خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » درخواست عذرخواهی و استعفا از رئیس سازمان سنجش/ثبات قیمت‌ها چگونه امکان پذیر است؟ /پیشنهاد «جمهوری اسلامی» برای احیاء برجام

درخواست عذرخواهی و استعفا از رئیس سازمان سنجش/ثبات قیمت‌ها چگونه امکان پذیر است؟ /پیشنهاد «جمهوری اسلامی» برای احیاء برجام

 

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز شنبه ۱۱ تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که صدور دستوراتی برای تسهیل ازدواج جوانان، تل آویو در بن بست انتخابات زودهنگام، فساد ۱۱۰۰ میلیارد تومانی در ماجرای نهاده‌های دامی و کنکور، فساد و قطع اینترنت از مواردی است که در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.

thm 1543002 668 - درخواست عذرخواهی و استعفا از رئیس سازمان سنجش/ثبات قیمت‌ها چگونه امکان پذیر است؟ /پیشنهاد «جمهوری اسلامی» برای احیاء برجام thm 1543003 453 - درخواست عذرخواهی و استعفا از رئیس سازمان سنجش/ثبات قیمت‌ها چگونه امکان پذیر است؟ /پیشنهاد «جمهوری اسلامی» برای احیاء برجام thm 1543004 445 - درخواست عذرخواهی و استعفا از رئیس سازمان سنجش/ثبات قیمت‌ها چگونه امکان پذیر است؟ /پیشنهاد «جمهوری اسلامی» برای احیاء برجام thm 1543005 210 - درخواست عذرخواهی و استعفا از رئیس سازمان سنجش/ثبات قیمت‌ها چگونه امکان پذیر است؟ /پیشنهاد «جمهوری اسلامی» برای احیاء برجام thm 1543006 934 - درخواست عذرخواهی و استعفا از رئیس سازمان سنجش/ثبات قیمت‌ها چگونه امکان پذیر است؟ /پیشنهاد «جمهوری اسلامی» برای احیاء برجام thm 1543007 659 - درخواست عذرخواهی و استعفا از رئیس سازمان سنجش/ثبات قیمت‌ها چگونه امکان پذیر است؟ /پیشنهاد «جمهوری اسلامی» برای احیاء برجام thm 1543008 391 - درخواست عذرخواهی و استعفا از رئیس سازمان سنجش/ثبات قیمت‌ها چگونه امکان پذیر است؟ /پیشنهاد «جمهوری اسلامی» برای احیاء برجام thm 1543009 520 - درخواست عذرخواهی و استعفا از رئیس سازمان سنجش/ثبات قیمت‌ها چگونه امکان پذیر است؟ /پیشنهاد «جمهوری اسلامی» برای احیاء برجام thm 1543010 370 - درخواست عذرخواهی و استعفا از رئیس سازمان سنجش/ثبات قیمت‌ها چگونه امکان پذیر است؟ /پیشنهاد «جمهوری اسلامی» برای احیاء برجام thm 1543011 435 - درخواست عذرخواهی و استعفا از رئیس سازمان سنجش/ثبات قیمت‌ها چگونه امکان پذیر است؟ /پیشنهاد «جمهوری اسلامی» برای احیاء برجام thm 1543012 224 - درخواست عذرخواهی و استعفا از رئیس سازمان سنجش/ثبات قیمت‌ها چگونه امکان پذیر است؟ /پیشنهاد «جمهوری اسلامی» برای احیاء برجام thm 1543013 166 - درخواست عذرخواهی و استعفا از رئیس سازمان سنجش/ثبات قیمت‌ها چگونه امکان پذیر است؟ /پیشنهاد «جمهوری اسلامی» برای احیاء برجام thm 1543014 518 - درخواست عذرخواهی و استعفا از رئیس سازمان سنجش/ثبات قیمت‌ها چگونه امکان پذیر است؟ /پیشنهاد «جمهوری اسلامی» برای احیاء برجام thm 1543015 892 - درخواست عذرخواهی و استعفا از رئیس سازمان سنجش/ثبات قیمت‌ها چگونه امکان پذیر است؟ /پیشنهاد «جمهوری اسلامی» برای احیاء برجام thm 1543016 169 - درخواست عذرخواهی و استعفا از رئیس سازمان سنجش/ثبات قیمت‌ها چگونه امکان پذیر است؟ /پیشنهاد «جمهوری اسلامی» برای احیاء برجام thm 1543017 837 - درخواست عذرخواهی و استعفا از رئیس سازمان سنجش/ثبات قیمت‌ها چگونه امکان پذیر است؟ /پیشنهاد «جمهوری اسلامی» برای احیاء برجام thm 1543018 360 - درخواست عذرخواهی و استعفا از رئیس سازمان سنجش/ثبات قیمت‌ها چگونه امکان پذیر است؟ /پیشنهاد «جمهوری اسلامی» برای احیاء برجام thm 1543019 600 - درخواست عذرخواهی و استعفا از رئیس سازمان سنجش/ثبات قیمت‌ها چگونه امکان پذیر است؟ /پیشنهاد «جمهوری اسلامی» برای احیاء برجام

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

درخواست عذرخواهی و استعفا از رئیس سازمان سنجش

مسعود پیرهادی در سرمقاله امروز رسالت با عنوان سنجشی برای کنکور نوشت: کسانی که با دانش‌آموزان کنکوری سروکار داشته یا در دبیرستان تدریس کرده‌اند، مختصات و اوضاع‌واحوال کنکوری‌ها را بهتر درک می‌کنند. درمیان داوطلبان کنکور، افرادی که به نیت کسب رتبه‌های برتر تلاش می‌کنند، تقریبا زندگی خود را در سال کنکور و در برخی موارد در دو سه سال آخر دبیرستان، وقف موفقیت در این آزمون می‌کنند. به‌درستی یا نادرستی این امر کاری نداریم، اما به‌واسطه اینکه افراد، کنکور را رقابتی عادلانه می‌پندارند که می‌شود با تلاش و همت بیشتر به موفقیت در آن نائل شد و آن را سکوی پرتابی به سمت آینده‌ای روشن درگرو رشته و دانشگاه مطلوب می‌دانند، باید سلامت و عدالت کنکور، تضمین شود.
در دو روز گذشته، گزارش‌ها و شکایت‌های متعددی از سوی داوطلبان کنکور سراسری تجربی و ریاضی و خانواده‌های آنان به دست ما رسیده است. آنچه باعث به‌هم‌ریختگی این عزیزان گشته، مشاهده تخلف و احتمال تقلب در آزمون و نگرانی از تأثیر آن بر نتایج کنکور بوده است.
در این زمینه گفتنی‌هایی هست:
یک. سازمان سنجش آموزش کشور، قانونا اجازه دارد تا پس از برگزاری کنکور، موارد مشکوک را دعوت به آزمون مجدد کرده و مورد ارزیابی قرار دهد. این یعنی هنوز روال سنجش تمام نشده و می‌توان در برابر تخلفات احتمالی ایستاد. غیر از کسانی که نتیجه کنکورشان با نتایج امتحان نهایی همخوان نیست، باید سازمان سنجش امکانی را فراهم کند تا از طریق سایت رسمی سازمان و یا تلفن گویا، مردم اعتراضات خود و یا موارد مشکوکی که سراغ دارند را گزارش دهند که مورد رسیدگی واقع شود.
دو. چند روز پیش برخی همکاران رسانه‌ای ما گزارشی منتشر کرده‌اند که حاکی از تقلب در کنکور ۱۴۰۰ در چند شهرستان کوچک است. موارد گزارش‌شده، حتی اگر در حال تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی باشند، باید فورا موردبررسی و ارزیابی مجدد قرار گیرند و اگر تخلف محرز شد، نه‌تن‌ها اخراج شوند، بلکه بنا بر قانون تا ۱۰ سال از شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها محروم شوند. به‌علاوه چنانچه تخلف احراز شد، افراد دخیل نیز باید محاکمه و مجازات شوند.
سه. تا اینجا که ما ارزیابی کرده‌ایم، هیچ تقلب گسترده و سازمان‌یافته‌ای در کنکور مشاهده نشده است، اما تخلفات، کم نیست. علی‌رغم مصاحبه رئیس سازمان سنجش، سؤالات کنکور حدود ساعت ۱۰ صبح در کانال‌های تلگرامی منتشرشده است که قابل‌پذیرش نیست. در این زمینه چند مسئله باید فورا پیگیری شود:
الف. رئیس سازمان سنجش فورا عذرخواهی کرده و استعفا دهد.
ب. شرایط سخت‌گیرانه‌تری برای کلیه عوامل دخیل در کنکور اعم از مراقبان و داوطلبان وضع شود. برای مثال، مراقبان آزمون هم نباید اجازه استفاده از تلفن همراه در جلسه آزمون داشته باشند.
پ. نهاد‌های امنیتی به مسئله ورود جدی کنند و اجازه ندهند اختلال در چنین موضوع مهمی، امنیت روانی خانواده‌ها و داوطلبان را دچار خدشه کند.
چهار. تا اطلاع ثانوی، از هرگونه تغییری در شیوه برگزاری آزمون‌های سراسری جلوگیری شود. تغییر در محتوا‌های آزمون، مشکلی ندارد، اما تغییر در روش همچون تأثیر ۶۰ درصدی و قطعی سوابق تحصیلی با وضعیت فعلی قطعا نشدنی است. هرکس با این حرف مخالف است، کافی است سری به یکی از حوزه‌های امتحان نهایی بزند.

 

ثبات قیمت‌ها چگونه امکان پذیر است؟

امیر محمود گودرزی تحلیلگر سیاسی، استراتژیک طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی نوشت: مهم‌ترین گفتمان دولت سیزدهم ارتقای توان معیشتی و اقتصادی جامعه است. با نگاهی به شعار‌ها و برنامه‌های آقای رئیسی در طول کمپین تبیلغاتی، مناظرات انتخاباتی و موضع گیری‌های یک سال اخیر می‌توان به این واقعیت راهبردی پی برد که استراتژیک‌ترین هدف دولت تنظیم بازار، ثبات قیمت‌ها و جلوگیری از تضعیف توان معیشتی جامعه است. پرسش اساسی در اینجاست که مکانیسم دستیابی به این هدف چگونه امکان پذیر است؟ و سوال مهم دیگر این است که اساسا دولت در عمر تقریبا یک ساله خود چه میزان در حصول اهداف اقتصادی‌اش موفق عمل کرده است؟ اهمیت این موضوع زمانی برجسته می‌شود که هدف‌گذاری و دورنمای اقتصادی دولت برای سال ۱۴۰۱ تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی است. در پاسخ به این دست از سوالات باید گفت که رشد و توسعه اقتصادی در وهله اول براساس ابتدایی‌ترین آموزه‌های علم اقتصاد، نیازمند بستر‌های امن سرمایه‌گذاری و اشتغال است. به بیانی روشن‌تر در پرتو ثبات و امنیت اقتصادی است که سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی جهش می‌یابد و اقتصاد کشور خود شکوفا می‌شود. واقعیت امر این است که وضعیت اقتصادی کشور در همین بازه زمانی یکساله به روشنی نشان داد که مشکلات فراوان اقتصادی برجای مانده، به صورت کسری بودجه چهار صد هزار میلیارد تومانی و تداوم شرایط تحریمی کشور مانع از این شده که دولت بتواند هدف‌گذاری اقتصادی‌اش را در مسیری مطلوب‌تر هدایت کند. تلاطمات ارزی و رشد مداوم قیمت‌ها منجر می‌شود که سرمایه‌گذار ریسک به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های پربازده و بلندمدت نکند و اولویت‌اش سرمایه‌گذاری در زمینه‌های سودآور کوتاه مدت نظیر خرید مسکن، طلا و ارز‌های بین‌المللی است. قابل انکار نیست که شرایط تحریمی کشور اثر مستقیم در نوسانات بازار داخلی ایران گذاشته است، البته بیان این گفتار به مفهوم حل شدن تمامی مشکلات اقتصادی کشور با رفع تحریم‌ها نیست. همان طور که در بیان ریاست‌جمهوری کشور بار‌ها بدان اشاره شده اینکه تحریم‌های داخلی که همان منافذ و لابی‌های فساد هستند؛ باید کنترل و درمان شود. اما نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که تداوم شرایط تحریمی، ظرفیت‌های صادراتی کشور را ناخواسته تحت تاثیر قرار می‌دهد. جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های بی‌نظیری در حوزه نفت و گاز دارد و براساس امکانات و ذخایر عظیم نفت و گاز کشور و موقعیت ژئواستراتژیک کشور، ایران می‌تواند هاب انرژی منطقه باشد. تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا باعث شده که شرکت‌های معتبر سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز به جای ایران، مقصد سرمایه‌گذاری‌شان را قطر، امارات و حتی عراق انتخاب کنند. از این رو مدیریت موضوع تحریم‌ها در کنار فعال سازی ظرفیت‌های داخلی اقتصاد کشور باید اولویت اصلی برای سامان‌دهی به شرایط اقتصادی باشد و در نظر داشته باشیم که بازار دستور نمی‌پذیرد و وقتی امید و اطمینان نسبت به آینده حاصل شود؛ تنظیم بازار به صورت اتوماتیک تحقق می‌یابد. با این حال بایستی به این مقوله کلیدی هم توجه داشت که در همین بازه زمانی تقریبا یکساله اقدامات راهبردی از سوی دولت در کاهش مشکلات مردم برداشته شده که مهم‌ترین آن واکسیناسیون سراسری و کاهش آمار فوتی‌ها از ۷۰۹ نفر، نزدیک به صفر است. راهبرد درست دیگر مجموعه دولت تقویت سرمایه اجتماعی در کشور با ابزار تقویت زمینه‌های ارتباطی با مردم است. دولت آقای رئیسی تاکنون بیست و شش سفر استانی ترتیب داده و در این سفر‌ها از نزدیک پای درد دل قشر‌های مختلف مردم نشسته است. نفس حضور در میان مردم ارزشمند است و ریاست محترم جمهوری کشور با روحیه مردمی و جهادی به سهم خود در تقویت اعتماد عمومی در کشور تلاش دارد و باید در این بستر همه ظرفیت‌های کشور صرف کاهش مشکلات اقتصادی جامعه شود؛ و در آخر آقای رئیسی می‌توانست بدون اجرایی کردن طرح‌های جدید (علی‌الخصوص آزاد کردن قیمت‌ها) به فکر خود باشد، اما ایشان نشان داد با جرات و شجاعت پای ایستادن حقوق مردم را دارد و نشان داد اهمیت حقوق حقه مردم و ملت و جامعه مطمئنا نسبت به حاکمیت امیدوارتر کرده و مردم به آینده و روز‌های بهتر خوشبین باشند.

پیشنهاد «جمهوری اسلامی» برای احیاء برجام

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان پیشنهادی برای احیاء برجام نوشت: نباید انتظار داشت مذاکرات برجامی قطر به سرعت و در همان روز‌های اول به نتیجه برسد. مساله مهمی که اینهمه دشمن دارد، به وقت و ابتکار عمل زیادی برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیاز دارد.
اینهم مهم است که نباید فرصت را از دست داد. ایران، در اوائل ریاست جمهوری «بایدن» و حاکمیت کنونی دموکرات‌ها بر آمریکا، فرصت مناسبی برای احیاء برجام به دست آورده بود و دولت قبلی اعلام کرده بود که می‌تواند کار را تمام کند، ولی اجازه نیافت و ادامه کار به بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ موکول شد و به دست گروه جدید مذاکره‌کننده افتاد.
اکنون دو فرصت در اختیار است؛ یکی همان حاکمیت دموکرات‌ها بر آمریکا که لااقل در اصل بازگشت به برجام با جمهوریخواهان تفاوت نظر و ادعای بازگشت دارند. فرصت دیگر پادرمیانی بعضی کشور‌های جنوب خلیج فارس ازجمله قطر است که درصدد هستند کاری کنند که مذاکرات به نتیجه برسد و توافق حاصل شود. از این فرصت‌ها فقط در صورتی می‌توان استفاده کرد که مذاکره‌کنندگان واقعاً به احیاء برجام اعتقاد داشته باشند و بخواهند بن‌بست‌ها را بردارند و کار را به نتیجه نهائی برسانند. انتظار مردم ایران این نیست که توافق به هر قیمتی حاصل شود، ولی در این هم تردیدی نیست که اکثریت مردم طرفدار رسیدن به توافق و احیاء برجام هستند. مردم این واقعیت را می‌دانند که بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی کشور نتیجه تحریم‌هاست و با احیاء برجام و لغو تحریم‌ها این مشکلات برطرف خواهند شد. بنابراین، مسئولان باید به نظر اکثریت مردم احترام بگذارند و برای به نتیجه رساندن مذاکرات تلاش جدی کنند. علاوه بر نظر مردم، اصولاً واقعیت هم همین است که تحریم‌ها ایجاد مشکل کرده‌اند و باید برداشته شوند. دولت‌ها نمی‌توانند به واقعیت‌هائی که مصالح مردم و جامعه را دربردارند، بی‌اعتنا باشند.
این را هم همه می‌دانند که بر دولت آمریکا نیز از درون و بیرون فشار‌های زیادی وارد می‌شود تا به طرف احیاء برجام نرود و همان سیاست ضد برجامی دولت ترامپ و جمهوریخواهان را ادامه بدهد. از درون، حزب جمهوریخواه و از بیرون، صهیونیست‌ها و رژیم صهیونیستی به دولت بایدن فشار می‌آورند تا مانع بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها شوند. خود بایدن و دولت او هم ضعیفند و اراده‌ای که بتواند با فشار‌ها مقابله جدی کند ندارند. ما می‌توانیم با ابتکار‌های دیپلماسی و با استفاده از فرصت‌های موجود، مذاکرات را به سوی احیاء برجام به پیش ببریم و حتی از ضعف دولت بایدن نیز به نفع خودمان استفاده کنیم. ما نباید اجازه بدهیم مخالفان ایران، از ضعف‌های طرف مقابل به نفع خودشان بهره‌برداری کنند و باید تدبیری داشته باشیم که از این ضعف‌ها بهره‌برداری کنیم و مذاکرات برجامی را به نفع ایران به نتیجه برسانیم.
بکار بستن چنین تدبیر و ابتکاری فقط از کسانی برمی‌آید که به اصل برجام اعتقاد داشته باشند و به این نتیجه هم رسیده باشند که باید به نظر اکثریت مردم که خواهان رسیدن به توافق برجامی هستند احترام گذاشت و باید این واقعیت را درک کرد که بخش عمده مشکلات کشور از تحریم‌هاست و با احیاء برجام و لغو تحریم‌ها برطرف خواهد شد. کسانی که به اصل برجام اعتقاد ندارند و یا نمی‌خواهند به این واقعیت تن بدهند که احیاء برجام و رفع تحریم‌ها می‌تواند بسیاری از مشکلات مردم را حل کند، نمی‌توانند مذاکرات برجامی را به نتیجه برسانند. نتیجه کار آن‌ها حداکثر این می‌شود که مطالبه درست ایران در مورد لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا توسط اروپا مطالبه‌ای غیرواقعی دانسته می‌شود و موضوع فعالیت‌های موشکی کشورمان به شورای امنیت سازمان ملل کشانده می‌شود. ما نباید مساله را از آنچه بوده پیچیده‌تر کنیم. این روش به زیان کشور است. راه درست اینست که مسئولیت مذاکرات برجامی برعهده کسانی باشد که اولاً به اصل برجام اعتقاد دارند، ثانیاً به نظر اکثریت مردم که خواهان رسیدن به توافق هستند احترام بگذارند و ثالثاً این واقعیت را درک کرده باشند که با احیاء برجام و لغو تحریم‌ها بسیاری از مشکلات مردم حل خواهد شد. اگر واقعاً خواهان احیاء برجام هستید، به این پیشنهاد عمل کنید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد