ظهور صاحب الامر و برپایی عدل جهانی در تفسیر آیه ‘وَاللَّهُ مُتِمُّ’
۱۳۹۲/۰۴/۱۹
–
۸۷ بازدید
آیات مهدوی؛
ا ظهور صاحب الامر و برپایی عدل جهانی در تفسیر آیه ‘وَاللَّهُ مُتِمُّ’
بسیاری از مفسران اعم از شیعه و سنی تصریح و تاکید کرده اند که مراد از ‘وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ’ ظهور صاحب الامر و برپایی نظام عدل جهانی و اتمام حق و رسانیدن آن به غایت خود است.
آیات مهدوی؛
ا ظهور صاحب الامر و برپایی عدل جهانی در تفسیر آیه ‘وَاللَّهُ مُتِمُّ’
بسیاری از مفسران اعم از شیعه و سنی تصریح و تاکید کرده اند که مراد از ‘وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ’ ظهور صاحب الامر و برپایی نظام عدل جهانی و اتمام حق و رسانیدن آن به غایت خود است.
خبرگزاری شبستان: با توجه به اینکه ریشه اصلی تفکر مهدویت در قرآن در بیش از یکصد آیه بیان شده است، لزوم توجه به آیات مهدوی بیش از پیش احساس می شود، درحالی که در تفسیر این آیات، روایات فراوانی بر پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) نقل شده است که بنابر آنها، حکومت امام مهدی(ع) در آخرالزمان همان حکومت مستضعفان و صالحانی است که در قرآن به آن بشارت داده شده است.
“یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ*هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ”
“مى خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند و حال آنکه خدا گرچه کافران را ناخوش افتد نور خود را کامل خواهد گردانید*اوست کسى که فرستاده خود را با هدایت و آیین درست روانه کرد تا آن را بر هرچه دین است فائق گرداند هر چند مشرکان را ناخوش آید”1
بسیاری از مفسران، اعم از شیعه و سنی، تصریح و تاکید کرده اند که مراد از “اتمام نور خویش” ظهور صاحب الامر و برپایی نظام عدل جهانی است.
چنانکه فخر رازی در تفسیر کبیر خود در این زمینه می نویسد: “از ابوهریره روایت شده که گفت: این وعده خداوند تعالی است که اسلام را بر همه ادیان دیگر اعتلا بخشد و تحقق آن به هنگام خروج عیسی مسیح (ع) خواهد بود و سدی گفته است که این امر هنگام خروج امام مهدی (ع) روی خواهد داد و در آن زمان هیچکس نخواهد بود جز آنکه به دین اسلام بگرود یا خراج بپردازد.”
قرطبی عقیده کسانی که گفته اند مهدی همان عیسی است را مردود شمرده و تصریح کرده که مهدی از عترت پیامبر اکرم و از ذریه آن حضرت است و در پایان همان اثر مروی از ابو هریره و سدی را نقل کرده است.
قزطبی می افزاید: گفته اند مهدی همان عیسی است و این قول درست نیست زیرا اخبار صحیح و متواتر حاکی از آن است که مهدی از عترت رسول خداست و نمی توان آن را بر عیسی حمل کرد و حدیث “لا مهدی الا عیسی” صحت ندارد.
بیهقی نیز در کتاب “البعث و النشور” این حدیث را بدان سبب مردود دانسته که محمد بن خالد الجندی (یک راوی مجهول) آن را از ابان بن ابی عیاش (راوی مجهول دیگر) و او از حسن بصری از رسول خدا روایت کرده است و بدین تربیب روایت مقطوع است و احادیث حاکی از خروج مهدی (ع) و این که او از عترت رسول خداست اسنادی صحیح و متواتر است.
زمخشری در تفسیر عبارت “و الله متم نوره” در آیه پیش گفته نوشته است: مراد از “اتمام نور خدا” اتمام حق و رسانیدن آن به غایت خود است.
پی نوشت ها:
1- سوره صف آیات مبارک 8 و 9.
برگرفته از کتاب “خط امان” پژوهشی در موعود ادیان، نوشته آیت الله امامی کاشانی
پایان پیام/