خانه » همه » مذهبی » دبیر دبیرستان دخترانه هستم، دانش‌آموزان (مجرد هستند) می‌پرسند که چه موقع و در چه صورتی غسل جنابت بر آنان واجب می‌شود و من نمی‌دانم چی بهشون بگم، لطفاً برای پاسخگوی راهنمایی کنید؟

دبیر دبیرستان دخترانه هستم، دانش‌آموزان (مجرد هستند) می‌پرسند که چه موقع و در چه صورتی غسل جنابت بر آنان واجب می‌شود و من نمی‌دانم چی بهشون بگم، لطفاً برای پاسخگوی راهنمایی کنید؟

در ره عشق نشد کس به یقین محرم راز *** هر کسی بر حسب فکر گمانی دارد
با خرابات نشینان ز کرامات ملاف *** هر سخن وقتی و هر نکته مکانی دارد
وقتی هنوز انجام غسل جنابت برای نوجوانان دختر خصوصاً در اوایل نوجوانی واجب نشده است، طبیعتاً مطرح کردن آن می‌تواند باعث حساسیت و کنجکاوی آنها شود؛ بنابراین بهتر است به‌جای مطرح کردن غسل جنابت و راه‌های جنابت به اموری دیگری که مبتلابه آنان است مثل غسل حیض، غسل استحاضه و… اشاره شود و نیز به‌صورت کلی به چگونگی انجام غسل اشاره کرد و انواع و اقسام آن را تشریح کرد.
البته در اواخر دوره نوجوانی و اوایل جوانی می‌توان به غسل جنابت و راه‌های جنابت اشاره کرد تا دختران با آن آشنا شوند. یا اگر دختری به‌صورت فردی سؤال داشت خصوصی به او توضیح داد. البته اگر دختر نوجوانی در خصوص غسل جنابت سؤال کرد، آنگاه می‌توان با توجه به فهم و درک وی به وی و به صورتی که ایجاد حساسیت نکند، توضیح داد.
اساساً از لحاظ شرعی دو راه برای جنابت و واجب شدن غسل جنابت برای بانوان وجود دارد؛ یکی رسیدن به ارگاسم و اوج لذت جنسی چه با دخول و چه بدون دخول و دیگری دخول آلت تناسلی مرد به‌اندازه ختنه‌گاه در پس (مقعد) و پیش (مهبل و واژن) زن چه با ارگاسم و چه بدون ارگاسم است؛ بنابراین زمانی غسل جنابت بر زن واجب می‌شود و ترشحات زن نجس بوده و حکم منی را پیدا می‌کند که یقین به رسیدن به ارگاسم و اوج لذت جنسی شود، در غیر این صورت تمام ترشحات زن پاک است، اما اگر یقین به دخول آلت تناسلی مرد به‌اندازه ختنه‌گاه داشته باشد، وجوب غسل جنابت به قوت خود باقی است.
شما نیز در برابر سؤال دختران می‌توانید به‌صورت کلی بگویید که دو راه برای جنابت دختران وجود دارد:
1. یکی رسیدن به ارگاسم و اوج لذت جنسی
2. برقراری ارتباط زناشویی و جنسی
و از توضیح و تفصیل بیشتر که معمولاً ایجاد حساسیت می‌کند و کنجکاوی آنان را در پی دارد، خودداری کنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد