خانه » همه » مذهبی » رعایت حجاب

رعایت حجاب


رعایت حجاب

۱۳۹۲/۰۸/۱۸


۱۱۴ بازدید

باسلام همسر بنده در مورد رعایت حجاب کامل کمی کوتاهی میکند مثلا مقداری از موهای سرش بیرون می ماند یا مقداری بالاتر از مچ دست او پیداست اهل گوش دادن به موسیقی البته نه موسیقی مبتذل است بارها سعی کرده ام با اخلاق حسنه ونیکو اورا تشویق به پوشش کامل کنم اما گویی این مسئله در وجود وی نهادینه شده خواهش میکنم تکلیف شرعی بنده به عنوان همسر را تبیین فرمایید.


با سلام خدمت شما پرسشگر گرامی؛ از اینکه با ما سخن می گویید خرسندیم و امیدواریم که ارتباط شما با ما تداوم داشته باشد.
به طور کلی برای علاقمندکردن افراد به رعایت احکام دین باید دو چیز را در آنها به وجود آورد: یکی شناخت درست نسبت به مسأْله مورد نظر؛ و دوم احساس خوشایند نسبت به آن مسأْله.
ما اگر بدانیم انجام کاری برای سلامت روح یا بدنمان مفید است و اهمیت زیادی دارد و همچنین در صورتی که نسبت به آن کار، احساس خوشایندی داشته باشیم (مثلا یک خاطره خوب)، انگیزه و رغبت زیادی نسبت به انجام آن کار از خود نشان می­دهیم.
در کنار این مسأْله شما باید توجه داشته باشید که انسان به خاطر گرایشی که به آزادی و انتخاب دارد، فطرتا دوست ندارد، چیزی به او تحمیل شود و کاری را تحت اجبار انجام دهد. به خاطر همین نسبت به کارهایی که به او تحمیل می­شوند، واکنش منفی نشان می­دهد و مقاومت می­کند؛ هرچند بداند که آن کار برای او مفید است. بنابراین توصیه­ها و تذکرها به افراد را در حد امکان باید به صورت غیرمستقیم انجام داد.
پرسشگر گرامی؛ در ادامه فرصت را مغتنم می شماریم و نکاتی را به صورت کلی بیان می‌کنیم:
1. به یاد داشته باشید نصیحت و تذکر مستقیم سودی ندارد. سعی کنید مطالبتان را غیرمستقیم به او منتقل کنید.
2. قبل از اینکه بخواهید تذکری به او بدهید بهتر است نکات مثبت او را برجسته کنید و او را به عنوان فردی موفق جلوه دهید و طوری وانمود کنید که تذکرات شما برای بهترشدن وضعیت او است.
3. داشتن روابط صمیمی و دوستانه تأثیر سخن شما را چند برابر می کند؛ پس سعی کنید بیش از پیش با همسر خود رابطه دوستانه داشته باشید و دائما او را مورد محبت خود قرار دهید.
4. سعی کنید وی را به شرکت فعال در کلاسها و مراسم مذهبی تشویق کنید.
5. از صمیم قلب برای ایشان، دعا کنید.
6. سعی کنید با رفتارتان او را دعوت به دین و ارزشهای دینی کنید؛ «کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم» پیامبر فرمود: مردم را با غیر زبان به دین دعوت کنید؛ این کار هم به نفع شماست یعنی عملا خود شما کمال پیدا می کنید و هم باعث تشویق و تحریض ایشان برای عمل کردن به احکام و ارزشهای دینی می شوید.
7. در برخوردهای خود، از سرزنش استفاده نکنید؛ چراکه این امور به جای اینکه شما را به هدفتان نزدیک کند، ازآن دور می کند.
8. رفتارهای مثبت همسرتان را تشویق کنید.
9. در مناسبت های مختلف و بویژ مناسبات مذهبی، هدیه ای برای او تهیه کنید و به او تقدیم کنید.
10. از آنجا که همنشین نقش بزرگی در شخصیت انسان دارد، سعی کنید با کسانی رفت و آمد داشته باشید که همسران مؤمن و باتقوا دارند.
11. برای او درکنار کتابهای مذهبی، کتابهایی در خصوص حجاب تهیه کنید و ایشان را تشویق به مطالعه کنید.
دوست عزیز؛ تربیت و هدایت افراد نیاز به صبر و حوصله‌ی فراوان دارد؛ بویژه صبر دربرابر سختی‌های تربیت اعضای خانواده؛ لذا صبور باشید و با ارتباط قوی با قرآن کریم و توسل به محضر ائمه‌ی اطهار (علیهم السلام) به نکاتی که ذکر شد عمل کنید.
در پایان برای شما آرزوی موفقیت می­کنیم و امیدواریم در این کار موفق باشید.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد