طلسمات

خانه » همه » مذهبی » عذاب بی حجابی

عذاب بی حجابی


عذاب بی حجابی

۱۳۹۵/۰۹/۲۲


۲۱۲ بازدید

در ابتدا باید گفت: این تعبیر که در پرسش آمده ( یک تار موی سر زن) در جای ذکر نشده اگر هم مطرح شده باشد این گونه تعبیرات در واقع ناظر به دقت و توجه ویژه دین به مسایل شرعی است و در حقیقت می خواهد این نکت

در ابتدا باید گفت: این تعبیر که در پرسش آمده ( یک تار موی سر زن) در جای ذکر نشده اگر هم مطرح شده باشد این گونه تعبیرات در واقع ناظر به دقت و توجه ویژه دین به مسایل شرعی است و در حقیقت می خواهد این نکته را القا کند که اسلام نسبت به امور اخلاقی و هنجار های شرعی تا این حد مواظب است که حتی حاضر نیست یک تار موی سر زن در معرض نمایش قرار گیرد . البته در مورد مشاهدات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در باره عذاب زنان امتش در سفر معراج، روایات گوناگونی وارد شده است که ما یک روایت را در این جابه صورت خلاصه بیان می کنیم: «علی بن عبد اللَّه الورّاق، از عبد العظیم حسنی، از امام جواد علیه السلام روایت کرده که گفت: پدرم به واسطه آباء گرامش از امیر مؤمنان علیه السلام نقل کرد که فرمود: من و فاطمه بر رسول خدا صلی الله علیه و آله وارد شدیم. پس ایشان را در حالی که سخت می گریست؛ یافتیم. من عرض کردم: پدر و مادرم فدایت یا رسول اللَّه! چه باعث شده که شما این چنین گریه می کنید؟ در پاسخم فرمود: ای علی! شبی که مرا به آسمان بردند (یعنی معراج) زنانی از امّتم را در عذابی شدید، نگریستم و آن وضع برای من سخت گران آمد. گریه ام از جهت عذاب سخت آنان است که به چشم خویش وضعشان را دیدم (شرح واقعه بدین قرار است): « زنی را به مویش در دوزخ، معلّق، آویخته بودند که مغز سر او می جوشید… پس فاطمه سلام الله علیها به پدرش عرض کرد: ای حبیب من، و ای نور دیدگانم، به من بگو که اینان چه کرده بودند و رفتارشان چه بود که به این عقوبت گرفتار شدند. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: ای دختر عزیزم، امّا آن زنی که به موی سرش معلّق در آتش بود؛ آن فردی بود که موی سر خویش از نامحرمان نمی پوشانید… » . (شیخ صدوق ، عیون أخبار الرضا(ع)، ج 2، ص 9-11) با توجه به مطالب بالا گرچه ممکن است چه بسا این یک تار مو چندان جلب توجه نکند. ولی آنچه مهم است دقت و توجه پای بندی به قوانین شرع است که بر پوشش موی سر زن تاکید دارد. چه این که در سایر امور قانونی نیز شبیه این دقت ها مطرح است. مثلا در مراعات قانون عبور از چراغ الزام قانونی این است که حتی در ساعات خلوت و نصف شب ومانند آن که هیچ مشکلی در عبور نخواهد بود. باز هم باید قانون مراعات شود، گرچه بر اساس حکمت اصلی نصب چراغ این موارد لازم تلقی نمی شود. ولی آن چه مهم است احترام به قانون است. در مسله موی سر زن هم همین اصل عقلای و قانونی مطرح است وقتی شرع مقدس بر اساس مصالح گوناگون بر پوشش موی سر امر نموده این دستور باید دقیق عمل گردد و به اندازه یک مو هم نباید از آن تخلف شود. و مراعات آن در واقع نمودار میزان پای بندی انسان به دستور شرع است، گرچه ممکن است به ظاهر مهم تلقی نشود ولی بیانگر تعبد و پای بندی او به دین و حکم خداوند است . چه این در سایر احکام شرع نیز همین دقت ها وریز کاری ها مطرح است مثلا در روزه حتی نباید به اندازه یک قطره آب خورد شود گرچه آن یک قطره آب حسب ظاهر چیزی مهم نیست. ولی موجب بطلان روزه می گردد. و هم چنین در نماز که ذره ی نباید از آنچه در شرع مقرر شده تخلف نمود و صدها مثال از این دست. به طور کل حجاب بخصوص پوشاندن موی سر زن در اسلام از یک مسئله کلّی و اساسی ریشه گرفته است. اسلام می خواهد انواع کامجویی های جنسی (چه بصری و لمسی و چه نوع دیگر) به محیط خانواده و در چهارچوب شرع و قانون اختصاص یابد و اجتماع تنها برای کار و فعالیت باشد، بر خلاف سیستم غربی که حضور در جامعه را با لذت جویی جنسی به هم می آمیزد و تعدیل و تنظیم امور جنسی را به هم می ریزد.(1) برای بررسی بیشتر به منبع ذیل (2) رجوع کنید. پی‌نوشت‌ها: 1. سید مسعود معصومی، احکام روابط زن و مرد و مسائل اجتماعی آنان، چاپ 27، بوستان کتاب قم 1381، ص231. 2 . مرتضی مطهری، مجموعه آثار، نشر صدرا 1378 ش، ج 19، ص 436 به بعد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد