۱۳۹۱/۱۲/۲۲
–
۸۴ بازدید
هر چیزی اساسی دارد و اساس این دین دانش است و یک دانشمند برای شیطان از هزار عابد بدتر است کلمات قصار رسول اکرم (ص) ۸۹۰ لطفأ تفسیر کنید.
حدیث مورد سوال در نهج الفصاحه نقل شده در منابع شیعه نیامده و همان گونه که در ابتدای کتاب نهج الفصاحه آمده آقای پاینده نویسنده کتاب از منابع اهل سنت نیز برخی روایات را نقل می کند حدیث مورد سوال هم ظاهرا از این دست روایات است لکن روایت به حسب مضمون به نظر می رسد مشکلی ندارد و مفاد آن برتری عالم بر عابدی است که عالم نیست و فقط مشغول به عبادت است و جای تردید نیست که عبادت بدون علم در اسلام جایگاهی ندارد و روایات فراوانی در برتری عالم بر عابد وارد شده است مقصود از این جمله هم که اساس این دین دانش است این است که هدف پیامبر تعلیم وتزکیه بوده است همان گونه که در قرآن کریم آمده است هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَة (جمعه 2)و در آیه 164 از سوره آل عمران مى فرماید: لَقَدْ مَنَ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ …»، «خداوند بر مؤمنین منّت گذاشت که پیامبرى از خودشان را در بین آنان مبعوث نمود تا آیات خداوند را بر آنان بخواند و آنان را پاک کند و کتاب و حکمت را به آنان بیاموزد». از سوی دیگر معجزه جاویدان پیامبر قرآن است که کتابی است مشتمل بر علم ودانش .