در برنامه سازی مهدوی به اولویت های جامعه آرمانی توجه می کنیم؟
۱۳۹۲/۱۲/۱۹
–
۵۹ بازدید
در برنامه سازی مهدوی به اولویت های جامعه آرمانی توجه می کنیم؟
تهیه کننده برنامه های معارفی سیما گفت: باید در برنامه سازی های خود به اولویت های جامعه سالم و آرمانی توجه کنیم و ببینیم که برخی موضوعات فردی جای خود را به اولویت های اصلی نداده است؟
تهیه کننده برنامه های معارفی سیما گفت: باید در برنامه سازی های خود به اولویت های جامعه سالم و آرمانی توجه کنیم و ببینیم که برخی موضوعات فردی جای خود را به اولویت های اصلی نداده است؟
محمد متین، تهیه کننده برنامه های معارفی سیما در گفتگو با خبرنگار حوزه مهدویت خبرگزاری شبستان بااشاره به شاخصه های رسانه زمینه ساز در دوران غیبت، گفت: نخستین شاخصه رسانه زمینه این است که حوزه انتظار را در چارچوب یک گروه ویژه برنامه و در محدوده زمانی معین قرار ندهد و مجموعه ای از رویکردهای قابل مشاهده در رسانه این ارزیابی را به مخاطب بدهد.
وی امید و ایجاد انگیزه برای زندگی بهتر را از عمده ترین شاخصه های رسانه زمینه ساز دانست و بیان داشت: همچنین حفظ اطمینان به برخورداری از یک پشتیبان مهربان، دلسوز و فضایی توام با صداقت، خیرخواهی و نیک اندیشی در بستری از اعتماد که همه و همه در تک تک عناصر، متن و محور تولیدات آثار و برنامه ها قابل مشاهده باشد، از دیگر ویژگی های رسانه است.
متین اظهارداشت: بنابراین رسانه ای که حس توجه به عناصر جذاب مادی و دل فریبی های زودگذر از آن استشمام شود، بی تردید نمی تواند رسانه زمینه ساز در عصر ظهور باشد.
مجری کارشناس برنامه “به سوی ظهور” بااشاره به جایگاه مخاطب شناسی در برنامه سازی مهدوی رسانه، تصریح کرد: بی شک بدون توجه به شناخت انتظارات مخاطب برنامه موفقی نخواهیم داشت.
وی با بیان اینکه برنامه ای می تواند موفق باشد که مبتنی بر آگاهی و آسیب شناسی و شناخت روحیه مخاطب باشد، ادامه داد: برنامه ها باید به دنبال این باشند که مخاطبان را در جامعه فراگیری جستجو کنند و به مخاطبان سنتی و همیشگی خود دل نبندند.
متین افزود: در این راستا ضروری است که برنامه سازان مهدوی در تامین انتظارات طیف محدودی از مخاطبان همیشگی برنامه های دینی و معارفی بسنده نکنند و گروه وسیعی از مخاطبان را در نظر بگیرند.
تهیه کننده برنامه های معارفی سیما به بیان مهمترین آسیب های رسانه زمینه ساز پرداخت و گفت: بزرگترین آسیب این است که فارغ از تحولات و پیچیدگی های جهان امروز و رشد دانش و آگاهی مخاطب در فضای ذهنی و انتزاعی نسبت به رویکردهای یک برنامه دینی تصمیم گیری شود.
وی با بیان اینکه رسانه ملی اعم از رادیو و تلویزیون مخاطبان خاص خود را دارند، افزود: الزاما نباید فکر کنیم که وجوه ممیزه ای بین تولیدات رادیو و تلویزیون باعث ایجاد اعتماد مخاطب می شود؛ چراکه هر کدام می توانند در جذب مخاطبان بسیاری برای برنامه های دینی موثر باشند.
متین خاطرنشان کرد: مهم این است که رسانه چطور می تواند محتوای مورد نیاز مخاطب را ارائه کند و فضای برنامه برای مطرح شدن چالش ها و دغدغه هایی باشد که خانواده و جوانان در جامعه با آن روبرو هستند.
این تهیه کننده برنامه های معارفی سیما با طرح پرسشی، گفت: باید در برنامه سازی های خود به اولویت های جامعه سالم و آرمانی توجه کنیم و ببینیم که آیا بعضی از موضوعات فردی جای خود را به اولویت های اصلی نداده است؟