خانه » همه » مذهبی » شکست از غربال، آزمایش و فتنه های آخر الزمان؛ فقط از سعادت همراهی امام زمان عجل الله فرجه بی نصیب ماندنه؟یا موجب عاقبت به شری شدنه ؟

شکست از غربال، آزمایش و فتنه های آخر الزمان؛ فقط از سعادت همراهی امام زمان عجل الله فرجه بی نصیب ماندنه؟یا موجب عاقبت به شری شدنه ؟

آزمونها درست همانند روزى که خداوند پیامبرش را مبعوث ساخت بازگشته است. کوره امتحان سخت داغ است. تنها پرهیزگاران مخلص و عبرت آموزان آگاه از این کوره سالم بیرون مى آیند. جامعه اسلامى گرفتاراختلافات، وحدت اسلامى شکننده، عصر جاهلیّت بازگشته، قدرتمندان خیانتکار، با حیله و تزویر پیشى گرفتن و… .
مردمان تسلیم توطئه هایى همچون توطئه جنگ «جمل» و «صفّین» و «نهروان» نشوند و بدانند روزهاى سخت امتحانى در پیش دارند و کاملا مراقب وضع خویش باشند. هشدارهاى مؤکّد از فرد آگاه و بیدارى همچون امام امیر المومنین على علیه السلام دردلهاى گروهى مؤثر نیفتاد و باز هم از بوته امتحان سیه روى بیرون آمدند. متأسفانه برخی هنوز متوجه این هشدارها نشده اند.
حضرت امیرالمومنین سلام الله علیه در خطبه 16 مطالبی دارند گویی تکرار دقیق آنها فرا روی جامعه امروزی بشریت واقع میشود. بخشی از این خطبه شریفه دارد: « وَالَّذی بَعَثَهُ بِالْحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً، وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً وَ لَتُساطُنَّ سَوْطَ الْقِدْرِ، حَتّى یَعُودَ اَسْفَلُکُمْ اَعْلاکُمْ، وَ اَعْلاکُمْ اَسْفَلَکُمْ … اَلا وَ اِنَّ بَلِیَّتَکُمْ قَدْ عادَتْ کَهَیْئَتِها یَوْمَ بَعَثَ اللهُ نَبِیَّهُ صلى الله علیه وآله وسلم؛ … وَلَیَسْبِقَنَّ سابِقُونَ کانُوا قَصَّرُوا، وَلَیُقَصِّرَنَّ سَبّاقُونَ کانُوا سَبَقُوا؛
کتاب شریف بحارالانوار در مجلد 3 از وجود مقدس امام عصر ارواحنا فداه نامه ای به شیخ مفید نقل نموده اند: امر قیام ما با اجازه خداوند به طور ناگهانی انجام خواهد شد و دیگر در ان هنگام توبه فایده‌ای ندارد و سودی نبخشد.
مفسرانی منظور امام علیه السلام از بیان این جمله را همان خبرهاى غیبى رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم به او درباره حوادث آینده دانسته اند. رهبران و پیشوایان معصوم به تمام جهان و تمام قرون و اعصار تعلق دارند. حوادث امروز با گذشته و آینده در ارتباط و پیوند نزدیکى است. آگاهی بخشی آنها حقایق مربوط به آینده را براى مردم فاش؛ تا هوشیارانه تر با مسائل برخورد کنند و در دام «شیاطین» و کام حوادث دردناک فرو نیفتند. توجه، اطاعت و پیروی از فرموده حضرت امیرالمومنین علیه السلام در واقع همان اطاعت از دین است. پیامبر اکرم صل الله علیه وآله فرمودند: «دانشمندان امت من مانند پیامبران بنی اسراییل هستند. یعنی همانطور که انبیای بنی اسراییل حافظ دین موسی بودند و اطاعت آنان بر بنی اسراییل واجب بود دانشمندان اسلام نیز حافظ دین ییغمبرند و اطاعت از آنان در احکام شرع واجب است.»
مرحوم کلینی نیز از امام صادق علیه السلام همین مضمون را این گونه نقل کرده است که…«هر کدام از شما که حدیث ما را روایت کند و در حلال و حرام ما صاحبنظر باشد، و احکام ما را بداند، او را به حکومت برگزینید که من او را بر شما حاکم قرار دادم.»
امام عسکری علیه السلام از پدر بزرگوارش علیهما السلام نقل کرده که فرمودند : «اگر نبودند دانشمندانی که پس از غیبت قائم شما را به سوی او دعوت می کنند و به سوی او رهنمون می شوند و از دین او دفاع می کنند و بندگان ناتوان را از دام های شیطان و مریدهای شیطانی نجات می دهند، کسی باقی نمی ماند جز این که از دین خدا مرتد می شدید. ولی این دانشمندان زمام دل فرودستان را به دست می گیرند همان گونه که ملوانان زمام کشتی را به دست می گیرند و سرنشین های کشتی را از خطر مرگ حفظ می کنند. اینها در نزد خداوند متعال برترین هستند.» امام حسن عسکری علیه السلام نیز به نقل از امام صادق علیه السلام درباره دانشوران دوران غیبت فرموده بودند: «…و اما هر یک از فقیهان که بر نفس خود مسلط شده، دین خود را حفظ کند، با هوای نفس خود مخالفت ورزد و امر خدا را اطاعت کند بر همگان واجب است که از او تقلید نمایند.» نایب امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف سخنش سخن امام عجل الله تعالی فرجه الشریف، اطاعتش واجب و مخالفتش حرام خواهد بود. شیخ صدوق نقل کرده اسحاق بن یعقوب درباره تکلیف شیعیان در غیبت کبرا از امام مهدی علیه السلام پرسید و این توقیع در پاسخ او صادر شد: «…و اما در پیش آمدهایی که برای شما رخ می دهد باید به راویان اخبار ما(دانشمندان علوم دینی) رجوع کنید؛ ایشان حجت من بر شما هستند و من حجت خدایم.»
تا وقوع حاکمیت اراده خدای متعال بر اساس نص صریح آیه شریفه5 از سوره مبارکه قصص « وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ وَ نُمَکِّنَ لَهُمْ فِی الْأَرْضِ»” اراده و مشیت ما بر این قرار گرفته است که بر مستضعفین در زمین منت نهیم و آنها را مشمول مواهب خود نمائیم” … آنها را پیشوایان و وارثین روى زمین قرار دهیم” . اطاعت و پیروی از معصومین علیهم السلام بر ما فرض و لازم است. این پیروی از دین خدای منان و مشمول نعمتهاشدن، پیشوا شدن، وارثان حکومت جباران وحکومت قوى و پا بر جا داشتن است. لطف و عنایت پروردگار در مورد” مستضعفین” و پیروان آنهاست. انسانهاى آزاده و خواهان حکومت عدل و داد و برچیده شدن بساط ظلم و جور در این حکومت الاهی برخوردار و عاقبت بخیرند. رد شدن در این حکومت یعنی رد شدن، کنار زدن و دوری از گزیدن از همه خوبی هاست. حکومت حق و عدالت در تمام کره زمین بوسیله امامنا ارواحنا فداه” حضرت مهدى آل محمد علیهم السلام ” پس از چموشى و سرکشى دنیا برقرار و پایدار خواهدشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد