خانه » همه » مذهبی » راهکارهای مقابله و ایستادگی در برابر مهدی ستیزی

راهکارهای مقابله و ایستادگی در برابر مهدی ستیزی


راهکارهای مقابله و ایستادگی در برابر مهدی ستیزی

۱۳۹۲/۰۹/۱۰


۸۶ بازدید

راهکارهای مقابله و ایستادگی در برابر مهدی ستیزی

در مقابل روحیه استکباری که هم در دوران غیبت و هم در دوران ظهور، مهم‌ترین عامل دشمنی و ستیز با امام است، می‌بایست به کارهایی مانند: شناسایی اهداف و راه‌کارهای دشمن، آگاهی‌سازی افراد و جوامع نسبت به این امر، مقاومت و مقابله در مقابل توطئه‌ها و تحرکات دشمن پرداخت.با ترمیم و تبیین و ایجاد اعتماد‌سازی باید حربة تخریب دشمن را خنثی نمود و با روشنگری و خرافه‌زدایی برای تعمیق ایمان و اعتقادات مردم گام برداشت و توطئه تحریف را ریشه‌کن نماییم.

راهکارهای مقابله و ایستادگی در برابر مهدی ستیزی

در مقابل روحیه استکباری که هم در دوران غیبت و هم در دوران ظهور، مهم‌ترین عامل دشمنی و ستیز با امام است، می‌بایست به کارهایی مانند: شناسایی اهداف و راه‌کارهای دشمن، آگاهی‌سازی افراد و جوامع نسبت به این امر، مقاومت و مقابله در مقابل توطئه‌ها و تحرکات دشمن پرداخت.با ترمیم و تبیین و ایجاد اعتماد‌سازی باید حربة تخریب دشمن را خنثی نمود و با روشنگری و خرافه‌زدایی برای تعمیق ایمان و اعتقادات مردم گام برداشت و توطئه تحریف را ریشه‌کن نماییم.

در مقابل روحیه استکباری که هم در دوران غیبت و هم در دوران ظهور، مهم‌ترین عامل دشمنی و ستیز با امام است، می‌بایست به کارهایی مانند: شناسایی اهداف و راه‌کارهای دشمن، آگاهی‌سازی افراد و جوامع نسبت به این امر، مقاومت و مقابله در مقابل توطئه‌ها و تحرکات دشمن پرداخت.با ترمیم و تبیین و ایجاد اعتماد‌سازی باید حربة تخریب دشمن را خنثی نمود و با روشنگری و خرافه‌زدایی برای تعمیق ایمان و اعتقادات مردم گام برداشت و توطئه تحریف را ریشه‌کن نماییم. در همین رابطه مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «اثبات اصل مهدویت در یک محفل علمی با مخاطبانی که اهل علم و اهل تفکر و استدلالند؛ جزو آسان ترین کارها است و در این هیچ تردیدی نیست. ایمان و اعتقاد مردم هم خوب است منتها تعمیق این ایمانی که مردم به امام زمان (ارواحنا فداه و علیه الصلاه و السلام) دارند، کار بسیار ظریفی است. بخش مهم کار ایجاد مراکز تخصصی مهدویت، این است که عشق و محبت و سوز و گدازی که مردم، به طور طبیعی نسبت به حضرت دارند، در سطح عموم به خصوص جوانان، بایک نگاه عالمانه و آگاهانه همراه نمایند.»

در یک راهکار مناسب، فرقه‌ها و جریانات انحرافی را رسوا نماید، ضعف‌ها و نواقص نظام‌هایی چون لیبرال دموکراسی و… را بازگو و با ارائه استراتژی مطابق با روایات، درمقابل استراتژی‌های دیگر گام بردارد و در خصوص تعمیق و تبیین اندیشه مهدویت تلاش نماید. از جمله راهکارهای مهم در ترویج و تفهیم فرهنگ مهدوی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- تئوری‌پردازی درباره مهدویت. آموزه‌های دینی مهدویت دارای دامنه و پیشینه تاریخی است و جزء بینادی‌ترین اعتقادات مسلمانان شمرده می‌شود و در میان دیگر ادیان نیز با عنوان مصلح جهانی مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به اهمّیت موضوع مصلح جهانی در میان ادیان، لازم است؛ اندیشمندان با تئوری‌پردازی و گفتمان‌ها، نقد و نظرها و نکته‌سنجی‌ها و اظهارنظرهای ژرف درباره آموزه مهدویت، به قوّت عملی این موضوع بین ادیانی بیفزایند.

خارج ساختن بحث مهدویت از عرضه‌های سنتی و مهجور، و واردکردن آن در محیط‌های پژوهشی علمی موجب می‌شود که مساله مهدویت برزندگی انسان‌ها اثر‌گذارد و آنان را با امام عصر(عج) مرتبط سازد.

2- شفاف ساختن جنبه های شخصیت و حکومت امام مهدی(عج). نوشتن دایره‌المعارف، دانشنامه، پایان‌نامه و رساله تحصیلی، ایجاد سایت‌های قوی، انتشارمجله‌های تخصصی، فیلم‌سازی، و آثار ادبی و هنری در این رابطه چاره ساز است. دکترین مهدویت سزاوار آن است که در قالب رمان، فیلم، نمایشنامه، و آثار هنری، در سطح جهان ترویج شود.

3- رشد و اعتلای فرهنگ مهدویت و مفهوم انتظار. در این رابطه بررسی و تبیین روایات و سخنان تاریخی موجود درکتابهای اعتقادی و منابع مهم اسلامی مثمر ثمر خواهد بود.

عدم ارایه‌ی درست موضوع مهدویت یکی از عوامل مؤثر در گریز اشخاص از مساله مهدویت، یا نداشتن باور عمیق به امام عصر(عج) می‌باشد. وجود پاره‌ای از سخنان نادرست و بی‌اساس پیرامون شخصیت آسمانی امام مهدی(عج)، موجب شده است که چهره‌ای غیر واقعی و اسطوره‌ای از ایشان ترسیم گردد. پس باید کوشش شود که با بررسی تطبیقی روایات و دقت نظر درآن¬ها، چهره‌ای معقول و مهربان و روزآمد از امام عصر ترسیم شود.

4-توسعه فرهنگ مهدویت. در این راستا ایجاد کرسی‌ مهدی شناسی درحوزه و دانشگاه راه گشا می‌باشد. در تمامی دانشگاه‌های جهان، برای شناخت افکار اندیشمندان بزرگ کرسی‌‌های تدریس و پژوهش وجود دارد و تخصص پاره‌ای از اساتید، تنها تدریس افکار یک اندیشمند است، به عنوان مثال، برخی استادان درزمینه‌ی تدریس اندیشه‌های ارسطو، تبحّر دارند، در کشور عزیز اسلامی ما نیز باید برای هر یک از ائمه اطهار (ع) از جمله امام مهدی(ع)، کرسی درس امام شناسی و مهدی‌شناسی گذارده شود و افرادی پرورش یابند که در زمینة بزرگان هدایت و وحی صاحب‌نظرباشند.

آموزه مهدویت در طول تاریخ فرهنگ اسلامی همواره مورد توجّه اندیشمندان اسلامی بوده و هیچ آموزه‌ دیگری به اندازه‌ی آن از اهمّیت برخوردار نبوده است؛ امّا به ‌رغم این اهمّیت، به مثابه یک تئوری و راهکار مهّم مورد توجّه و دقّت نظر قرار نگرفته است، از این براندیشمندان و فرهیختگان است که در این موردبه ژرف‌اندیشی و فرهنگ‌سازی بپردازند تا مهدویت آن چنان که شایسته است و در متون دینی سفارش شده، مورد توجه قرار گیرد.

5- لزوم شناخت دشمن و تدارک و مهّیا شدن برای مقابله و دفاع در برابر مهدی ستیزان. پس ازشناخت و درک وجود دشمنان و معاندان در برابر مفهوم مهدویت و اسلام و آگاهی از فعالیت‌ها و تلاش‌های آنان در جهت تخریب فرهنگ مهدویت، آنچه از نظر عقل و دین اسلام لازم و حقیقی است؛ لزوم شناخت دشمن و تدارک و مهّیا شدن برای مقابله و دفاع در برابر، آن است.بدین سان به منظور ایجاد آگاهی و بیداری در تمامی انسان‌ها نسبت به نیاز به امام، نخست بایستی با استفاده از ابزارهای کارآمد‌، به تبیین ضرورت نیاز به امام و بی‌مانندی آن پرداخت، دوم آن-که نقد و بررسی جریان و نظام‌های مدعی نجات بشریت، زمینه پذیرش حکومت طیّبه مهدوی را بیشتر فراهم می‌آورد.

ایجاد آگاهی و بیداری‌ مسلمانان و شیعیان نسبت به حقیقت و ماهیّت دشمنان اسلام و مهدی‌ستیزان. پس ازشناخت ماهیّت دشمن و روش‌ها و اهداف آن بایسته است با ارائه معارف مهدویت بدور از خرافه‌پرستی و بدعت‌گذاری، در اندیشه مسلمین و ارائه آن به زبان جهانی و روزآمد، مسلمانان و به ویژه شیعیان را نسبت به حقیقت و ماهیت چالش مهدویت آگاه ساخت.

6- معاد باوری اندیشمندان و عمل‌گرایی خالصانه. با تکیه بر اندیشه معاد و توجه به تداوم بشریت در دنیای دیگر، می‌توان فارغ از فتنه‌ها و فساد‌انگیزی‌های دجال و دجال‌ها ره پویید و به اردوی خداباوران و مهدی‌یاوران جهان رسید.

تالیف:صدراله زین العبادی کارشناسی ارشد شیعه شناسی

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد