۱۳۹۲/۱۲/۲۷
–
۵۰ بازدید
امام خامنهای(مدظلهالعالی) فرمانده معظم کلقوا روز گذشته در دیدار مسئولان و دستاندرکاران اردوهای راهیاننور کشور با تمجید از ابتکار بازدید از مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس و الهی و انقلابی دانستن آن، درباره دو نکته اساسی، هشدار دادند:
امام خامنهای(مدظلهالعالی) فرمانده معظم کلقوا روز گذشته در دیدار مسئولان و دستاندرکاران اردوهای راهیاننور کشور با تمجید از ابتکار بازدید از مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس و الهی و انقلابی دانستن آن، درباره دو نکته اساسی، هشدار دادند:
1- فراموشی؛ ایشان گوشزد کردند، تکرار نکردن جزئیات حوادث بزرگ موجب فراموشی است و آسیب محسوب میشود و در این باره به برخورد نظام سلطه با فلسطین اشاره کردند که تلاش میکند با این ترفند، حادثه کمنظیر بیرون راندن مردم بومی شهرها و روستاها از کشور فلسطین را به تدریج کمرنگ کند و به فراموشی بسپارد. از این بیان معظمله دو نکته مهم برداشت میشود یکی تاریخ به مفهوم کلی است که در این معنا وقایع مهم به شکل کلی ثبت میشوند و لباس تاریخی که بیشتر رنگ و بوی کهنگی و آرشیوی میدهد بر تن میپوشند تا شاید در زمانی به علل و دلایلی از آنها یادی شود و دیگری «تاریخ زنده» است که در این معنا وقایع مهم تنها به شکل کلی ثبت و ضبط نمیشوند که طرح برنامهریزی شده و هدفمند جزئیات آن میتواند در برهههای مختلف بر اساس نیاز و هدف به نحو شایسته و کارآمد نقشآفرینی کند که در این صورت آفت فراموشی نیز از آن به دور خواهد ماند.
2- تحریف و تغییر ماهیت؛ این نکته از یک جهت مهمتر از نکته اول به نظر میرسد؛ زیرا با تحریف یک واقعه عظیم هم اصل آن که باید منشأ استفادههای فراوان شود، بیاعتبار میشود و از بین میرود و هم دیگران از آن، عاملی برای سرکوفت و سرکوب پدیدآورندگان آن و تغییر خط سیر جامعه که تا حدی از آن واقعه تأثیرپذیرفته، بهره میگیرند و همهچیز را به نفع خودشان دگرگون میکنند. با اینکه بحث تحریف دفاع مقدس از زمان دفاع مقدس شروع شده است، اما امروزه تا حدی افزایش پیدا کرده و یکی از کانونهای اصلی آن نیز برخی مراکز دانشگاهی و عوامل مرتبط با آن هستند که باید با آن حکیمانه برخورد شود. متأسفانه گنجاندن دو واحد درس دفاع مقدس در برنامه آموزشی دانشگاهها آنگونه که انتظار میرفت پاسخگوی این نیاز اساسی نیست که لازم است در این باره نیز بازنگری دقیق انجام گیرد.
1- فراموشی؛ ایشان گوشزد کردند، تکرار نکردن جزئیات حوادث بزرگ موجب فراموشی است و آسیب محسوب میشود و در این باره به برخورد نظام سلطه با فلسطین اشاره کردند که تلاش میکند با این ترفند، حادثه کمنظیر بیرون راندن مردم بومی شهرها و روستاها از کشور فلسطین را به تدریج کمرنگ کند و به فراموشی بسپارد. از این بیان معظمله دو نکته مهم برداشت میشود یکی تاریخ به مفهوم کلی است که در این معنا وقایع مهم به شکل کلی ثبت میشوند و لباس تاریخی که بیشتر رنگ و بوی کهنگی و آرشیوی میدهد بر تن میپوشند تا شاید در زمانی به علل و دلایلی از آنها یادی شود و دیگری «تاریخ زنده» است که در این معنا وقایع مهم تنها به شکل کلی ثبت و ضبط نمیشوند که طرح برنامهریزی شده و هدفمند جزئیات آن میتواند در برهههای مختلف بر اساس نیاز و هدف به نحو شایسته و کارآمد نقشآفرینی کند که در این صورت آفت فراموشی نیز از آن به دور خواهد ماند.
2- تحریف و تغییر ماهیت؛ این نکته از یک جهت مهمتر از نکته اول به نظر میرسد؛ زیرا با تحریف یک واقعه عظیم هم اصل آن که باید منشأ استفادههای فراوان شود، بیاعتبار میشود و از بین میرود و هم دیگران از آن، عاملی برای سرکوفت و سرکوب پدیدآورندگان آن و تغییر خط سیر جامعه که تا حدی از آن واقعه تأثیرپذیرفته، بهره میگیرند و همهچیز را به نفع خودشان دگرگون میکنند. با اینکه بحث تحریف دفاع مقدس از زمان دفاع مقدس شروع شده است، اما امروزه تا حدی افزایش پیدا کرده و یکی از کانونهای اصلی آن نیز برخی مراکز دانشگاهی و عوامل مرتبط با آن هستند که باید با آن حکیمانه برخورد شود. متأسفانه گنجاندن دو واحد درس دفاع مقدس در برنامه آموزشی دانشگاهها آنگونه که انتظار میرفت پاسخگوی این نیاز اساسی نیست که لازم است در این باره نیز بازنگری دقیق انجام گیرد.
بصیرت/ﺳﻪشنبه 27 اسفند 1392