طلسمات

خانه » همه » مذهبی » راه‌هاي ديدن امام زمان ـ عليه‌السلام ـ چيست؟ و چگونه مي‌توان حب خود را نسبت به امام زمان زياد كرد؟

راه‌هاي ديدن امام زمان ـ عليه‌السلام ـ چيست؟ و چگونه مي‌توان حب خود را نسبت به امام زمان زياد كرد؟

اولا ديدن حضرت ولي‌عصر(عج) به هيچ وجه روش ‌مند نمي‌باشد تا كسي بطور قطع راه ديدن و ملاقات با حضرت را براي ديگران، نشان دهد و مدعي شود كه مثلاً فلان عمل مثل «چله‌نشيني» يا خواندن ذكر خاص و يا مداومت در رفتن به مكان خاص، حتماً منجر به ديدن آن حضرت مي‌شود و آن را يك زمينه تجربه شده بداند. زيرا چنين سخني هرگز مبناي صحيحي ندارد و لذا تجربه راه قطعي نخواهد بود.
       آن را كه خبري شد خبري باز نيامد                         هزار نكتة باريك‌تر ز مو اين‌جاست
البته خواندن دعاها و زيارات و توسلات و تشرف به اماكن مقدسه مثل جمكران و غيره، امري است مطلوب و موجب ثواب و نورانيت قلب و توفيق است و چه بسا ممكن است در بعضي از موارد، مورد عنايت حضرت نيز واقع شود اما هيچگاه نبايد عمل خاص را به عنوان علت حتمي و راه ديدن حضرت پنداشت زيرا امكان تشرف منوط به اذن الهي و صرفاً در اختيار حضرت مي‌باشد نه در اختيار و ميل ما.
ثانياً وظيفة ما و خواستة حضرت مهدي(عج) از ما در عصر غيبت، عمل به تكليف است نه تلاش براي ديدن و مشاهدة حضرت. گرچه ديدن حضرت توفيقي است بزرگ كه نصيب هر كس نمي‌شود ولي ما مكلف به آن نشده‌ايم و حتي در برخي موارد از اصرار به اين موضوع توسط بزرگان منع شده است از جمله ابوعبدالله احمد بن ابراهيم، يكي از عاشقان و شيفتگان حضرت ولي‌عصر(عج)، وقتي به جناب محمد بن عثمان عمري سفير خاص حضرت مهدي (عج)، موضوع اشتياق خود را به ديدار حضرت مطرح مي‌كند، جناب محمد بن عثمان، در پاسخش ضمن اينكه در حق او دعا مي‌كند و اين عشق و اشتياق او را مي‌ستايد، مي‌فرمايد: زياد اصرار مكن بر اينكه امام(عج) را ببيني چون در زمان غيبت بايد اشتياق به ديدار حضرت داشت ولي خواستار حضور و ملاقات با حضرت نبايد شد زيرا اين مسأله از اسرار الهي است. بهترين راه تسليم در مقابل آن است و شما از طريق زيارت و توسل به حضرت متوجه آن وجود مقدس باش.[1]اين جريان در زمان غيبت صغري بوده است كه نائب خاص حضرت در ميان مردم حضور داشت و در بعضي موارد واسطة اينگونه امور مي‌شدند اما در زمان غيبت كبري مسأله دشوارتر و پيچيده‌تر مي‌باشد.
بنابراين آنچه مهم است توجه و توسل به حضرت از راه شناخت حضرت و عمل به تكاليف است و از امام صادق ـ عليه‌السلام ـ  مي‌فرمايد: سعي كنيد امام خود را بشناسيد وقتي امام و حجت الهي را شناختيد، ديدن و نديدن شما، درك زمان ظهور و عدم درك آن، تفاوتي نمي‌كند هر كس معرفت به امام زمان داشته باشد مانند آن كسي است كه در خيمة حضرت مهدي حضور دارد و مطيع فرمان او است.[2]از آنچه ذكر شد ، افزون بر روشن گشتن جواب بخش اول سوال پاسخ قسمت اخير سؤال نيزداده مي‌شود كه: بهترين راه براي افزايش محبت حضرت در قلوب‌ ما، شناخت آن بزرگوار است كه تجسم همة كمالات انساني است زيرا ممكن نيست كسي صادقانه، حضرت را بشناسد و عاشق و شيفتة حضرت نشود و دلباختة آن مظهر همة خوبي‌ها و زيبايي‌ها نشود.
خود حضرت ولي‌عصر (عج) نيز در توقيعي كه به شيخ مفيد صادر نموده است توصيه فرموده است كه: تك‌تك شما شيعيان كاري كنيد كه موجب نزديكي به ما و جلب محبت ما گردد و از كارهايي كه باعث دل‌تنگي و تنفر ما مي‌شود دوري جوييد.[3]بنابراين آنچه مهم است و ائمه ـ عليهم‌السلام ـ  ما را به آن توصيه فرموده است معرفت اهل‌بيت ـ عليهم‌السلام ـ  مخصوصاً ولي‌عصر(عج) و عمل به وظايف شرعي و ديني است.
 
معرفي منبع جهت مطالعه بيشتر:
1. «مهر محبوب» در آثار و خواص محبت امام عصر(عج) نوشته سيد حسين حسيني، چاپ دوم، 1376، نشر آفاق.
 
پي نوشت ها:
[1] بحارالانوار، چاپ مطبعة الاسلاميه، 384 هـ ق، ج 53، ص 174، و محدث نوري، مستدرك الوسائل، تحقيق و نشر مؤسسة ال‎البيت، چاپ دوم، 1408ه‍
[2] . نعماني، الغيبه، تحقيق علي‌اكبر غفاري، تهران، مطبعة الصدوق، بي‌تا، ص352.
[3] . الاحتجاج طبرسي، ج 2، ص 596، «به نقل از تاريخ عصر غيبت» پورسيد آقايي، نشر مركز جهاني علوم اسلامي، 1379، ص268.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد