خانه » همه » مذهبی » در امان ماندن از چشم زخم

در امان ماندن از چشم زخم


در امان ماندن از چشم زخم

۱۳۹۲/۱۱/۱۳


۸۸۱ بازدید

برای در امان بودن از چشم زخم چه باید کرد؟

خوشحالیم پاسخگوی شما هستیم.در پاسخ به آنچه در مورد چشم زخم مطرح کرده اید ابتدا مطالبی را به عنوان مقدمه خدمتتان عرض می کنیم و آنگاه به ارائه راهکارهای مقابله با این مسئله می پردازیم.
مقدمه : باید دانست اسباب و علل پدیده ها، منحصر به اسباب عادی و محسوس نیست و خداوند در جهان هستی برای بعضی پدیده ها چندین علت قرار داده است به طوریکه بعضی از این اسباب دارای اثرات خاصی بر روی اشیاء هستند.
بنابرآنچه گفته شد معلوم می شود که چشم زخم می تواند یکی از علل و عوامل پاره ای حوادث ناگوار باشد – چنانکه در روایات نیز به آن اشاره شده است – همان طور که هزاران عامل دیگر نیز می توانند علت حوادث ناگوار باشند مثل برف، باران، سیل، زلزله، رعد و برق، طوفان، بی احتیاطی، خشم، بدگمانی، حسادت، غیبت، دروغ، ناسزاگویی، اعتماد بدون تحقیق، بی اعتمادی بدون دلیل، و صدها و هزاران عامل دیگر که هر کدام می توانند موجب بروز حادثه ای بد و ناگوار برای ما یا دیگران باشند؛ بنابراین چشم زخم هم علتی است مثل بقیه علل و تفاوت خاصی با دیگر علل طبیعی یا غیر طبیعی( ماوراء الطبیعی ) ندارد.
بسیارى از مردم معتقدند در بعضى از چشمها اثر مخصوصى است که وقتى از روى اعجاب به چیزى بنگرند ممکن است آن را از بین ببرد، یا درهم بشکند، و اگر انسان است بیمار یا دیوانه کند این مساله از نظر عقلى امر محالى نیست، چه اینکه بسیارى از دانشمندان امروز معتقدند در بعضى از چشمها نیروى مغناطیسى خاصى نهفته شده که کارایى زیادى دارد، حتى با تمرین و ممارست مى توان آن را پرورش داد، خواب مغناطیسى از طریق همین نیروى مغناطیسى چشمها است. در دنیایى که اشعه لیزر که شعاعى است نامرئى مى تواند کارى کند که از هیچ سلاح مخربى ساخته نیست پذیرش وجود نیرویى در بعضى از چشمها که از طریق امواج مخصوص در طرف مقابل اثر بگذارد چیز عجیبى نخواهد بود. بسیارى نقل مى کنند که با چشم خود افرادى را دیده اند که داراى این نیروى مرموز چشم بوده اند، و افراد یا حیوانات یا اشیایى را از طریق چشم زدن از کار انداخته اند. لذا امکان وجود این مسئله از نظر عقل و علم پذیرفتنی است و در روایات اسلامى نیز تعبیرات مختلفى دیده مى شود که وجود چنین امرى را اجمالا تایید مى کند.
اما به این نکته دقت داشته باشید که این بدین معنا نمی باشد، که هر وقت کسی نسبت به امری از امور ما تعجب کرد و یا حتی بعداز اینکه کسی از ما تعریفی کرد، و یا هر مشکلی در زندگی مان پیش آمد حتما ما چشم زخم خورده ایم و مشکلاتمان به همین دلیل است. و شاید علل دیگری نیز دخیل در این امر باشند، که برای ما روشن نیست و یا ما متوجه آنها نیستیم.
باتوجه به نکات فوق، توصیه می کنیم که نسبت به این موارد، بیش از حد حساسیت نشان ندهید و به سادگی از آنها عبور کنید. زیرا هم باعث آسیب ها و فشارهای روحی برای شما می شود و هم اینکه خدای ناکرده باعث سوء ظن به دوستان و آشنایان می شود که در نتیجه موجب دلسردی و کم شدن ارتباطات شما با آنها می شود .
از طرف دیگر هم چنانکه اثر بسیاری از پدیده ها را می توان توسط عواملی دیگر از بین برد، اثر چشم زخم را هم می توان از راههای خاصی خنثی کرد. درصورتیکه یقین دارید که مورد چشم زخم قرار می گیرید، برای رفع و ابطال آن از راهکارهای زیر که در روایات برای خنثی کردن اثر چشم زخم بیان شده می توانید استفاده نمایید :
1- یاد خدا؛ از امام صادق علیه السلام روایت شده است: «هر کس از سیرت و صورت برادر مسلمانش خشنود شود، خدا را یاد کند؛ زیرا وقتى خداوند را به یاد آورد ضررى به برادر مؤمنش نمى رسد»، (بحارالانوار، ج 60، ص 25)
2- گفتن «تَبارَکَ اللّه اَحسَنُ الخالِقین»؛ امام صادق علیه السلام فرمود: «کسى که چیزى از برادرش او را متعجب ساخت این جمله را بگوید، زیرا چشم زخم حق است»، (همان، ص 26)
3- گفتن «آمنتُ باللّه و صلى اللّه على محمد و آله»؛ پس از آن اثر چشم زخم خنثى مى گردد.
4- قرائت سوره «ناس» و «فلق» هنگام ترس از چشم خوردن، (همان، ج 92)
5- نوشتن سوره هاى «حمد»، «اخلاص»، «ناس»، «فلق» و «آیة الکرسى» در ورقه اى و به همراه داشتن آن، (همان، ص 25)
6- قرائت سه مرتبه ذکر «ماشاءَاللّه لاحَولَ وَلا قُوَّةَ اِلا بِاللّه ِ العَلىِّ العَظیم» به هنگام ترس از چشم خوردن یا چشم زدن، (همان، ص 26)
7- حرز امام جواد و یا انگشتر حاوى حرز امام جواد؛ بنا به آنچه در روایات آمده است به جهت حفظ از بلاها و بدى ها و هر چه که انسان از آن مى ترسد مفید است، (بحار، ج 50، ص 98) که از جمله آن چشم زخم مى تواند باشد گرچه به خصوص چشم زخم در این روایت تصریحى نشده.
8- درخصوص انگشتر عقیق هم روایاتى وارد شده که انسان را از بلاها و هرگونه بدى حفظ مى کند، (وسائل الشیعه، ج 5، ص 89 )
9- از اسپند در زبان عربی به حرمل تعبیر شده است و در برخی روایات بر خوردن آن تاکید شده است و بیان شده که خوردن آن 70 بیماری را دفع و دور می کند. در مورد اسپند در روایات آمده است که شیاطین را دور مى کند (چون ضدعفونى کننده خوبى است و در اخبار از عناصر مضر گاهى به شیطان تعبیر شده است). دود آن و خود آن اگر در خانه باشد، باعث محفوظ ماندن خانه و اهل آن از شیاطین است و براى چشم زخم بى تأثیر نیست.(بحارالانوار، ح 62، ص 233) .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد