خانه » همه » مذهبی » عاریه دادن وسایل شخصی

عاریه دادن وسایل شخصی


عاریه دادن وسایل شخصی

۱۳۹۳/۰۳/۱۵


۹۸۸ بازدید

ویرایش علمی – سلام،شیوه ی برخورد اهل بیت و به عبارتی اسلام اکمل،درمورد دادن وسایل خود به دیگر افراد چیست؟
مثلا من تمایلی ندارم که از لیوان کس دیگری که از آب خورده بخورم،ماشین اصلاحم را به غیر خانواده ام بدهم،هندزفری و… .

امام صادق (ع) می فرماید: قرض و عاریه دادن و پذیرایى از میهمان از سنّت های اسلامى است[محدث نوری، مستدرک الوسائل، ج 13، ص 395، موسسه آل البیت، قم، 1408ق، اَلْقَرْضُ وَالْعارِیَةُ وَ قِرَى الضَّیْفِ مِنَ السُّنَّةِ] بر اساس تفسیر سوره ماعون :
کسانی که از عاریه دادن لوازم منزل، دریغ ورزیده، احتیاجات مردم را نادیده می گیرند، گرفتار نفرین خدایند و عذاب جهنم، فرجام آنان است.
بنابر این قرض دادن و یا همان عاریه دادن از سنت اسلامی بشمار می رود و از اعمال خوب و پسندیده می باشد که پاداش آن نزد خداوند محفوظ است با این حال توجه به چند نکته لازم است:
1- قاعده کلی و اصلی که مورد تاکید پیشوایان معصوم ع است توجه به نیاز مومنان و رفع نیاز آنها در حد توانایی است .
2- طبیعی است که این قاعده مانند همه قواعد دارای تبصره و استثناء است و همیشگی نیست .
3- خود داری کردن از دادن چیزی که مورد نیاز دیگری است به نیت ها و انگیزه های مختلفی ممکن است صورت بگیرد و البته گاهی ممکن است منشا آن صفات بدی ماند حسادت باشد ولی گاهی دلیل موجهی برای این کار وجود دارد .
4- اگر کسی امانتدار خوبی نباشد و در ادای امانت و برگرداندن چیزی که از دیگران گرفته کوتاهی کند این اثر طبیعی را به دنبال دارد که از این عنایت و لطف اسلامی محروم گردد و دیگر کسی به او امانت ندهد .
5- گاهی چیزی مورد نیاز خود انسان است و نبودن آن موجب لنگی کار او می گردد و در همان حال دیگری نیز به آن نیاز دارد، در اینگونه موارد ندادن آن چیز به دیگری اشکالی ندارد، ولی اگر با وجود نیاز خود و همچنین نیاز وافر دیگری، با رضایت کامل، محرومیت را به خاطر خدا تحمل کند و آن را به دیگری بدهد، این حاکی از روح بلند و وجود صفت ایثار در چنین فردی است .
6-گاهی مسائل بهداشتی و یا ملاحظات مربوط به سلامتی شخص که عدم رعایت ان موجب ضرر و زیان می شود مانع رجحان عاریه و امانت می گردد مثل عاریه دادن مسواک شخصی که در سنت ائمه ع مشاهده نمی شود

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد