طلسمات

خانه » همه » مذهبی » طبق بعضي آيات”كفاربرآتش عرضه مي شوند”وبعضي ديگر”جهنم بركافران عرضه مي شود”آيااين تناقض گويي نيست؟

طبق بعضي آيات”كفاربرآتش عرضه مي شوند”وبعضي ديگر”جهنم بركافران عرضه مي شود”آيااين تناقض گويي نيست؟

(وَ يَوْمَ يُعْرَض الَّذِينَ كَفَرُوا عَلى النَّارِ أَذْهَبْتُمْ طيِّبَتِكمْ فى حَيَاتِكمُ الدُّنْيَا وَ استَمْتَعْتُم بهَا فَالْيَوْمَ تجْزَوْنَ عَذَاب الْهُونِ بِمَا كُنتُمْ تَستَكْبرُونَ فى الاَرْضِ بِغَيرِ الحقِّ وَ بمَا كُنتُمْ تَفْسقُونَ)(احقاف/20)

اين آيه مى گويد در قيامت كفار بر آتش عرضه مى شوند و شبيه آن در آيه 26 مؤ من درباره عذاب برزخى فرعونيان آمده است النار يعرضون عليها غدوا و عشيا:(هر صبح و شام آنها بر آتش دوزخ عرضه مى شوند).در حالى كه در بعضى ديگر آيات قرآن مى خوانيم كه جهنم بر كافران عرضه مى شود: و عرضنا جهنم للكافرين عرضا (در آن روز جهنم را به كافران عرضه مى داريم ) (كهف – 100).
لذا بعضى از مفسران بزرگ گفته اند: در قيامت دو نوع عرضه است : پيش از حساب آتش را بر مجرمان عرضه مى دارند تا وحشت و هراس سراسر وجودشان را فرا گيرد (و اين خود يك مجازات روحانى است ) و بعد از حساب و فرستادنآنها به سوى دوزخ آنها را بر عذاب الهى عرضه مى دارند.
بعضى نيز گفته اند در عبارت يكنوع قلب است و منظور از عرضه داشتن كافران بر آتش همان عرضه داشتن آتش بر كفار است،چرا كه آتش عقل و شعورى ندارد تا كافران را به او عرضه كنند،در حالى كه عرضه داشتن در مواردى است كه طرف داراى درك و شعورى باشد.ولى اين ايراد را مى توان پاسخ گفت چرا كه در پاره اى از آيات قرآن يكنوع درك و شعور براى دوزخ بيان شده تا آنجا كه خداوند با آن سخن مى گويد، و او پاسخ مى دهد: مى فرمايد: هل امتلات ؟(اى دوزخ آيا پر شدى)؟ در پاسخ عرض مى كند: هل من مزيد؟:(آيا بيشتر از اين هم وجود دارد)؟! (ق – 30)
حق اين است كه حقيقت عرضه داشتن به معنى رفع موانع ميان دو چيز است ، تا آنجا كه يكى در اختيار ديگرى قرار گيرد، و در مورد كافران و دوزخ مطلب چنان است كه موانع در ميان آن دو برطرف مى شود، و در اين صورت هم مى توان گفت:آنها بر آتش ‍عرضه مى شوند، و هم آتش بر آنها، و هر دو تعبير صحيح است.و به هر حال نيازى نيست كه عرضه داشتن را به معنى وارد شدن در آتش بگيريم آنچنانكه طبرسى در مجمع البيان آورده،بلكه اين عرضه داشتن خود يكنوع عذاب دردناك و هولناك است كه دوزخيان قبل از ورود در آتش تمام قسمتهاى جهنم را از بيرون با چشم خود مى بينند و سرنوشت شوم خويش را مشاهده مى كنند و زجر مى كشند.
منبع:
تفسير نمونه جلد 21 ص344و345

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد