۱۳۹۳/۰۲/۱۶
–
۱۶۲۸ بازدید
آیه اطیعوالله و اطیعوالرسول و اولی الامر منکم فان تنازعتم فی شی فردوه الی الله و الرسول اولا آیه می گوید اولی الامر منکم یعنی از خودتان باشد نه از جانب خدا یعنی خودتان انتخاب کنید او را. دوما: می گوید اگر در چیزی نزاع پیدا کردید آن را ارجاع بدهید به خدا و رسولش که در زمانی که حضرت رسول نیست یعنی به
قرآن و سنت رسول ارجاع داده شود وگرنه اگر «اولی الامر» معصوم باشد، نیازی به ارجاع دادن به خدا و رسول نیست.
با این آیه ثابت می شود که سنی ها درست می گویند در این زمینه یعنی کسانی را انتخاب کرده اند اشکالی ندارد هرچند
اشتباهاتی کرده اند لطفا جواب بنده رو بدهید و حواشی را ذکر نکنید
اولا:مقصوداز«منکم»یعنی اولوالامری که ازجنس مردم واز بین توده هاى مردم هستند؛ نه اینکه مردم آنهاراانتخاب کنند هم چنان که قرآن کریم در آیات بسیارى به این مسأله تصریح کرده است و کلمه «منکم»یا«انفسکم»یا«مثلکم» را بکاربرده است از جمله:
1- البقرة : 151 کَما أَرْسَلْنا فیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُوا عَلَیْکُمْ آیاتِنا وَ یُزَکِّیکُمْ وَ یُعَلِّمُکُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ یُعَلِّمُکُمْ ما لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ .
2- الأنعام : 130 یا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَ لَمْ یَأْتِکُمْ رُسُلٌ مِنْکُمْ یَقُصُّونَ عَلَیْکُمْ آیاتی وَ یُنْذِرُونَکُمْ لِقاءَ یَوْمِکُمْ هذا قالُوا شَهِدْنا عَلى أَنْفُسِنا وَ غَرَّتْهُمُ الْحَیاةُ الدُّنْیا وَ شَهِدُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ کانُوا کافِرینَ .
3- الأعراف : 35 یا بَنی آدَمَ إِمَّا یَأْتِیَنَّکُمْ رُسُلٌ مِنْکُمْ یَقُصُّونَ عَلَیْکُمْ آیاتی فَمَنِ اتَّقى وَ أَصْلَحَ فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ
4- الزمر : 71 وَ سیقَ الَّذینَ کَفَرُوا إِلى جَهَنَّمَ زُمَراً حَتَّى إِذا جاؤُها فُتِحَتْ أَبْوابُها وَ قالَ لَهُمْ خَزَنَتُها أَ لَمْ یَأْتِکُمْ رُسُلٌ مِنْکُمْ یَتْلُونَ عَلَیْکُمْ آیاتِ رَبِّکُمْ وَ یُنْذِرُونَکُمْ لِقاءَ یَوْمِکُمْ هذا قالُوا بَلى وَ لکِنْ حَقَّتْ کَلِمَةُ الْعَذابِ عَلَى الْکافِرینَ .
5- التوبة : 128 لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَریصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُفٌ رَحیمٌ .
6- إبراهیم : 11 قالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِنْ نَحْنُ إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُکُمْ وَ لکِنَّ اللَّهَ یَمُنُّ عَلى مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ ما کانَ لَنا أَنْ نَأْتِیَکُمْ بِسُلْطانٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ عَلَى اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ .
7- الکهف : 110 قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحى إِلَیَّ أَنَّما إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً .
8- فصلت : 6 قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحى إِلَیَّ أَنَّما إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَاسْتَقیمُوا إِلَیْهِ وَ اسْتَغْفِرُوهُ وَ وَیْلٌ لِلْمُشْرِکینَ .
پس اولى الامر، از خود مردم و در بین مردم هستند که باید مردم طبق شرایط و دستوراتى که خداوند به آنان فرموده است آنان را شناسایى کنند و در امر دین و دنیاى خود از آنان پیروى نمایند. به نظر شیعه و بیشتر دانشمندان و محققان، اولى الامر کسى جز اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) (و یا کسانى که بنا بر معرفى آنان داراى این سمت شوند) کسى دیگرى نمى باشد.
ثانیا:تفاوت اولوالامربارسول دراین است که رسول براووحی می شود واوباذن الهی حق تشریع دارد امااولوالامر احکام خداوند راکه ازطریق قرآن وسنت رسول دریافت می کنند تبیین می کنند وحق تشریع ندارند بدین جهت ائمه علیهم السلام فرمودند آنچه که می گوییم مستند به قرآن کریم وسنت رسول اکرم (ص) است .پس اینکه درآیه شریفه فرموداگردرامری اختلاف داشتید به خداورسول مراجعه کنید به دلیل است که اولوالامرهم آنچه راکه بیان می کند حکم خداورسول است ودرحقیقت مراجعه به اولوالامردرحکم مراجعه به خداورسول است .لکن نکته اساسی دراین است که اولوالامرباتوجه به اینکه معصوم هستند درتفسیر وتبیین احکام الهی هرگز دچارخطا نمی شوند یعنی هم حکم الهی راازآیات وسنت درست دریافت می کنند وهم به درستی تبیین می کنند برخلاف رویه ای که اهل سنت دارند چون بهره ای ازعصمت ندارند نه درفهم احکام ومعارف ازآیات وسنت رسول (ص) مصون ازخطا هستند ونه درتبیین آن .جهت توضیح بیشتر مراجعه کنید به ترجمه تفسیرالمیزان ج4ص616-620وتفسیرنمونه ج3ص441
1- البقرة : 151 کَما أَرْسَلْنا فیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُوا عَلَیْکُمْ آیاتِنا وَ یُزَکِّیکُمْ وَ یُعَلِّمُکُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ یُعَلِّمُکُمْ ما لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ .
2- الأنعام : 130 یا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَ لَمْ یَأْتِکُمْ رُسُلٌ مِنْکُمْ یَقُصُّونَ عَلَیْکُمْ آیاتی وَ یُنْذِرُونَکُمْ لِقاءَ یَوْمِکُمْ هذا قالُوا شَهِدْنا عَلى أَنْفُسِنا وَ غَرَّتْهُمُ الْحَیاةُ الدُّنْیا وَ شَهِدُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ کانُوا کافِرینَ .
3- الأعراف : 35 یا بَنی آدَمَ إِمَّا یَأْتِیَنَّکُمْ رُسُلٌ مِنْکُمْ یَقُصُّونَ عَلَیْکُمْ آیاتی فَمَنِ اتَّقى وَ أَصْلَحَ فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ
4- الزمر : 71 وَ سیقَ الَّذینَ کَفَرُوا إِلى جَهَنَّمَ زُمَراً حَتَّى إِذا جاؤُها فُتِحَتْ أَبْوابُها وَ قالَ لَهُمْ خَزَنَتُها أَ لَمْ یَأْتِکُمْ رُسُلٌ مِنْکُمْ یَتْلُونَ عَلَیْکُمْ آیاتِ رَبِّکُمْ وَ یُنْذِرُونَکُمْ لِقاءَ یَوْمِکُمْ هذا قالُوا بَلى وَ لکِنْ حَقَّتْ کَلِمَةُ الْعَذابِ عَلَى الْکافِرینَ .
5- التوبة : 128 لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَریصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُفٌ رَحیمٌ .
6- إبراهیم : 11 قالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِنْ نَحْنُ إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُکُمْ وَ لکِنَّ اللَّهَ یَمُنُّ عَلى مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ ما کانَ لَنا أَنْ نَأْتِیَکُمْ بِسُلْطانٍ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ عَلَى اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ .
7- الکهف : 110 قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحى إِلَیَّ أَنَّما إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً .
8- فصلت : 6 قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحى إِلَیَّ أَنَّما إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَاسْتَقیمُوا إِلَیْهِ وَ اسْتَغْفِرُوهُ وَ وَیْلٌ لِلْمُشْرِکینَ .
پس اولى الامر، از خود مردم و در بین مردم هستند که باید مردم طبق شرایط و دستوراتى که خداوند به آنان فرموده است آنان را شناسایى کنند و در امر دین و دنیاى خود از آنان پیروى نمایند. به نظر شیعه و بیشتر دانشمندان و محققان، اولى الامر کسى جز اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) (و یا کسانى که بنا بر معرفى آنان داراى این سمت شوند) کسى دیگرى نمى باشد.
ثانیا:تفاوت اولوالامربارسول دراین است که رسول براووحی می شود واوباذن الهی حق تشریع دارد امااولوالامر احکام خداوند راکه ازطریق قرآن وسنت رسول دریافت می کنند تبیین می کنند وحق تشریع ندارند بدین جهت ائمه علیهم السلام فرمودند آنچه که می گوییم مستند به قرآن کریم وسنت رسول اکرم (ص) است .پس اینکه درآیه شریفه فرموداگردرامری اختلاف داشتید به خداورسول مراجعه کنید به دلیل است که اولوالامرهم آنچه راکه بیان می کند حکم خداورسول است ودرحقیقت مراجعه به اولوالامردرحکم مراجعه به خداورسول است .لکن نکته اساسی دراین است که اولوالامرباتوجه به اینکه معصوم هستند درتفسیر وتبیین احکام الهی هرگز دچارخطا نمی شوند یعنی هم حکم الهی راازآیات وسنت درست دریافت می کنند وهم به درستی تبیین می کنند برخلاف رویه ای که اهل سنت دارند چون بهره ای ازعصمت ندارند نه درفهم احکام ومعارف ازآیات وسنت رسول (ص) مصون ازخطا هستند ونه درتبیین آن .جهت توضیح بیشتر مراجعه کنید به ترجمه تفسیرالمیزان ج4ص616-620وتفسیرنمونه ج3ص441