خانه » همه » مذهبی » سلام علیکم در روایات امده که زمین هیچگاه از حجت خالی نخواهد بود اگر این روایت صحیحه ممنون میشم بفرمایید قبل از حضرت ادم ع چه کسی حجت خداوند بر روی زمین بوده؟

سلام علیکم در روایات امده که زمین هیچگاه از حجت خالی نخواهد بود اگر این روایت صحیحه ممنون میشم بفرمایید قبل از حضرت ادم ع چه کسی حجت خداوند بر روی زمین بوده؟

بررسی تاریخ ادیان مشخص مینماید هیچ گاه زمین خالی از حجت خدای متعال نبوده است. طبق روایات اهل البیت علیهم السلام همواره باید بر روی زمین، انسانی الهی وجود داشته باشد. حجت به معنای دلیل روشن، واضح و غیرقابل انکاراست. تعریف دینی و قرآنی «اتمام حجت» در اصطلاح به معنای پایان مرحله تبلیغ و احتجاج در روند هدایت و بیان تکلیف الهى است به گونه ای که هر گونه عذر و بهانه ای برداشته می شود و اگر تنبیه و مجازاتی صورت گیرد مبتنی بر هشدارها و انذارهای پیشین است و عقل و عقلاء این گونه مجازات را زشت و قبیح نمی شمارند. چرا که این مساله بیانگر عدالت الهی در حق بندگان است و جلوه ها و مظاهری از آن را به نمایش می گذارد. قبل از حضرت آدم علیه السلام اگر دینی نبوده پس « اتمام حجت» در این اصطلاح دینی نیز وجود نداشته است. اگر دین و مخلوقاتی بوده، تاریخ مدونی آنرا ثبت ننموده و اگر دینی نبوده چنین واژه ای نیز لزومی ندارد. نوع اتمام حجت خدای متعال از انبیای الهی و معصومین علیهم السلام بر می آید. پیامبران و امامان معصوم علیهم السلام بارها در مقام سخن گفتن با دشمنان و مخالفان خویش واژگانی را به کار برده اند که مفاد و مدلول آن اتمام حجت است. از جمله در روز عاشورا امام حسین علیه السلام بارها در مقام وعظ و اندرز؛ دشمنان و مخالفانش را انذار داده و حجت را بر ایشان تمام کرده است. دفاع یا تبیین دین و حقائق شیعه امروزه نیز نوعی اتمام حجت است. فلسفه وجودی امام نزد شیعیان همانا واسطه ی فیض بودن است. از دیگر سو، ناتوانی و عاجز بودن انسان از دریافت این فیض مستقیم و نیز لطفِ حق تعالی در نزدیک کردن انسان به انجام امور واجب و ترک امور منهی عنه، ضرورت وجود امام را دوچندان می کند. اما نگاه وجودی شیعیان به امامان معصوم علیهم السلام کینونت نظام هستی و واسطه ثبوت آن، تنها وجود امام علیه السلام است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد