۱۳۹۸/۱۲/۰۴
–
۱۷۵۰ بازدید
سلام ایا خروج سفیانی، یمانی و خراسانی درروز جمعه اخر ماه رجب اتفاق خواهد افتاد؟
این مطلب آنقدر مسلم بوده که امام صادق علیهالسلام برای نفی قیام سفیانی، بر عدم قیام یمانی استدلال فرمودهاند. هنگامیکه در محضر آن امام از خروج سفیانی سخن به میان آمد، فرمودند: أنّی یخرج ذلک و لمّا یخرج کاسر عَینیه بصنعاءَ [۶]کی و چگونه سفیانی قیام میکند، درحالیکه کسی که چشم او را از کاسه درمیآورد، هنوز از صنعاء، خروج نکرده است.
ابن حماد نیز از امام باقر علیهالسلام چنین روایت کرده است:اذا ظهر السفیانیُّ علی الابقع والمنصورِ الیمانیِّ خرج الترکُ والرومُ فظهر علیهم السفیانیُّ؛ [۷]چون سفیانی بر ابقع و منصور یمانی پیروز شود، ترک و روم خروج میکنند و سفیانی بر آنها نیز غلبه مییابد. در روایت دیگری فرمودهاند:ثم یسیرُ الیهم منصورُالیمانیُّ من صنعاءَ بجنوده … فَیلتَقی هو والأَخوص… فیکون بینهما قتالٌ شدیدٌ … . [۸]سپس منصور یمانی همراه با سپاهیانش از صنعا به سمت آنها رهسپار میشود… او با اخوص روبهور میشود… میان آن دو جنگی سخت درمیگیرد … .
در مجموعه روایاتِ نشانههای ظهور، سه روایت وجود دارد که علاوه بر دلالت بر تلاقی قیام یمانی با خروج سفیانی، آغاز این دو جنبش و جنبش خراسانی را دقیقاً در یک سال و یک ماه و یک روز بیان کرده است. امام باقر علیهالسلام در این خصوص فرمودهاند: … خروجُ السفیانیِّ و الیمانیِّ والخراسانیِّ فی سَنَةٍ واحدةٍ فی شهرٍ واحدٍ فی یومٍ واحدٍ؛ [۹]خروج سفیانی و یمانی و خراسانی در یک سال و یک ماه و یک روز است. از امام صادق علیهالسلام نیز چنین روایت شده است: و قد یکونُ خروجُه و خروجُ الیمانیِّ من الیمنِ مع الرایاتِ البیضِ فی یومٍ واحدٍ و شهرٍ واحدٍ و سنةٍ واحدةٍ؛ [۱۰] خروج (سفیانی) و خروج یمانی با پرچمهای سفید از یمن در یک روز و یک ماه و یک سال خواهد بود. آن حضرت در روایت دیگری فرمودهاند: خروجُ الثلاثةِ الخراسانیِّ والسفیانیِّ والیمانیِّ فی سَنَةٍ واحدةٍ فی شهرٍ واحدٍ فی یومٍ واحدٍ؛ [۱۱] خروج سه نفری خراسانی، سفیانی و یمانی در یک سال و یک ماه و یک روز است.
لازم به ذکر است، تنها در یک روایت از محمد بن مسلم بدون اینکه کلام خود را به معصوم نسبت دهد، چنین نقل شده است: یخرج قبلَ السفیانیِّ مصریٌّ و یمانیٌّ؛ [۱۳]پیش از سفیانی، مصری و یمانی خروج میکنند. در این روایت قیام یمانی پیش از قیام سفیانی دانسته شده است و این مطلب با آنچه پیشتر آمد، در تعارض است. صرفنظر از اینکه این کلام از معصوم صادر نشده و قابلیت تعارض با روایات پیشین را ندارد، یمانی مذکور در این روایت غیر از یمانی معروف بهعنوان نشاه حتمی ظهور، است، زیرا در تمام روایات از شخصیت موردنظر با عنوان «الیمانی» یادشده، اما در این روایت از یمانی، بهصورت نکره و بدون الف و لام، یادشده است. بنابراین، چهبسا پیش از قیام سفیانی یک شخصیت ای که اصالتاً اهل یمن میباشد، خروج کند، اما جنبش یمانی معروف، همزمان با جنبش سفیانی باشد. [۱۴]
معنای همزمانی خروج خراسانی و یمانی با سفیانی
معنای همزمانی خروج سفیانی، یمانی و خراسانی چیست؟ آیا در یک روز، اعلام خروج خواهند کرد و یا این مطلب کنایه از پیوستگی بین این سه خروج دارد و لو اینکه بین آنها، فاصلهای اندک باشد؟ دراینباره، دو دیدگاه و احتمال، وجود دارد:
۱. احتمال اول اینکه، به نظر میرسد که قیام یمانی و سفیانی در یک سال و یک ماه و یک روز، کنایه از شدت پیوستگی این دو رخداد است و این امر منافاتی باوجود فاصله اندک میان آن دو ندارد. قرینهای که نکته فوق را تأیید میکند، جملهای است که در ذیل حدیث امام باقر علیهالسلام، آمده است. آن حضرت پس از بیان اینکه قیام یمانی و سفیانی و خراسانی در یک سال و یک ماه و یک روز است، فرمودهاند:
… نِظامٌ کنظامِ الخرزِ یتبع بعضُه بعضا [۱۷]… با نظام و ترتیبی همچون نظام یک رشته که به بند کشیده شده و هر یک از پی دیگری.
تصریح به این مطلب که این حوادث چون رشتهای منظم، پیدرپی رخ خواهند داد، نشان از آن دارد که میان این سه حادثه، فاصلهای وجود دارد.
۲. اما برخی از محققین، معنای خروج را خیلی وسیعتر و گستردهتر، معنا کردهاند و چنین میفرمایند:
ابتدا باید معنای خروج سفیانی را بدانیم. تا بعد بدانیم همزمانی خروج یمانی و خراسانی از شخصیتهای مثبت عصر ظهور با سفیانی ملعون، چیست؟ زیرا سفیانی، چندین خروج دارد:
مرحله اول: روز خروج سفیانی از وادی یابس در سوریه در ماه رجب؛ مرحله دوم: روز خروج سفیانی برای تسلط بر مناطق پنحگانه شام؛ مرحله سوم: روز خروج سفیانی برای تسلط و جنگ در منطقه قرقیسیا؛ مرحله چهارم: روز خروج سفیانی برای حمله به عراق؛ مرحله پنجم: روز خروج سفیانی برای حمله به بغداد و کوفه؛ همه اینها، بر مراحل خروج سفیانی صدق میکند.
با این توصیف، کدامیک از مراحل خروج سفیانی، با خروج یمانی و خراسانی، همزمان است؟ بهعبارتدیگر، کدامیک از این خروجهای سفیانی، با خروج یمانی و خراسانی، همزمان خواهد شد؟
به نظر میرسد، با توجه به سایر روایات، منظور از همزمانی خروج یمانی و خراسانی با خروج سفیانی، یعنی: مرحله چهارم (هنگام حمله به عراق) و پنجم (هنگام حمله به کوفه و نجف و مراکز مقدسه شیعه) از مراحل خروج سفیانی، منظور باشد. زیرا با توجه به شرایط اقلیمی و امنیتی برای کشور عراق و ایران، و طبق روایات دیگر، که به شیعیان توصیهشده است که در جنگ قرقیسیا، حضور پیدا نکنند، بنابراین تا این مرحله، تکلیف و بسیج عمومی، متوجه شیعه و سپاهیان یمانی و خراسانی، نیست و وظیفه شرعی، تنها هنگام حمله لشکر سفیانی به عراق و حمله به بغداد و کوفه و نجف، متوجه شیعه میشود. زیرا در هنگام خروج از وادی یابس به علت دوری از مناطق شیعی، خطری متوجه شیعه نیست. زیرا ابتدا سفیانی، بهعنوان بزرگترین دشمن امام عصر ، با ابقع و اصهب، درگیر جنگ میشود و در مرحله دوم خروج، بر کل منطقه سوریه، مسلط میشود و تنها مناطقی شرقی سوریه که توسط ترکها، تحت سیطره است، باقی میماند. سفیانی در مرحله سوم خروج، در جنگ قرقیسیا با ترکها و بنی قیس و بقیه اطراف درگیر در این جنگ، درگیر نبرد شده و البته سفیانی در جنگ قرقیسیا، علیرغم تلفات فراوان، پیروز میشود. سفیانی بعد از معرکه قرقیسیا، هدفی جز حمله عراق و کشتن شیعیان ندارد. از این به زمان به بعد، میباشد که عراق، ایران و مراکز مقدسه شیعه و شیعیان، در معرض خطر قرار میگیرد. بعد از ورود سفیانی به عراق و رسیدن به بغداد، است که یمانی و خراسانی، با سفیانی درگیر جنگ خواهند شد و اولین شکست سفیانی را بر او تحمیل خواهند کرد. بنابراین معنای همزمانی خروج، به آغاز خروج سفیانی به سمت عراق، بعد از جنگ قرقیسیا، اطلاق میشود. و بین خروج سفیانی از وادی یابس در اولین خروج تا خروج یمانی و خراسانی برای جنگ با سفیانی در عراق، حدود هفت یا هشت ماه، فاصله است. طبق این دیدگاه، ابتدا سفیانی، از منطقه شام خروج میکند و بر سوریه مسلط شده و بعد، در هنگام حمله سفیانی به عراق، یمانی و خراسانی، نیز خروج خواهند کرد. البته این دیدگاه و احتمال دوم، با توجه به تعبیر “فرسی رهان” و دو اسب مسابقه برای یمانی و سفیانی، نیز تقویت میشود.
اما برخی از محققین، این احتمال دوم، را قبول نداشته و در پاسخ میفرمایند: روایت خروج همزمان یمانی و سفیانی، مطلق است و مقید به خروج از مکانی خاصی، نشده است. [۱۸]
[۱] نعمانی، الغیبۀ، ص۲۶۷
[۲] شیخ طوسی، الغیبۀ، ص ۴۴۶
[۳] نعمانی، الغیبۀ، ص ۲۶۲
[۴] شیخ مفید، الارشاد، ج ۲، ص ۳۷۹
[۵] نعمانی، الغیبة، ص ۴۲۳
[۶] نعمانی، الغیبة، ص ۳۸۸
[۷] کورانی، معجم احادیث الامام المهدی، ج ۳، ص ۲۷۵
[۸] کورانی، معجم احادیث الامام المهدی، ج ۳، ص۲۷۶
[۹] نعمانی، الغیبة، ص ۳۶۱
[۱۰] فضل بن شاذان، مجله تراثنا، سال دوم، شماره ۴، ص ۴۵۵
[۱۱] شیخ طوسی، الغیبة، ص۴۴۶
[۱۲] شیخ صدوق، کمال الدین، ج ۲، ص ۶۵۰
[۱۳] شیخ طوسی، الغیبة، ص ۴۴۷
[۱۴] کورانی، الیمانیون قادمون، ص ۱۲۶
[۱۵] مجلسی، بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۲۷۴
[۱۶] نعمانی، الغیبة، ص ۳۹۲
[۱۷] نعمانی، الغیبة، ص ۳۶۱
[۱۸] آل محسن، أهدى الرایات دراسة فی شخصیة الیمانی