۱۳۹۲/۱۲/۱۱
–
۶۴۵ بازدید
بنده حقیر سؤالی عرضه کردم در رابطه با تفسیر،تکرار می کنم لطفاً جواب دهیدقرآن می فرماید لا یمسه الا المطهرون،و نیز می فرماید هدًی للمتقین،تفسیر از قرآن به ما آنچرا مطهرون لمس می کنند،عرضه می دارد یا هدایتی که مختص متقین است یا هر دو. وسلام علیکم و برکاته
علیکم السلام و رحمة الله و برکاته. پرسشگر گرامی!
به اطلاع شریف می رسد.
آیه شریفه «لا یمسه الا المطهرون»، هم ناظر به لزوم طهارت ظاهری(وضو، غسل یا تیمم) برای مسّ قرآن کریم است و هم ناظر به مس حقیقت قرآن مجید با طهارت قلب.
(جهت اطلاع بیشتر ر. ک: جوادی آملی، عبد الله، تفسیر موضوعی قرآن کریم «قرآن در قرآن»، ج1).
و آیه شریفه «هدی للمتقین»، بیان هدایت بودن قرآن برای متّقین است. البته این هدایت ابتدائی نیست بلکه پاداشی است که در پی پذیرش قرآن و عمل به آن حاصل می شود. و هدایت ابتدائی در آیاتی مانند «هدی للناس» بیان شده است.
(جهت اطلاع بیشتر ر. ک: جوادی آملی، عبد الله، تفسیر موضوعی قرآن کریم «هدایت در قرآن»، ج16).
تفسیر قرآن، فهم معنای مراد خداوند در آیات از راه رجوع به آیات دیگر، روایات و حکم عقل سلیم است.
بنابر این تفسیر، فهم معنای مراد را ممکن و میسر می سازد.
قرآن ذو مراتب است و ظاهر و باطن دارد و فهم مراتب بالای آن به تفسیر دقیق و تقوا والا و بالا احتیاج دارد.
«مطهرون» اولیاء الله هستند، یعنی آنها که در مراتب بالای علم و تقوا قرار داشته و علاوه بر ظاهر قرآن به بطون آن هم راه یافته و تبیین ظاهر و باطن می کنند.
و طبق احادیث وارده آنها پیامبر اعظم محمد(ص) و اهل بیت معصوم آن بزرگوار(ع) می باشند.
اما به نسبت دیگر انسانها که ماها باشیم هر چه تفسیر درست تر و تقوا بیشتر باشد امکان نزدیکی به مقام مطهرون هم افزون تر می شود.
یعنی دانستن صحیح قرآن و عمل درست به آن ما را به مقام مطهرون و مقربون نزدیک می کند.
پس می توان گفت: لازمه ی فهم دقیق معنای مراد خداوند در آیات قرآن ایمان، تقوا و عمل صالح و لازمه ایمان، تقوا و عمل صالح فهم معنای مراد است.
و می توان گفت: تفسیر و تقوا مایه هدایت هستند. حال چه مقام انگیزه و اندیشه باشد و چه مقام عمل و رفتار. پس هر چه تفسیر اصولی تر و تقوا بالاتر امید به قرب به مقام مطهرون بیشتر است. رزقنا الله و ایاکم.
به اطلاع شریف می رسد.
آیه شریفه «لا یمسه الا المطهرون»، هم ناظر به لزوم طهارت ظاهری(وضو، غسل یا تیمم) برای مسّ قرآن کریم است و هم ناظر به مس حقیقت قرآن مجید با طهارت قلب.
(جهت اطلاع بیشتر ر. ک: جوادی آملی، عبد الله، تفسیر موضوعی قرآن کریم «قرآن در قرآن»، ج1).
و آیه شریفه «هدی للمتقین»، بیان هدایت بودن قرآن برای متّقین است. البته این هدایت ابتدائی نیست بلکه پاداشی است که در پی پذیرش قرآن و عمل به آن حاصل می شود. و هدایت ابتدائی در آیاتی مانند «هدی للناس» بیان شده است.
(جهت اطلاع بیشتر ر. ک: جوادی آملی، عبد الله، تفسیر موضوعی قرآن کریم «هدایت در قرآن»، ج16).
تفسیر قرآن، فهم معنای مراد خداوند در آیات از راه رجوع به آیات دیگر، روایات و حکم عقل سلیم است.
بنابر این تفسیر، فهم معنای مراد را ممکن و میسر می سازد.
قرآن ذو مراتب است و ظاهر و باطن دارد و فهم مراتب بالای آن به تفسیر دقیق و تقوا والا و بالا احتیاج دارد.
«مطهرون» اولیاء الله هستند، یعنی آنها که در مراتب بالای علم و تقوا قرار داشته و علاوه بر ظاهر قرآن به بطون آن هم راه یافته و تبیین ظاهر و باطن می کنند.
و طبق احادیث وارده آنها پیامبر اعظم محمد(ص) و اهل بیت معصوم آن بزرگوار(ع) می باشند.
اما به نسبت دیگر انسانها که ماها باشیم هر چه تفسیر درست تر و تقوا بیشتر باشد امکان نزدیکی به مقام مطهرون هم افزون تر می شود.
یعنی دانستن صحیح قرآن و عمل درست به آن ما را به مقام مطهرون و مقربون نزدیک می کند.
پس می توان گفت: لازمه ی فهم دقیق معنای مراد خداوند در آیات قرآن ایمان، تقوا و عمل صالح و لازمه ایمان، تقوا و عمل صالح فهم معنای مراد است.
و می توان گفت: تفسیر و تقوا مایه هدایت هستند. حال چه مقام انگیزه و اندیشه باشد و چه مقام عمل و رفتار. پس هر چه تفسیر اصولی تر و تقوا بالاتر امید به قرب به مقام مطهرون بیشتر است. رزقنا الله و ایاکم.