خانه » همه » مذهبی » سیادت مادر

سیادت مادر


سیادت مادر

۱۳۹۲/۰۹/۲۶


۳۹۷ بازدید

آیا کسانی که فقط مادرشان سید است میتوانند ملبس به لباس سیدها بشوند؟


پرسشگر محترم با سلام و تشکر از ارتباطتان با این مرکز . باید عرض کرد . بسیاری از اقوام و گروه های بشری حتی در جهان متمدن امروز نیز، علائم و نشانه هایی دارند، که از آن طریق همدیگر را شناسائی نموده و ارتباط برقرار می نمایند؛ مانند: لباس های بلوچی، لباس های کردی، سبیل گذاشتن در میان اهل حق، عمامه و ریش بلند و لباس مخصوص در میان مولوی ها در ایران و لباس های عربی در کشور های عربی،
سادات نیز به سبب جریانهای تاریخی و انگیزه های مذهبی و اجتماعی و… از شعارها و علائم خاصی پیروی می کنند. از نظر دینی، استفاده سادات از عمامه سیاه، تأسی و پیروی از جد بزرگوارشان حضرت رسول اکرم(ص) می باشد. روایات زیادی وجود دارد که آن حضرت عمامه سیاه داشته است. فرزندان زن سیده نیز از نظر نسبی سید شمرده می شوند لذا در عرف به آنها میرزا می گویند، ولی از نظر فقهی سهم سادات به آنها داده نمی شود، هر چند سید نسبی هستند.
ولی کسانی که پدرشان سیدمی باشد. علاوه بر این که سید نسبی است سهم سادات می توان به او داد (در صورت فقیر بودن).
در نتیجه بین کسانی که فقط مادرشان سید است با کسانی که پدر یا والدین آنها سیدند از نظر نسبی و سیادت فرقی نیست ولی از نظر پاره ای از احکام فقهی هم چون تعلق مسئله تفاوت دارد.وهمچنین بخاطرآن مشخصه وعلامت خاص. کسانی که ازطرف مادرسیدندنمی توانند ملبس به لباس سیدها بشوند.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد