خانه » همه » مذهبی » خبر رحلت پیامبر در سوره نصر

خبر رحلت پیامبر در سوره نصر


خبر رحلت پیامبر در سوره نصر

۱۳۹۳/۰۸/۲۹


۱۳۳ بازدید

در حدیثی آمده است هنگامی که سوره نصر نازل شد و پیامبر(ص) آن را بر یاران خود تلاوت کرد همگی خوش حال شدند ولی عباس عموی پیامبر(ص) که آن را شنید گریه کرد.پیامبر(ص)فرمود:ای عمو!چرا گریه می کنی؟ عرض کرد:گمان می کنم خبر رحلت شما در این سوره داده شده ای رسول خدا!پیامبر(ص) فرمود:مطلب همان گونه است که تو می گویی.در کجای این سوره به مرگ پیامبر اشاره شده است؟

پرسشگر گرامی با سلام و سپاس از ارتباط شما با این مرکزبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِإِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ (1) وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْواجاً (2) فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ کانَ تَوَّاباً (3)
1.روایت مورد پرسش در تفسیر نور الثقلین چنین امده است :
قال مقاتل: لما نزلت هذه السورة قرأها صلى الله علیه و آله على أصحابه ففرحوا و استبشروا، و سمعها العباس فبکى فقال صلى الله علیه و آله و سلم: ما یبکیک یا عم؟ فقال: أظن انه قد نعت إلیک نفسک یا رسول الله، فقال: انه لکما تقول، فعاش بعدها سنتین ما رؤی فیهما ضاحکا مستبشرا قال: و هذه السورة تسمى سورة التودیع.
تفسیر نور الثقلین، ج 5، ص: 689
2. در اینکه از کجاى این سوره چنین مطلبى استفاده مى شود در میان مفسران گفتگو است ، زیرا در ظاهر آیات آن چیزى جز بشارت از فتح و پیروزى نیست ، این مفهوم ظاهرا از اینجا استفاده شده که این سوره دلیل بر آن است که رسالت پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلّم ) به پایان رسیده ، و آئین او کاملا تثبیت شده است ، و معلوم است در چنین حالتى انتظار رحلت از سراى فانى به جهان باقى ، کاملا قابل پیش بینى است .
تفسیر نمونه، ج 27، ص: 395

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد