خانه » همه » مذهبی » رافضه

رافضه


رافضه

۱۳۹۲/۱۰/۰۷


۲۷۷ بازدید

در جستجوی سوال دیدم نوشتید به امام صادق(علیه السلام) عرض کردم: مردم ما را «رافضه» مى نامند. حضرت(علیه السلام) فرمود: به خدا سوگند! آنان شما را رافضه ننامیدند، بلکه خداوند شما را به این لقب نامیده است. همانا هفتاد نفر از بهترین هاى بنى اسرائیل به حضرت موسى و برادرش ایمان آوردند، و از این جهت آنان را «رافضه» نامیدند… آن گاه امام(علیه السلام) فرمود: اى ابابصیر! مردم خیر را ترک کرده و شر را گرفتند، ولى شما شر را رها کرده و خیر را برگزیدید. بحارالأنوار، ج ۴۷، ص ۳۹۰ ؛ الاختصاص، شیخ مفید، ص ۱۰۴و۱۰۵. منظور آن هفتاد نفر چی است؟ مگر آن هفتاد نفر چه کرده اند؟ میشود راجع به آن هفتاد نفر برایم بگویید.

رفض در لغت به معنای کناره گیری کردن و رها کردن چیزی است اهل سنت شیعه را رافضه می نامند و با این نامگذاری می خواهند بگویند شیعه اسلام را رها کرده امام صادق علیه السلام در این روایت به زراره می فرمایند هر چند مخالفان شیعه از این نام گذاری هدف شوم و پلیدی دارند اما واقعیت این است که این نام بر خوبان نیز اطلاق شده در ادامه امام می فرمایند هفتاد نفر در قوم فرعون بودند که به وی ایمان داشتند اما وقتی گمراهی فرعون و هدایت حضرت موسی بر آنها آشکار شد فرعون را رها کردند و در لشگریان حضرت موسی قرار گرفتند و از بهترین یاران آن حضرت بودند در عبادت و کوشش، خداوند به حضرت موسی وحی نمود که نام رافضی را به جهت رفض و کنار گذاشتن فرعون برای آنان در تورات ثبت کن و موسی چنین کرد.
آن گاه امام فرمود: این نام را خدا برای شما ذخیره کرد چون شما نیز فرعون و هامان این امت را کنار گذاشتید و پیرو محمد وآل محمد شدید. به جز آنچه در این روایت راجع به این هفتاد نفر آمده در جای دیگر مطلبی نیافتیم در آیه «و اختار موسی من قومه سبعین رجلا» نیز سخن از هفتاد نفر آمده است که موسی برای ملاقات پروردگار برگزید لکن بعید به نظر می رسد ارتباطی بین افرادی که در آیه آمده و اصحاب حضرت موسی وجود داشته باشد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد