توجه

  1. توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

خانه » همه » مذهبی » ساحراني كه در پناه عزت فرعون به پيكار موسي(ع) رفتند، چه عاقبتي داشتند؟

ساحراني كه در پناه عزت فرعون به پيكار موسي(ع) رفتند، چه عاقبتي داشتند؟

سوره شعراء، آيه 44: («فَأَلْقَوْا حِبالَهُمْ وَ عِصِيَّهُمْ وَ قالُوا بِعِزَّةِ فِرْعَوْنَ إِنَّا لَنَحْنُ الْغالِبُونَ‏»)

ساحران دنياپرست معاصر فرعون، همانند همه متملقان چاپلوس كه بر قدرتهاي پوشالى تكيه مي كنند، نيرنگهاى خود را به نام و به عزت او آغاز كردند: گفتند به عزت فرعون سوگند كه ما پيروز خواهيم شد.

عصاها و طناب هاى مخصوص، به صورت مارهاى كوچك و بزرگ به حركت در آمد. اينان مخصوصا بخشى از وسائل سحر خود را از عصاها انتخاب كرده بودند تا به پندارشان با عصاى موسى رقابت كنند و طنابها را هم بر آن افزوده بودند كه برترى خود را به ثبوت رسانند! در اين هنگام غريو شادى از مردم برخاست و برق اميد در چشمان فرعون و اطرافيانش درخشيدن گرفت، به گونه ‏اى كه از خوشحالى در پوست خود نمى‏ گنجيدند و از مشاهده اين صحنه لذت بخش به وجد و سرور آمده بودند!

اما حضرت موسى(ع) چندان مهلت نداد كه اين وضع ادامه يابد، جلو آمد و عصاى خود را افكند، ناگهان مار عظيمى شد و با سرعت شروع به بلعيدن وسائل دروغين ساحران كرد! و آنها را يكى بعد از ديگرى در كام خود فرو برد.
با رؤيت اين اعجاز، ساحران حقيقت بين از زير پرچم مذلت بار فرعون بيرون آمدند، ايمان آورده و در سايه توحيد قرار گرفتند و چنان نيرومند و شكست ناپذير شدند كه سخت ‏ترين تهديدهاى فرعون نيز در آنها مؤثر نيفتاد، بطوري كه دست و پا و حتى جان خويش را عاشقانه در راه خدا دادند و شربت شهادت نوشيدند، و با اين عمل نشان دادند كه در برابر زر و زور، تسليم نمى‏ شوند و شكست ‏ناپذيرند و تاريخ پر افتخار آنها تا به امروز، بر تارك قلوب ثبت است.

 

منبع:

تفسير نمونه، ج‏18، ص 197  و ج 15، ص227.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد