خانه » همه » مذهبی » دیدگاه علامه فضل الله( از رهبران شیعیان لبنان ) درباره رهبری؟

دیدگاه علامه فضل الله( از رهبران شیعیان لبنان ) درباره رهبری؟


دیدگاه علامه فضل الله( از رهبران شیعیان لبنان ) درباره رهبری؟

۱۳۹۲/۰۹/۰۵


۱۰۱۹ بازدید

رابطه مرحوم علامه محمد حسین فضل الله با جمهوری اسلامی و حمایت از محور مقاومت در منطقه همیشگی و تاثیر گذار بود هر چند در برخی از نظرات فقهی و تاریخی برخی از فقها به ان مرحوم انتقاداتی داشتند اماایجاد شبهه اختلاف او با رهبرانقلاب اسلامی برنامه ریزی شبکه بی بی سی بود که پس از رحلت ان عالم بزرگوار هدایت شد اما مصاحبه فرزند ان مرحوم نقشه این رسانه ها را نقش براب کرد در اینجا متن کامل مصاحبه فرزند ان مرحوم رابرای شما نقل میکنیم که جایگاه مقام معظم رهبری را در نظر ان مرحوم نیز نشان میدهد و در پایان با ذکر پیام مقام معظم رهبری در رحلت ایشان ، مشخص می شود ارتباط این دو عالم صمیمی و دوستانه بوده است هر

رابطه مرحوم علامه محمد حسین فضل الله با جمهوری اسلامی و حمایت از محور مقاومت در منطقه همیشگی و تاثیر گذار بود هر چند در برخی از نظرات فقهی و تاریخی برخی از فقها به ان مرحوم انتقاداتی داشتند اماایجاد شبهه اختلاف او با رهبرانقلاب اسلامی برنامه ریزی شبکه بی بی سی بود که پس از رحلت ان عالم بزرگوار هدایت شد اما مصاحبه فرزند ان مرحوم نقشه این رسانه ها را نقش براب کرد در اینجا متن کامل مصاحبه فرزند ان مرحوم رابرای شما نقل میکنیم که جایگاه مقام معظم رهبری را در نظر ان مرحوم نیز نشان میدهد و در پایان با ذکر پیام مقام معظم رهبری در رحلت ایشان ، مشخص می شود ارتباط این دو عالم صمیمی و دوستانه بوده است هر چند اختلاف نظر فقهی در برخی موارد نیز وجود داشته است که امری طبیعی است.

مصاحبه فرزند علامه فضل الله (http://rajanews.com/detail.asp?id=55654)

سید علی فضل الله فرزند علامه فضل الله در اولین گفتگوی خود پس از درگذشت پدر، ناگفته‌های خواندنی را از زندگی این مرجع لبنانی و ارتباطات ویژه او با مقامات جمهوری اسلامی را برای ایرنا تشریح کرد. پدرش به او گفته بودکه اگر سنگباران هم شوم از حمایت ایران نمی‌کشم.

حدود ‪ ۴۰‬روز پیش بود که علامه سید محمدحسین فضل الله پس از گذران دوران نقاهت بیماری دوباره ملاقات‌های عمومی خود را از سرگرفت و ماهم که از حال نامساعد جسمی ایشان مطلع بودیم سریعا برای دیدار و گفتگوی کوتاهی خدمت وی رسیدیم.

خوب به یاد دارم که حال چندان خوشی نداشت و به سختی سخن می‌گفت ولی پس از دست دادن با ایشان روی صندلی ننشسته بودم که دفعتا در جمله‌ای گفت:

تهدیدات آمریکا با توجه به اندیشه‌های حکیمانه و هوشمندانه رهبر انقلاب اسلامی ایران در اداره امور سیاسی و به ویژه پیشبرد پرونده صلح آمیز هسته ای، قطعا بی‌ثمر خواهد بود.

مدت زیادی از انتشار این مصاحبه نگذشته بود که این چهره مطرح لبنان لبیک حق را پاسخ گفت.

در حالی که حمایت همیشگی علامه سید محمد حسین فضل الله از ایران و مقاومت مهمترین تئوری سیاسی- مذهبی این مرجع شیعی لبنانی را تشکیل می‌داد، تنها چند ساعت پس از اعلام فوت این عالم ربانی ، بی.بی.سی فارسی، العربیه و چندین رسانه مغرض دیگر اقدامات غیراخلاقی را برای القای اختلاف علامه فضل الله با ایران و حزب الله آغاز کردند.

مضحک‌ترین بخش گزارش این رسانه‌ها آنان جایی بود که می‌گفت : سید محمد حسین فضل الله با رهبران ایران ارتباط داشت اما این رابطه حداقل طی سال های اخیر چندان گرم نبود… وی به عنوان بلندپایه‌ترین روحانی شیعه لبنان بارها در موضع مخالف و منتقد ایران و حزب الله قرار گرفته بود.

همین امر سبب شد تا در اولین فرصت پس از فوت علامه به سراغ نزدیک‌ترین فرد به وی برویم تا صحت و سقم این اخبار را جویا شویم.

سید علی در همان دفتری از ما استقبال کرد که چندی پیش با پدر گفتگو کرده بودیم و دقیقا بر همان صندلی نشسته بود که پدرش بر آن می‌نشست و جالب تر آنکه در اعلام مواضع هم دقیقا مشابه مواضع پدر عمل می‌کرد. تنها فرقی که احساس کردیم این بود که دفتر علامه خلوت تر از دفعه پیش بود و در و دیوار در سوگ فضل الله سیاه پوش .

** اگر سنگ باران هم شوم از حمایت ایران دست نمی‌کشم

سید علی فضل الله تاکید کرد: جمهوری اسلامی همیشه در قلب علامه فضل الله جای داشت و چشمان ایشان به سوی آن دوخته شده بود.

وی با اشاره به علاقه مجدانه علامه فضل الله به ایجاد وحدت اسلامی افزود:

ایشان در جلسه‌ای به یکی از مسوولان گفت اگر کار به جایی برسد که همه مرا سنگباران کنند و یا به من بی‌احترامی و توهین شود من از حمایت خود از جمهوری اسلامی ایران دست بردار نیستم زیرا ایران نماینده اسلام و خط اهل بیت رسول الله و خط مقدم مبارزه با استکبار جهانی است.

وی افزود: وصیت علامه فضل الله در خط حفظ اسلام ، حرکت در خط اهل بیت (ع) ، حفظ میراث فکری و عقیدتی اهل بیت و معرفی آنان به جهان بود اما همیشه بر موضوع حفظ مقاومت اسلامی در لبنان تاکید داشت.

** رابطه علامه و مقامات جمهوری اسلامی

وی درباره گزارش برخی شبکه‌های خبری مانند بی‌بی‌سی، العربیه و سی ان ان در مورد اختلاف بین علامه فضل الله و مقامات ایران افزود: این اتهامات به هیچ وجه صحت ندارد زیرا علامه فضل الله علاقه مجدانه و شدیدی به جمهوری اسلامی ایران داشت و رابطه وی با ایران یک رابطه عادی نبود بلکه علاقه و پیوند ایشان با ایران و مسوولان ایرانی قوی و ریشه دار بود.

سید علی فضل الله درباره دیدار خود با رهبر معظم انقلاب افزود: مدتی قبل با آیت الله خامنه‌ای دیدار کردم و معظم له احساسات و محبت خود را به علامه فضل الله بیان کردند و من نیز احساسات و محبت علامه فضل الله نسبت به ایشان را به استحضار ایشان رساندم.

وی افزود: میان دو طرف تماس و ارتباطات همیشه برقرار بود و هیچگاه قطع نشد؟ علامه فضل الله برخلاف ادعای این رسانه‌ها هیچ مشکلی با جمهوری اسلامی ایران نداشت.

سیدعلی فضل الله ادامه داد: اگر اختلاف دیدگاهی هم در مسایل فقهی با برخی مراجع دیگر وجود داشت طبیعی است زیرا مراجع مختلف در مکان‌های مختلف فتواهای مختلفی صادر کرده‌اند و اختلاف در فتاوا نیز امری بدیهی است .

پیام رهبر معظّم انقلاب اسلامی در پی رحلت عالم مجاهد آیت‌الله آقای حاج سیدمحمّدحسین فضل‌الله

متن این پیام به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

رحلت عالم مجاهد آیت‌الله آقای حاج سیدمحمّدحسین فضل‌الله رحمةالله‌علیه را به بیت شریف فضل‌الله و همه‌ ارادتمندان و دوستداران آن مرحوم در لبنان و جوامع لبنانی‌تبار در افریقا و امریکای لاتین، و به عموم شیعیان لبنان تسلیت می گویم. این عالم بزرگوار و سخت‌کوش، در عرصه‌ی دین و سیاست، شخصیتی اثرگذار بود و لبنان تا سالهای طولانی، خدمات و برکات او را از یاد نخواهد برد. مقاومت اسلامی لبنان که دارای حق عظیمی بر امت اسلامی است در همه‌ی عمر با برکت خود، مشمول حمایت و همکاری و کمک این روحانی مجاهد بود، ایشان همچنین برای جمهوری اسلامی یاوری با اخلاص و صمیمی به شمار می رفت و در همه‌ دوران سی ساله همواره در زبان و عمل، وفاداری خود را به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی به اثبات رسانید.

از خداوند متعال مسألت می کنم که رحمت و مغفرت خود را بر روح این سید شریف و عزیز نازل فرماید و او را با اجداد طاهرینش محشور نماید.

سید علی خامنه‌ای

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد