شناخت ناسخ از منسوخ محکم را از متشابه
۱۳۹۲/۰۵/۰۲
–
۳۷۷ بازدید
به نام خدا
حدیثی به این مضمون داریم که کسی که ناسخ از منسوخ محکم را از متشابه و … را نشناسد و قرآن را تفسیر کند جایگاهش در آتش است ؟ متن عربی حدیث را لطف کنید.
عین این الفاظ را در یک روایت نیافتیم از مجموع دو و یا سه روایت ذیل می توان مطلب مورد سوال را استفاده نمود .
قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع لِقَاضٍ هَلْ تَعْرِفُ النَّاسِخَ مِنَ الْمَنْسُوخِ قَالَ لَا قَالَ فَهَلْ أَشْرَفْتَ عَلَى مُرَادِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی أَمْثَالِ الْقُرْآنِ قَالَ لَا قَالَ إِذاً هَلَکْتَ وَ أَهْلَکْتَ . (بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج 2، ص: 121 )
امام على «ع»- به یک قاضى گفت: آیا «ناسخ» را از «منسوخ» تمیز مى دهى؟ گفت: نه. گفت: آیا مراد خداى عزّ و جلّ را از مثلهاى قرآن در مى یابى؟ گفت: نه. گفت: پس هلاک شدى و هلاک کردى.
وَ قَالَ النبی ص مَنْ عَمِلَ بِالْمَقَایِیسِ فَقَدْ هَلَکَ وَ أَهْلَکَ وَ مَنْ أَفْتَى النَّاسَ وَ هُوَ لَا یَعْلَمُ النَّاسِخَ مِنَ الْمَنْسُوخِ وَ الْمُحْکَمَ مِنَ الْمُتَشَابِهِ فَقَدْ هَلَکَ وَ أَهْلَکَ (بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج 2، ص: 121 )
پیامبر «ص»: هر کس به قیاس عمل کند هلاک شده و دیگران را هلاک کرده است. و هر کس با تمیز ندادن «ناسخ» از «منسوخ» و «محکم» از «متشابه» فتوا دهد، سبب هلاک خود و دیگران است.
قَالَ وَهْبُ بْنُ وَهْبٍ الْقُرَشِیُّ وَ حَدَّثَنِی الصَّادِقُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ الْبَاقِرِ عَنْ أَبِیهِ ع أَنَّ أَهْلَ الْبَصْرَةِ کَتَبُوا إِلَى الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ع یَسْأَلُونَهُ عَنِ الصَّمَدِ فَکَتَبَ إِلَیْهِمْ- بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ* أَمَّا بَعْدُ فَلَا تَخُوضُوا فِی الْقُرْآنِ وَ لَا تُجَادِلُوا فِیهِ وَ لَا تَتَکَلَّمُوا فِیهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ فَقَدْ سَمِعْتُ جَدِّی رَسُولَ اللَّهِ ص یَقُولُ مَنْ قَالَ فِی الْقُرْآنِ بِغَیْرِ عِلْمٍ فَلْیَتَبَوَّأْمَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ ( التوحید (للصدوق)، ص: 91 )
وهب بن وهب قرشى گفت که حدیث کرد مرا حضرت صادق جعفر بن محمد از پدرش حضرت باقر از پدرش علیهم السلام که اهل بصره عریضه بحضرت حسین بن على علیهما السلام نوشتند و او را از معنى صمد سؤال میکردند پس حضرت بسوى ایشان نوشت که بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اما بعد پس در قرآن فرو مروید و در آن مجادله و گفتگو نکنید و بدون علم در آن سخن مگوئید چرا که از جدم رسول خدا شنیدم که میفرمود هر که در قرآن بدون علم چیزى بگوید جاى خود را مهیا گرداند در آتش دوزخ .
قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع لِقَاضٍ هَلْ تَعْرِفُ النَّاسِخَ مِنَ الْمَنْسُوخِ قَالَ لَا قَالَ فَهَلْ أَشْرَفْتَ عَلَى مُرَادِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی أَمْثَالِ الْقُرْآنِ قَالَ لَا قَالَ إِذاً هَلَکْتَ وَ أَهْلَکْتَ . (بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج 2، ص: 121 )
امام على «ع»- به یک قاضى گفت: آیا «ناسخ» را از «منسوخ» تمیز مى دهى؟ گفت: نه. گفت: آیا مراد خداى عزّ و جلّ را از مثلهاى قرآن در مى یابى؟ گفت: نه. گفت: پس هلاک شدى و هلاک کردى.
وَ قَالَ النبی ص مَنْ عَمِلَ بِالْمَقَایِیسِ فَقَدْ هَلَکَ وَ أَهْلَکَ وَ مَنْ أَفْتَى النَّاسَ وَ هُوَ لَا یَعْلَمُ النَّاسِخَ مِنَ الْمَنْسُوخِ وَ الْمُحْکَمَ مِنَ الْمُتَشَابِهِ فَقَدْ هَلَکَ وَ أَهْلَکَ (بحار الأنوار (ط – بیروت)، ج 2، ص: 121 )
پیامبر «ص»: هر کس به قیاس عمل کند هلاک شده و دیگران را هلاک کرده است. و هر کس با تمیز ندادن «ناسخ» از «منسوخ» و «محکم» از «متشابه» فتوا دهد، سبب هلاک خود و دیگران است.
قَالَ وَهْبُ بْنُ وَهْبٍ الْقُرَشِیُّ وَ حَدَّثَنِی الصَّادِقُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ الْبَاقِرِ عَنْ أَبِیهِ ع أَنَّ أَهْلَ الْبَصْرَةِ کَتَبُوا إِلَى الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ع یَسْأَلُونَهُ عَنِ الصَّمَدِ فَکَتَبَ إِلَیْهِمْ- بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ* أَمَّا بَعْدُ فَلَا تَخُوضُوا فِی الْقُرْآنِ وَ لَا تُجَادِلُوا فِیهِ وَ لَا تَتَکَلَّمُوا فِیهِ بِغَیْرِ عِلْمٍ فَقَدْ سَمِعْتُ جَدِّی رَسُولَ اللَّهِ ص یَقُولُ مَنْ قَالَ فِی الْقُرْآنِ بِغَیْرِ عِلْمٍ فَلْیَتَبَوَّأْمَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ ( التوحید (للصدوق)، ص: 91 )
وهب بن وهب قرشى گفت که حدیث کرد مرا حضرت صادق جعفر بن محمد از پدرش حضرت باقر از پدرش علیهم السلام که اهل بصره عریضه بحضرت حسین بن على علیهما السلام نوشتند و او را از معنى صمد سؤال میکردند پس حضرت بسوى ایشان نوشت که بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اما بعد پس در قرآن فرو مروید و در آن مجادله و گفتگو نکنید و بدون علم در آن سخن مگوئید چرا که از جدم رسول خدا شنیدم که میفرمود هر که در قرآن بدون علم چیزى بگوید جاى خود را مهیا گرداند در آتش دوزخ .
در پایان یاد آور می شویم روایات زیادی در زمینه نهی از تفسیر قرآن به رأی آمده است که می توانید به بحار و مقدمه تفسیر برهان مراجعه کنید