۱۳۹۲/۰۷/۲۷
–
۲۶۹۵ بازدید
با سلام
من دوستی دارم که بد دهن است و یکسره فحش میدهد وقتی که بهش تذکر میدهم میگوید این تنها برای خنده است و من به کسی فحش نمیدهم
راهنمایی شما به من چیست تا بتوانم او را از این بد دهنی درآورم؟
ممنون
اولا قبح بد دهنی را برای ایشان باز گو کنید وهمواره خودتان نیز عامل باشید ! ثانیا بعد از گفتن موارد زیر، اگر متنبه نشد کم کم رابطه خود را با ایشان کم کنید ،تا جایی که او متوجه این کار بد خود شود وشاید به این واسطه از بد دهنی دست بردارد!
اگرممکن باشد ، ایشان را تشویق به خواندن مطالب زیر را بکنید !
دیدگاه قرآن درباره فحش و ناسزا
خداوند در قرآن می فرماید: :«وَ لا تَسُبُّوا….» السبّ بد گفتن و دشنام دادن و مانند آن است «معبود کسانی را که غیر خدا را می خوانند دشنام ندهید مبادا آنها (نیز) از روی ظلم و جهل خدا را دشنام دهند، این چنین برای هر امتی عملشان را زینت دادیم سپس بازگشت آنها به سوی پروردگارشان است و آنها را از آنچه عمل می کردند آگاه می سازد.» (انعام 108)
ناسزاگویی در روایات
در روایات اسلامی نیز منطق قرآن درباره ترک دشنام به گمراهان و منحرفان، تعقیب شده و پیشوایان بزرگ اسلام به مسلمانان دستور داده اند همیشه روی منطق و استدلال تکیه کنند و به حربه بی حاصل دشنام نسبت به معتقدات مخالفان، متوسل نشوند، در نهج البلاغه می خوانیم که علی(علیه السلام) به جمعی از یارانش که پیروان معاویه را در ایام جنگ صفین دشنام می دادند می فرماید: انی اکره لکم ان تکونوا سبابین و لکنکم لو وصفتم اعمالهم و ذکرتم حالهم کان اصوب فی القول و ابلغ فی العذر ؛ من خوش ندارم که شما فحاش باشید، اگر شما به جای دشنام، اعمال آنها را برشمرید و حالات آنها را متذکر شوید (و روی اعمالشان تجزیه و تحلیل نمائید) به حق و راستی نزدیکتر است و برای اتمام حجت بهتر.(تفسیر نمونه ج 396ص5)
روایاتی چند درباره دشنام گویی
– امام صادق(علیه السلام) فرمود: «فحش دادن ظلم است و ظالم در آتش دوزخ قراردارد.»(1)
– پیامبر(ص)- فرمود: «خداوند بهشت را حرام کرده بر هر دشنام دهنده بی آبروی بی حیائی که از آنچه می گوید و از آنچه به او گفته می شود باکی ندارد و متأثر و ناراحت نمی شود.» (2)
– و نیز فرمود: «هرگاه شخصی را دیدید که نسبت به آنچه می گوید یا درباره او گفته می شود بی مبالات و بی تفاوت است پس همانا او یا زنازاده است و یا شیطان شریک او بوده است.»(3)
– و نیز فرمود: «فحش به مؤمن مانند نزدیک شدن به مرگ است.»(4)
– همچنین فرمود، فحش به مؤمن فسق، و جنگ با او کفر است.»(5)
بهشت بر این فرد حرام است
– قال رَسُولِ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ الْجَنَّةَ عَلَى کُلِّ فَحَّاشٍ بَذِی قَلِیلِ الْحَیاءِ لَا یبَالِی بِمَا قَالَ وَ لَا مَا قِیلَ فِیه.
حضرت رسول (ص) فرمود: بهشت بر فحاش و هرزه گوى کم حیائى که باک ندارد چه میگوید و چه مى شنود حرام است. ارشاد القلوب ج1 ص143
شرکت شیطان در نطفه فحاش
-وَ قَالَ الصادق (علیه السلام) مِنْ عَلَامَاتِ شِرْکِ الشَّیطَانِ الَّذِی لَا شَکَّ فِیهِ أَنْ یکُونَ الرَّجُلُ فَحَّاشاً لَا یبَالِی مَا قَالَ وَ لَا مَا قِیلَ فِیهِ فَإِنَّهُ لُعِبَ بِه.
حضرت صادق (علیه السلام) فرمود؛ از نشانه هائى که ثابت میکند شیطان در نطفه فردی شرکت دارد. این است که او فحاش باشد و باکى نداشته باشد که چه مى گوید و چه میشنود. (ارشاد القلوب ج1 ص143)
بدترین بندگان خدا
– وَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) مِنْ شَرِّ عَبِیدِ اللَّهِ مَنْ یکْرَهُ مُجَالَسَتُهُ لِفُحْشِه.
حضرت رسول فرمود: شرورترین بندگان خدا کسى است که مردم بواسطه ى فحاشى او خوش ندارند که هم مجلسش باشند (ارشادالقلوب، ج1 ص143)
شیطان شریک فحاش است
– قال رَسُولُ اللَّهِ (ص) إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَ الْجَنَّةَ عَلَى کُلِّ فَحَّاشٍ بَذِی قَلِیلِ الْحَیاءِ لَا یبَالِی مَا قَالَ وَ لَا مَا قِیلَ لَهُ فَإِنَّکَ إِنْ فَتَّشْتَهُ لَمْ تَجِدْهُ إِلَّا لِغَیةٍ أَوْ شِرْکِ شَیطَانٍ قِیلَ یا رَسُولَ اللَّهِ وَ فِی النَّاسِ شِرْکُ شَیطَانٍ فَقَالَ ص أَ مَا تَقْرَأُ قَوْلَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ شارِکْهُمْ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ الْخَبَرَ «1»
رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: خدا بهشت را حرام کرده بر هر دشنامگوى بیآبروی کمحیا، باک ندارد چه میگوید و چه درباره او میگویند و اگر او را بازرسی کنی، معلوم میشود یا زنازاده است و یا شیطان در نطفه او شریک است. فرمود: نشنیدى قول خدا عزّ و جلّ را خطاب به شیطان: «و شریک آنها شو در اموال و در اولاد» الخبر (کافی، ج 2، ص 333)
راهکارهای ترک بد دهنی و فحاشی
گام اول: حفظ محبوبیت: مطمئن باشید با گفتن این کلمات به هدف خود نخواهید رسید و محبوبیت خود را در بین افراد و اقوام نزدیک خود از دست میدهید پس برای حفظ محبوبیت و تأثیرگذاری خود شیوة عملی وگفتاری خود را تغییر دهید.
گام دوم:غفلتزدایی(6): فحش به دیگران از گناهان و صفات زشت اخلاقی است و گناه وقتی رخ میدهد که انسان جایگاه والای انسانی خود و رابطهاش با خدا را فراموش کند برای اینکه همیشه متوجه این مقام باشید نکات زیر را رعایت کنید:
1 .با ذکرها و دعاها مأنوس باشید. (دائمالذکر باشید)
2 . با افراد خوش دهن و خوب همنشین باشید و از افراد بددهن فاصله بگیرید. (بسیار مهم است)
3 . اشتباه خود را سریع با عذرخواهی جبران کنید (ازخدا و از بندة خدا) این امر باعث میشود که دفعات بعدی به آسانی فحش ندهید چون میدانید باید غرور خود را بشکنید و با التماس عذرخواهی کنی.
4 . به یاد مرگ باش (زیارت اهل قبور، نوشتن وصیتنامه، شرکت در مراسم دینی مذهبی).
5 . توجه داشته باشید که نام نیک است که ماندگار است
سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز مرده آنست که نامش به نکویی نبرند
6 . به نماز و آداب آن (اذان، اقامه، وضو و دعاها) اهمیت بدهید.
7 . در اعمال روزانه خود موعظه (سخنرانی، خواندن کتاب اخلاقی …) را فراموش نکنید.
گام سوم:خود تنبیهی: هرگاه مرتکب فحش و بددهنی شدید خودتان را جریمه کنید مثلاً خود را از رفتن به میهمانی دلخواه خود محروم کنید.
1 ) از طرف مقابل عذرخواهی کنید (چون عذرخواستن سخت است در واقع نوعی تنبیه محسوب میشود).
2 ) با خود عهد کنید اگر مرتکب بددهنی شدید طرف مقابل را تکریم کنید مثلاً به او هدیه بدهید (و هدیه باید یکی از وسایل و یا چیزهایی باارزش شما باشد (چون دلکندن از آن برای شما بسیار سخت است به همین جهت سعی کنید با عمل خوب آن را نیز برای خود حفظ کنید).
گام چهارم: خود پاداشدهی: هر گاه دیدید که توانستهاید در موقعیتهای تحریکزا و فشارآور خودتان را کنترل کنید به خود پاداش دهید مثلاً ترتیب رفتن به خانه بهترین دوست خود را در قبال آن بده.
گام پنجم:تنشزدایی: فحش دادن در واقع تخلیه کردن خود از فشار عصبی است که به شما وارد شده در واقع شما به غلط از الگوهایی یادگرفتهاید که در مقابل این فشار موقتی که به شما وارد شده این گونه عمل نمایید بنابراین سعی کنید با توجه به گام دوم (غفلتزدایی) صفت صبر را در خود تقویت کنید. هرگاه احساس میکنید که نمیتوانید طرف مقابل را تحمل کنید سعی کنید از آن موقعیت و مکان خارج شوید و با تأمل دنبال راه حل عاقلانهای بگردید. با انجام حرکات ورزشی، دوش آب ملایم، استفاده از پرورش گل، تنفس عمیق درکنار سبزهها، توجه به نکات مثبت اطرافیان و دقت در اعمال عبادی خودتان را مقابل این گونه عکسالعملها مقاوم سازید.
گام ششم: تحلیل مسأله: با خود فکر کنید آیا در موقع فحش دادن حق با من بود و یا طرف مقابل من. اگر حق با من است که من با این گونه کلمات خودم را بدجلوه میدهم و در آخر نمیتوانم به مقصود و هدف خود برسم و اگر حق با طرف مقابل باشد که پس از این عمل دیگر چیزی جز رسوایی و خجالت باقی نمیماند پس این فحاشی جز نرسیدن به هدف و کدر کردن روابط ثمرهای نخواهد داشت.(7)
تقویت اراده: ما انسانها دارای دو بعد معنوی (عقل، دل و وجدان اخلاقی) و جسمی (مجموعهای از غرایز) هستیم با تقویت بعد معنوی خودمان به وسیله اعمال عبادی تفکر بر بعد حیوانی و جسمانی خود که همان خودخواهیها و … است، غلبه کنیم. در واقع ما وقتی میتوانیم صفات بد را کنار بگذاریم که بعد معنوی خودمان را تقویت کنیم.(8)
جنگ با خود
فحاشی ثمرهای جز بیماریهای جسمی و روانی ندارد (زخم معده، سردرد و …) چون که فحاشی یعنی حرکت بر خلاف عقل و وجدان و فطرت پاکمان. یعنی به طور ناخودآگاه وجدان از این عمل ناراحت است و دائماً با ما در جنگ است و این جنگ درونی باعث بیماری میشود. (8) مطالعه کتابهای اخلاقی مثل خلاصه معراجالسعادة و گناهان زبان.
پی نوشت ها :
1-کافی، ج2، ص325، وسائل، ج11، ص330
2و 3- کافی، ج2، ص323، تحف العقول، ص416
4-کافی، ج2، ص359، وسائل، ج8، ص611
5-کافی، ج 2، ص360
6 – گناه و ناهنجاری، سید مجتبی حسنی، دارالغدیر، قم، 1379، ص 37 و 47 و 140.
7- برخی از گناهان رابطه قلبی ما را با دیگران به هم میزند (فحش، غیبت …) از طرفی پیوند عاطفی یک نیاز روانی است که باید ارضاء شود و این گناه باعث میشود انسان مشغول تعارضهای درونی ناشی از تنش و برخورد با دیگران شود.
8- عوامل کنترل غرایز، آیت الله حسین مظاهری، مؤسسه نشر و تحقیقات ذکر، تهران، (اقتباس).