خانه » همه » مذهبی » راهنمایی یک طلبه

راهنمایی یک طلبه


راهنمایی یک طلبه

۱۳۹۲/۱۲/۱۹


۱۳۹۰ بازدید

سلام علیکم
طلبه پایه ۱ هستم
۱- سوال اول:یه طلبه چقدر باید باسیاست کار داشته باشه
۲- سوال دوم: رفتارم توی جامعه و اجتماع با مردم چجوری باید باشه چجوری رفتار کنیم که مردم دید خوبی نسبت به روحانیت داشته باشند
۳- سوال سوم: توی مدرسه که هستیم چجوری رفتار کنم معاشرتمون کردارمون رفتارمون توی صحبت کردن توی نشست و برخواست چجوری باید باشه
۴-سوال چهارم : چه کار کنیم که ذوق و شوق حقیقی و واقعی نسبت به تحصیل و علم و درس و بحث داشته باشیم و عادت به مطالعه پیدا کنیم و علاقمون واقعا زیاد بشه شوقمون نسبت به درس و بحث زیاد بشه متاسفانه بنده خیلی کسلم وسستی می کنم توی درس خوندن بفرمایید چی کار باید کرد ؟


سوال اول:درحدی که متوجه تمام جریانهای سیاسی جامعه باشد ! کافی است که بعضی از روزنامه های مورد تایید رهبری را ورق بزند واخبارسیما را ببیند! آگاهی سیاسی، به مثابه چشمی است که اگر نداشته باشیم، آن دو عنصر(فقاهت و اخلاق)، دیگر در حرکت به ما کمک نخواهندکرد. درستان را خوب بخوانید تا عالم بشوید و بتوانید جواب نیازهای مردم را بدهید. در کنار درس، از اوضاع عالم و کشور و مسائل سیاسی، مطلع باشید که اگر بی‌اطلاع باشید، به درد پاسخ‌گویی به نیازهای مردم، نخواهیدخورد؛ این را صریحاً به شما می‌گویم. باید بدانید که در مملکت و در دنیا چه می‌گذرد و نیازهای مردم چیست؛ عالم هم باشید تا آن وقت، مفید باشید؛ و الا مفید نخواهیدبود.
سوال دوم : رفتار یک طلبه درجامعه باید براساس شؤونات طلبگی باشد وباهمه، بدون تکبر مواجه شود وهمیشه آماده خدمت کردن به دیگران باشد وبه طور خلاصه :اخلاق خوش رسول خدا صلی الله علیه وآله را داشته باشد
سوال سوم: توی مدرسه با دیگر طلاب ، خاکی ومتواضع بودن را وبا اساتید ومسؤلین کمال احترام ودست به سینه بودن را رعایت کنید وهیچگاه زبان به غیبت از کسی نگشایید!
سوال چهارم :اگر گاهی به پای منبر ودرس بعضی از اساتید بزرگوار بروید وببینید که با چه شوقی به ارشاد مردم مشغول است وبا خود راجع به این امر مهمی که خدا شما را لایق دانسته و وارد طلبگی کرده فکر کنید ، در شوق شما نسبت به طلبگی وایجاد انگیزه برای خوب درس خواندن قوی خواهد شد!
مرحوم حاج آقای مجتهدی از قول مرحوم آقای بروجردی برای تشویق طلاب به درس خواندن می فرمود که ایشان به طلبه ها می فرمودند: طلبه ها درس بخوانید ، ما در ایام طلبگیمان گاه شبها، آنقدر به مطالعه در درس مشغول می شدیم که یکوقت سر بلند می کردیم ومی دیدیم که صبح شده وما آن شب را فراموش کرده ایم که بخوابیم! 
هم ایشان (مرحوم حاج آقای مجتهدی) می فرمود که : حاج شیخ عبدالکریم حائری اهتمام زیادی برای درس خواندن طلبه ها به خرج می داد ودرس خواندن را برای طلبه واجب می دانست ، به گونه ای که یک وقتی از کنار دو طلبه رد می شدند واتفاقی می شنوند که یکی از آن دوطلبه به دیگری می گوید : فلان طلبه چقدر موفق بوده ودیشب (شب چهارشنبه بوده) تا صبح درجمکران مشغول عبادت ونماز شب وتهجد بوده، بلافاصله مرحوم شیخ عبدالکریم به طلبه ها می گوید : غیبت نکنید ، غیبت نکنید ! این دونفر با تعجب می گویند که : آقا ما تعریف او را کردیم وغیبتش را نکردیم ، آن بزرگ می فرمایند: که دیشب شب درسی بوده ویا غیر درسی؟ جواب می دهند شب درسی! آن عالم فرزانه می گویند درشب درسی طلبه واجب است که درس بخواند والا فسق انجام داده وشما فسق اورا بیان کردید واین غیبت است!  
عاشق کتاب ودرس شدن ،وقتی ممکن است که درتهذیب نفست قدم برداری  وبرای آن باید برای خودسازیت برنامه داشته باشی همواره به هدفی که برای آن طلبه شده اید بیندیشید مطالب زیر را نیز توجه بفرمایید!

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد