بنابراین، توصیه اکید ما این است که: اولا، در مقابل افراد نامحرم، رفتاری متکبرانه داشته باشید نه رفتاری صمیمانه. اینکه در احکام شرعی می فرمایند در غیرضرورت مثلا مکروه است مرد با زن هم صحبت شود, مخصوصا مرد و زن جوان، به این دلیل است که چه بسا همین هم صحبت شدن ها، غرایز جنسی افراد را تحریک کند و یک الفت و محبت شهوانی بین مرد و زن ایجاد گردد و نقطه آغازی برای غوطه‌ورشدن در انحراف و فساد شود. در هر حال انسان باید دقیقا درون خود را بکاود و باطنش را عمیقا مطالعه کند که مثلا صحبت کردن با افراد نامحرم چه ضرورتی برای او دارد.
ثانیا: در صورت ناچاری و ضرورت، روابط با نامحرم تا آنجا که به شکستن حریم احکام الهی منجر نشود, اشکالی ندارد. بنابراین، گفتگو و نگاه های متعارف در حیطه‌ی کاری، بدون قصد لذت و ریبه اشکالی ندارد.
اما با این حال، حتی الامکان لازم است ارتباطات به گونه ای باشند که کمترین اختلاط پدید آید و در برخورد و گفتگو، هنجارهای شرعی زیر رعایت شود:
1- از گفتگوهای تحریک کننده پرهیز شود.
2- از نگاه های آلوده و شهوانی خودداری شود.
3- حجاب شرعی رعایت شود.
4- قصد تلذذ و ریبه در کار نباشد.
5- دو نفر نامحرم در محیط بسته، تنها نمانند.
بنابراین سعی کنید خود را به امور زیر عادت دهید:
الف) در صحبت با نامحرم به او نگاه نکنید و به هیچ قسمتی از بدن او خیره نشوید و قسمت های باز و پوشیده برایتان کاملا مساوی فرض شوند.
ب) در همه حال خدا را ناظر بر اعمال و رفتار خود بدانید و عفت و حیا را فراموش نکنید. روشن است که هر فرد خود بهتر می تواند تشخیص دهد که کجا از مرز فراتر رفته است؛ «بل الانسان علی نفسه بصیره؛ آدمی بر نفس خود آگاه و بیناست».
ج) از شوخی کردن با نامحرمان اجتناب کنید؛ زیرا اگر شوخی و خندیدن با مرد نامحرم موجب فتنه و فساد شود قطعا حرام است.
دوست عزیز؛
بدان که همه‌ی ما در عرصه‌های مختلف زندگی امتحان می‌شویم؛ لذا در مواجهه با مشکلات جانبی زندگی، نباید قدم خود را از حدود الهی فراتر بگذاریم و در هر شرایطی از اوامر الهی اطاعت و از نواهی باری تعالی پرهیز کنیم.
و نکته‌ی آخر اینکه:
شما در هر حالی به وظیفه‌ی شرعی خود عمل کنید و بدانید که رزاق حقیقی پروردگار یکتا می‌باشد.
برای شما که طالب پاکی هستید دعا می‌کنیم.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد