خانه » همه » مذهبی » درگیری میان شاهزادگان سعودی قطعی است

درگیری میان شاهزادگان سعودی قطعی است


درگیری میان شاهزادگان سعودی قطعی است

۱۳۹۴/۰۷/۲۹


۴۹ بازدید

درگیری میان شاهزادگان سعودی قطعی است

یک موسسه مطالعاتی در واشنگتن اعلام کرد رویارویی و درگیری بین شاهزادگان سعودی قطعی است.


درگیری میان شاهزادگان سعودی قطعی است

یک موسسه مطالعاتی در واشنگتن اعلام کرد رویارویی و درگیری بین شاهزادگان سعودی قطعی است.

کیهان: سایمون هندرسون پژوهشگر موسسه سیاست خاورمیانه واشنگتن در گزارشی نوشت: گزارش‌های متعدد نشان می‌دهد درگیری میان جریان‌های رقیب در حکومت سعودی حتمی است. حکومت عربستان سعودی از ژانویه گذشته و پس از مرگ ملک عبدالله و جانشینی سلمان که بلافاصله فرزند ۲۹ ساله‌اش محمد را به وزارت دفاع منصوب کرد در آشفتگی به سر می‌برد. وضعیت محمد سه ماه پس از اینکه ملک سلمان وی را جانشین ولیعهد ساخت ارتقا یافت. ولیعهد و وزیر داخله محمد بن نایف است که برادرزاده ملک سلمان بوده و ۵۶ سال سن دارد. اما محمد به سلمان نزدیک‌تر است. باور عمومی این است که ولیعهد مورد نظر سلمان او می‌باشد. تنشهای ناشی از این اوضاع موجب نگرانی بیشتر آل‌سعود و مردم شده است و دغدغه هزینه‌های جنگ یمن و قیمت پائین نفت مزید بر علت می‌شود. اینکه تنشها به کجا می‌انجامد محل گمانه‌زنی است. بن‌نایف به دلیل سوابقش در عملیات ضد تروریسم فرد محبوب واشنگتن است.

هندرسون می‌افزاید: یک بعد این بحران بیماری ملک سلمان است. وی در ۷۹ سالگی از بیماری‌های بسیاری رنج برده و با عصا راه می‌رود. وضع روانی وی نیز رو به وخامت است. یک روز حال وی خوش است و یک روز حالش بد است. و آل‌سعود تمهیدات فراوانی برای سرپوش گذاشتن بر وضعیت جسمانی او اندیشیده که از جمله آن قرار دادن نوشته نمایی (تله پرامتر) در برابر او و اختفاء آن در میان گل‌آرایی روی میز می‌باشد.

با توجه به این عوامل چند سناریو ممکن است: ۱- سلمان، بن‌نایف را عزل کرده و محمد را جای او به عنوان ولیعهد بنشاند. این اتفاق ممکن است منجر به رویا‌رویی نظامی بین ارتش سعودی تحت ریاست محمد و نیروهای شبه نظامی وزارت داخله به ریاست بن‌نایف شود.

۲- ملک سلمان از مقام ثانویه نخست وزیری کنار کشیده و سلمان را بر این منصب نشاند و بن‌نایف لاجرم زیر دست او قرار گیرد. شاهزاده بزرگتر در مناصب دیگر دولتی از تحقیر‌های مشابهی رنج می‌برد.

۳- بن‌نایف و بن‌ سلمان سعی کنند یکدیگر را کنار زنند. نقطه ضعف بن‌نایف آمار فراوان تلفات فاجعه منا است. سازمان برگزار‌کننده حج مستقیما تحت مسئولیت بن‌نایف است. بن‌ سلمان نیز بر سر جنگ یمن تضعیف شده است.

هرچه باشد موفقیت قاطع نظامی و پیروزی دیپلماتیک به نظر خیالی بیش نیست.

۴- آل سعود مجبور شود که مقداری یا تمام کنترل بر نظامیان ارشد غیرسلطنتی را که از بی‌تجربگی و بی‌کفایتی رهبری سلطنتی خشمگین هستند و از حمایت سربازانشان برخوردارند و جنگ یمن را احمقانه می‌‌دانند، کنار گذارد.

شاید عامل تعیین‌کننده در سه سناریوی اول نقش شاهزادگان ارشد شورای بیعت باشد. این شورا که در مورد جانشینی پادشاهان فعالیت می‌کند هنگام ترفیع محمد به حاشیه رانده شد. این شورا باید بین آینده دراز مدت خاندان سلطنتی در برابر تصور کوتاه مدت به مخاطره افتادن دورنمای عربستان و میراث زمامداری آل‌سعود توسط رهبری فعلی توازن ایجاد کند. برای آمریکا، بعد حیاتی بحران سعودی مانند همیشه تاثیر بالقوه بر منابع جهانی نفت و قیمتهای آن می‌باشد. شاید هرج و مرج در آل‌سعود اگر منجر به اختلال در تولید نفت شود مجددا به تولید جهانی نفت آسیب زند.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد