پیامبرِ اسلام(ص) بارها به نوشتن علم امر فرمودهاند مانند اینکه: «علم را با نوشتنش، در بند کنید» و…؛ لذا اینکه منع از کتابت حدیث را به پیامبر اکرم(ص) نسبت دادهاند، نسبت اشتباهی است که شیعه آنرا قبول نداشته و روایات آنرا رد میکند.
بر اساس شواهد تاریخی منع از کتابت حدیث در زمان خلفا و به خصوص خلیفهی دوم رایج شد و او بود که از نوشته شدن احادیث به شدت منع میکرد؛ و چون سابقهی دوستی با اهل کتاب داشت، میدانست که یهودیان غیر از تورات کتابی دارند که در آن اسرائیلیات بود و به آن مثناة یا مشناة میگفتند، او به زعم خود میخواست تا قرآن به سرنوشت تورات گرفتار نشود. اما باید گفت؛ اولاً: مقایسهی قرآن مجید با کتب سایر ادیان صحیح نیست؛ زیرا قرآن کتابی است که امکان تحریف در آن نیست و بدون تحریف از زمان رسول اکرم تا حال باقی مانده است، اما کتابهای آسمانی دیگر دارای چنین ویژگی نیستند. خود معتقدان آن کتابها نیز میپذیرند که این کتب، همان کتب نازل شده بر پیامبرشان نیست.
ثانیاً: با وجود نوشته شدن سخنان حضرت موسی(ع) در کتاب تلمود نه تنها تورات از بین نرفت، بلکه رواج و شهرت تورات بیش از تلمود است.
ثالثاً: منع نقل و نگارش حدیث بر خلاف توصیههای رسول اکرم بود؛ زیرا رسول خدا مسلمانان را به پیروی از عترت و قرآن و نقل و نشر احادیث فرا خواندند.