خانه » همه » مذهبی » سلام وقت بخیر. این سخن سعدی درباره مستی یا همان حالات راه سلوک صحیح است؟ اول این مستی را حلاوت ذکر گویند و اثنای انرا وجد خوانند و اخر ان را عشق نامند و حقیقت عشق بوی اشنایی و امید وصال است.

سلام وقت بخیر. این سخن سعدی درباره مستی یا همان حالات راه سلوک صحیح است؟ اول این مستی را حلاوت ذکر گویند و اثنای انرا وجد خوانند و اخر ان را عشق نامند و حقیقت عشق بوی اشنایی و امید وصال است.

دوست گرامی. بله سلوک عرفانی با ذکر شروع می شود و سالک در اثر انس با حق به وجد می رسد و عاشق حق تعالی می رسد و عشق سالک را به وادی وصول هدایت می کند. ولی نکته اینجاست که تا سالک سلوک شرعی و اخلاقی نداشته باشد نباید وارد سلوک عرفانی شود زیرا آسیب زا خواهد بود.
مراحل کلی سلوک دینی
سلوک دینی در قیاس با محتوا و رهروان و اولویت سلوکی، دارای سه مرحله «شرعی»، «اخلاقی» و «عرفانی» است. این دسته‌بندی، حاصل جمع‌بندی آموزه‌های دینی خواهد بود و می‌تواند مبنای خوبی برای تبیین مراتب و مراحل کلی سلوک دینی باشد.
1. سلوک شرعی؛ اولین مرحله ناظر به رفتارهای ظاهری و وظایف شرعی انسان در زندگی است. طی کردن این مرحله از سلوک دینی برای عموم مردم واجب و نجات دهنده خواهد بود و اختصاص به قشر خاصی ندارد.
2. سلوک اخلاقی؛ مرحله دوم ناظر به اصلاح عالم درون و صفات و کمالات اخلاقی انسان است و معمولاً افرادی موفق به سلوک اخلاقی و توجه به عالم درون می‌شوند که عالم بیرون و رفتار ظاهری خود را اصلاح نموده و به وظایف شرعی خود عمل کرده باشند.
3. سلوک عرفانی؛ سلوک عرفانی به افرادی اختصاص دارد که مراحل و گام‌های سلوک شرعی و اخلاقی را طی کرده و عاشق خدا شده‌اند. افرادی که به ریاضت و مجاهده مشغول می‌شوند و مقصد و مقصودشان معرفت شهودی خداست.
سالک در سلوک شرعی و اخلاقی، بیشتر با دلیل شرعی و عقلی و تعهد نسبت به انجام وظیفه پیش می‌رود، ولی در سلوک عرفانی، علاوه بر اطاعت از فرمان عقل و شرع، نیرو و انگیزه بسیار قوی عشق نیز به سالک افزوده می‌گردد و همین انگیزه قوی موجب تاب‌آوری او نسبت به تحمل ریاضت‌های عرفانی و دشواری‌های راه خواهد بود.
طرح مجموعه سلوک دینی که مخاطب آن قشر میانی و خواص جامعه است، بیشتر ناظر به سلوک شرعی و اخلاقی است، اگرچه در نهایت سلوک عرفانی را نیز توضیح می‌دهد.
توضیح مهم:
همان‌گونه که برای رسیدن به بام خانه باید پله‌های نردبان را یکی‌یکی طی نمود و جهش از پله اول به آخر ناممکن یا خطرآفرین است، مراحل سلوک دینی مانند پله‌های نردبان هستند که لازم است به‌ترتیب طی شوند تا اثربخش و نتیجه آور باشند.
متأسفانه بسیاری از افراد مؤمن هنوز از مرحله نخستین فارغ نشده و نسبت به انجام وظایف شرعی خود مطمئن نگردیده، وارد ذکر عرفانی و ریاضت و چله نشینی و مانند آن می‌شوند که در این صورت نه‌تنها نتیجه‌ای عایدشان نمی‌شود، بلکه گرفتار افراط‌وتفریط و آسیب‌های روانی و دین‌گریزی و زدگی و مانند آن گشته و از مسیر صحیح سلوکی خارج می‌گردند.
موفق باشید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد