خانه » همه » مذهبی » شکر نعمت ولایت تجدید بیعت با امام زمان(ع) در هر صبح

شکر نعمت ولایت تجدید بیعت با امام زمان(ع) در هر صبح


شکر نعمت ولایت تجدید بیعت با امام زمان(ع) در هر صبح

۱۳۹۲/۱۱/۲۴


۲۲۶ بازدید

حجت الاسلام میرباقری:

شکر نعمت ولایت تجدید بیعت با امام زمان(ع) در هر صبح

ما برای نعمت ولایت، عهد با امام حی زمان هر روز تجدید می کنیم و می خواهیم که تمام زندگی ما وفای به عهد شود، می خواهیم فقط در خدمت امام باشیم و از خدا می خواهیم که اراده او را در وجود ما جاری کند.

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام سیدمحمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در یکی از سلسله نشست های فرهنگی مهدوی موسسه موعود عصر با موضوع معرفت نسبت به وجود امام زمان(ع) سخنانی به شرح زیر ایراد کرد.

حجت الاسلام میرباقری:

شکر نعمت ولایت تجدید بیعت با امام زمان(ع) در هر صبح

ما برای نعمت ولایت، عهد با امام حی زمان هر روز تجدید می کنیم و می خواهیم که تمام زندگی ما وفای به عهد شود، می خواهیم فقط در خدمت امام باشیم و از خدا می خواهیم که اراده او را در وجود ما جاری کند.

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام سیدمحمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در یکی از سلسله نشست های فرهنگی مهدوی موسسه موعود عصر با موضوع معرفت نسبت به وجود امام زمان(ع) سخنانی به شرح زیر ایراد کرد.

معرفت به امام و ولایت اولا درجاتی دارد ثانیا مراحلی دارد یک مرحله از عوالم قبل از دنیا شروع شده و بخشی از کار در عالم گذشته شکل گرفته است، عهدی که خدا با انسان بسته و میزان استقامتی که داشته ولو اینکه انسان فراموش کند انسان ممکن است عهدهای خود را فراموش کند از مراحل معرفت به ولایت است.

عطش به قرب و توحید الهی همان ولایت است

در آیات قرآن اشاره شده است که اگر جن و انس بر طریقه ای که ما مقرر کردیم می ایستاند و منحرف نمی شدند ما آنها را با آب گوارا سیراب می کردیم بنابراین عطش قبل از دنیا بوده است، در قران آمده آن عطش، عطش به قرب و توحید الهی است که طریقش همان ولایت می باشد.

در روایات آمده است که اگر در عالم میثاق عهد را می پذیرفتند ما سرشتشان را با اب فرات ترکیب می کردیم که همان ولایت است.

سرشت ما قبل از دنیا زده شده و خدا خواسته ما را در خانه اهل بیت قرار دهد این نعمتی است که باید شکرش کرد، ولی آنچه که باید در این دنیا اتفاق بیفتد طریق ولایت امام است، در قرآن آمده اگر بر ولایت امام علی و اوصیا می ایستادند، یعنی متابعت اوامر و نواهی آنها را می کردند و تسلیم می شدند قلبشان را از ایمان سیراب می کردیم این سرآغازی است برای اینکه معنویت به انسان داده بشود یعنی معرفت دادنی است نه گرفتنی.

در کتاب کافی آمده است: معرفت صنع الله است کسی در آن دخالت ندارد وقتی آمد باید آن را قبول کنید و کاری که ما باید بکنیم این است که دستوراتی که آمده بپذیریم و استقامت کنیم، بعد از استقامت معرفت عطا می شود، این استقامت مقدمه معرفت است.

کسانی که در ولایت امام بایستند آنها متصل به چشمه علم امام می شوند بنابراین انوار ولایت باید بر قلب نازل شود. امام رضا (ع) در حدیثی که امام را معرفی می کنند، می فرمایند: امام مانند خورشیدی است که در افق بالاست و هیچ دست و چشمی نمی تواند آن را شکار کند، نور باید نازل شود و افق وجود ما را روشن کند و وقتی آن حاصل می شود که ما گام ها را در مسیر تنزل نور در قلب خود بردایرم و اگر این نور از خورشید ظهور کرد در روز روشن، نور امام در قلب مومن روشن تر است.

قدم اول برای رسیدن به نور ولایت؛ تسلیم است

شما اگر در عالم طبیعت جسم خود را می بینید به تبع نور است چه رسد به راه و مسیرتان، انسان اگر بخواهد حقیقت وجودی خود و راه خود را تا قیامت ببیند جز با نور امام ممکن نیست، رسیدن به نور هم یک قدمش تسلیم بودن است.

در بسیاری از روایات برای معرفت به ولایت مراحل متعددی اشاره شده است به عنوان مثال تسلیم تطهیر و تنبیه. باید تسلیم شوی تا به مقام سلم برسی وقتی به این رسیدی تازه بلای الهی می آید و انسان را شستشو می دهد وقتی تطهیر شد این ظرف پاک، ظرف تنزل گوهر ناب ولایت می شود.

استقامت بر تبعیت از ولی خداست که انسان را قابل درک می کند که عنایت بر او نازل شود و آب گوارا و خورشید ولایت در وجود انسان طلوع کند.

در مقدمه زیارت جامعه کبیره گفته شده صد مرتبه تکبیر بگویید علتش این است که انسان جانش توجه به عظمت خدا پیدا کند بعد دستور می دهد، آرام به سمت مرقد مطهر حرکت کنید و ایستاده زیارت کنید برخی معتقدند این تطهیر روحی است که انسان دچار غلو نشود ولی من معتقدم در زیارت جامعه که غلو نیست.

این تطهیر برای این است که درک این حقایق از طریق تجلی عظمت خدا در قلب انسان واقع شود در همین زیارت برای اینکه معنی زیارت و عظمت الهی درک شود گفته شده صد مرتبه تبریک بگویید.

معرفت الله وقتی عطا می شود از طریق اولیا صورت می گیرد

ولی باید توجه داشت که تجلی عظمت را چه کسی در قلب ایجاد می کند، معرفت خدا اساس است اما چگونه واقع می شود باید بگوییم هر رزقی که به ما می رسد با واسطه است واسطه عام فیض نبی اکرم است، وجود مقدس ایشان واسطه است لذا معرفت الله اصل است ولی وقتی عطا می شود از طریق اولیا صورت می گیرد.

امام صادق (ع) در روایتی فرمودند: پیامبر در عالم ارواح مبعوث بر انبیا بوده اند و ما انسان ها هستیم که وجود نبی را از عالم دنیا شروع می کنیم، همه انبیا در عالم ارواح با آن آشنا بودند عهد ولایتش را قبول کردند بعد هم شعبه ای از رسالت او را در عالم ابلاغ کردند.

حقیقت کمال ما جز به معرفت ولی الله حاصل نمی شود

مهمترین کار برای درک مردم به درک ولایت معصوم این است که راهی را بروند که خود معصومین رفتند حقیقت کمال ما جز به معرفت ولی الله حاصل نمی شود برای اینکه این معرفت اصل شود قدم اصلی را آنها برداشتند چون از طرف خدا ماموریت داشتند اصل کار هم تحمل بلایی بوده که برای هدایت بشر کردند.

بهترین راه برای درک ولایت معصوم توجه به ابتلائات آنهاست مثل عاشورا اگر کسی در مقام عاشورا وقوف کند به معرفت راه پیدا می کند همانطور که وقوف در عرفات معرفت می آورد اگر کسی وقوف در عاشورا داشت معرفت به مقام انبیا و اولیا پیدا می کند.

وقتی معرفتی عرضه می شود یک وقت انسانی از اساس زیر بار معرفت نمی رود، کسی می پذیرد ولی ملتزم به لوازمش نیست ولی کسی که از اصل او را قبول می کند بر او عزم می نماید و کسی که عزم بر هدفی دارد برایش تلاش می کند و بر محور او کارهایش را تعریف می کند.

این فرد معتقد است او ولی خداست و تحت ولایت او است، هر روز صبح خدا را شاهد می گیرد و بعد در محضر او عهد می بندد و بیعتی می کند زیرا ولی الهی بر ما منتی گذاشته که ولی ما شده است، ما برای نعمت ولایت عهد با او را هر روز تجدید می کنیم و می خواهیم که تمام زندگی ما وفای به عهد شود نه اینکه زندگی می کنم و امام زمانم را هم قبول دارم بلکه می خواهم فقط در خدمت امام باشم و از خدا در خواست دارم که اراده او را در وجود من جاری کند.

خیمه تاریکی از دنیا برداشه نمی شود جز با ظهور ولایت حضرت حجت

درروایتی آمده: خیمه تاریکی از دنیا برداشه نمی شود جز با ظهور ولایت حضرت حجت، این ظلمات موجود ناشی از ولایت طاغوت می باشد، ریشه این منکر در دستگاه کفر است و ما مبتلا به آن هستیم.

در دوره اضطرار به ولی خدا اگر کسی هواس خود را جمع کند باید به میزان توان، خود را از رزق های آلوده پاک کند؛ چراکه شیطان آلودگی های خود را از طریق مسیر حرام در رزق جاری می کند، علم آلوده طعام روح را آلوده می کند، بنابراین اگر روزی حلال بود از ولایت نبی اکرم عبور کرده است.

ما باید به میزان توان از ناپاکی ها خود را جدا کنیم ادمی که سعی می کند پاک شود خدا نیز کمکش می کند و در این راستا باید توجه داشت که حلال روزی برگزیده هاست.

راه ارتباط روحی با امام زمان توسل است

راه ارتباط روحی با امام زمان توسل است توسل یعنی خود را متصل کردن از طریق وسایل که تنها به معنی مجالس ذکر و توسل نیست هر دستور و کلامی که با توجه عمل شود، توسل است سعی کنید طرق توسل و اتصال را به وجود معصوم متعدد محکم و وسیع قرار بدهید.

پایان پیام/

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد