۱۳۹۴/۱۱/۱۰
–
۶۹ بازدید
علائم پیش از ظهور
علائم پیش از ظهور
با عرض سلام خدمت شما. بنده کتاب شش ماه پایانی نوشته ی مجتبی الساده رو مطالعه کردم سوالاتی برایم پیش امده که قصد داشتم ازکلوب مرکز ملی پاسخگویی بپرسم که فعلا فهرست مباحثشان بسته است لینک سایت شمارا آنجا دیدم وتصمیم گرفتم اینجا سوالاتم را مطرح کنم. در مورد علائم پیش از ظهور حضرت مهدی (عج) از زبان پیامبر اسلام(ص) روایت زیادی در این کتاب نقل شده که یکی از ان روایات ، روایت طولانی است که حضرت خطاب به سلمان در حجه الوداع بیان می دارند .بخشهایی از این روایت که در مورد زنان آخرالزمان است .مرا به فکر فرو برد. حضرت بعد از اینکه از وقایع ناگوار و فجایاع آن دوران(پیش از ظهور)نام می برند، در جایی می فرمایند: در آن زمان زنان فرمانروا می شوند و سروری می یابند. با زنان و کنیزکان مشورت می گردد. یا در جایی دیگر می فرمایند:مرد با همسرش در تجارت شریک می شود . از آنجا که رسول خدا(ص) اتفاقهای آخر الزمان به بدی یاد می کنند، گمان من بر این می رود که از این دو اتفاق هم به بدی و زشتی یاد شده و حضرت این اتفاقها را ناپسند می دانند. آیا حدس من درست است؟ و اگر اینطور است چرا این وقایع از نظر رسول خدا بد است .یعنی ایشان با زمامداری زنان مخالفن؟ و حتی مشورت مردان با زنان خودرا جایز نمی دانند؟ و تجارت را برای زنان زشت و نا پسند می دانند؟ از طرفی در جای دیگری از این روایت می فرمایند:زنان بر زینها سوار می گردند که لعنت من بر چنین زنان مسلمانی باد! منظور حضرت از زین چیست؟ آیا منظور خودروست و اشاره به رانندگی خانمها در این دوران دارند؟ و یا حتی اگر منظور ایشان زین اسب است چرا از نظر ایشان سوارکاری برای زنها بد است و اینگونه زنان ملعون ایشانند؟ کلا چرا بر زین سوار شدن زنها از نظر ایشان نادرست است؟ با توجه به اینکه شرایط کنونی جامعه ی ما زنان را ملزم به یادگیری رانندگی و سوارکاری می کند .و جزو لازمات زندگی زنان امروزیست .آیا ما زنان مسلمان که رانندگی می کنیم مورد لعنت پیامبریم؟ منتظر پاسخ روشن شما هستم. با تشکر
پرسش: علائم پیش از ظهور
شرح : کتاب شش ماه پایانی نوشته مجتبی الساده رو مطالعه کردم. در مورد علائم پیش از ظهور حضرت مهدی (عج) از زبان پیامبر روایت زیادی در این کتاب نقل شده که یکی از روایات ، طولانی است که حضرت خطاب به سلمان در حجه الوداع بیان می دارند . بخش هایی از این روایت که در مورد زنان آخرالزمان است . مرا به فکر فرو برد. حضرت بعد از اینکه از وقایع ناگوار آن دوران(پیش از ظهور)نام می برند می فرمایند: در آن زمان زنان فرمانروا می شوند و سروری می یابند. با زنان و کنیزکان مشورت می گردد. مرد با همسرش در تجارت شریک می شود .
از آن جا که رسول خدا(ص)از اتفاق های آخر الزمان به بدی یاد می کنند، گمان من بر این می رود که از این دو اتفاق هم به بدی و زشتی یاد شده و حضرت این اتفاق ها را ناپسند می دانند. آیا حدس من درست است؟ اگر این طور است. چرا این وقایع از نظر رسول خدا بد است .یعنی ایشان با زمامداری زنان مخالفند؟ حتی مشورت مردان با زنان خود را جایز نمی دانند؟ تجارت را برای زنان زشت و ناپسند می دانند؟
پاسخ:
پرسشگر گرامی با سلام سپاس از ارتباط تان با این مرکز.
زنان هم در بعد ظهور و هم در هنگام ظهور در حکومت امام زمان فعالیت خواهند داشت . روایات نشان می دهد که در قیام جهانی حضرت مهدی علیه السلام زنان هم حضور خواهند داشت.
امام باقر علیه السلام فرمود: «سوگند به خدا، سیصد و اندی نفر می آیند. در میان شان 50 نفر زن هستند. در مکّه اجتماع می کنند، بی آن که قبلاً وعده داده باشند. آمدن شان همچون ابرهای پاییزی است (که با حرکات تند می آیند و در آن مرکز جمع می گردند)».(1) این 50 تن از بزرگان یاران امام هستند ؛ زیرا جزء 313 برگزیده خواهند بود.
«مفضّل» می گوید: امام صادق فرمود: «همراه مهدی سیزده زن هست». عرض کردم: این بانوان برای چه کنار مهدی هستند؟ فرمود: « مجروحان را مداوا می کنند و از بیماران جنگی پرستاری می نمایند، چنان که زنان در زمان پیامبر همراه حضرت در جنگ ها این کارها را بر عهده می گرفتند».(2)
اما روایات این باب ناظر به فعالیت خاص بانوان است ،نه مطلق فعالیت های حکومتی.
یکی از مسائلی که در حکومت های آخر الزمان مطرح است، سلطه و نفوذ زنان در امور سیاسی می باشد که این تسلط را به دو گونه می توان تقسیم نمود:
1 – زنان به طور مستقیم بر مردم فرمانروایی کرده ، رهبری یا ریاست کشور را به دست می گیرند .
2 – زنان با استفاده از نیروی خارق العاده خویش، فرمانروایان و سران کشور را به زیر سلطه خود می برند تا آنان طبق نظر و عقیده آن ها عمل نمایند .
غیر روایتی که از پیامبر اسلام نقل نمودید ،اخباری نیز از معصومین وارد گردیده که بر رشد و تسلط زنان بر امور سیاسی و … در آخر الزمان اشاره دارد .
حضرت علی می فرمایند: «زمانی خواهد آمد که افراد فاسد و زناکار به ناز و نعمت رسند . انسان های با انصاف ضعیف می شوند . پرسیدند که این دوره چه وقت خواهد بود؟ فرمود: آن گاه که زنان و کنیزان بر امور مردم مسلط شوند و خردسالان به فرمانروایی رسند .» (1)
همچنین امام صادق طی حدیثی طولانی که به بیان نشانه های ظهور پرداخته اند، در این مورد می فرمایند:
«… در آن زمان زنان بر ملک تسلط می یابند . بر هر امری استیلا پیدا می کنند. زنان را می بینی که بسان مردان، مجالس (کنفرانس) راه می اندازند .» (2)
آری جهان در آخرالزمان، با رشد بی رویه نهضت های زنانه که برای اعتراض به پامال شدن حقوق شان صورت می گیرد، روبه رو خواهد شد . در انتها، تاریخ جهان شاهد تجربه ای جدید در عالم حکمرانی و سیاست خواهد بود . اما مطلب مهمی که نباید از نظر دور داشت، این است که طبق دسته ای از روایات، در آخرالزمان، تعداد مردان کاهش چشمگیری می یابد . شاید به همین دلیل باشد که زنان در اکثر امور بر مسند قدرت خواهند نشست .
رسول خدا می فرمایند:
«از نشانه های آخرالزمان این است که برای هر پنجاه زن، یک سرپرست خواهد بود . این در حالی است که زنان زیاد و مردان کم گردند .» (3)
شاید این وضع در اثر افزایش تلفات جانی مردان در اثر برپایی جنگ های پی در پی و طولانی باشد . در آخرالزمان، زنان حکومت را به دست خواهند گرفت . پس از قرون متمادی، جامعه بشری از مرد سالاری به سوی زن سالاری سوق داده خواهد شد
اگر در روایات از مشورت با زنان نهی شده، شاید بدین جهت باشد که مهم ترین هدف مشورت، یافتن بهترین گزینه و شیوه های اجرایی است. هر کس نمی تواند طرف مشورت قرار گیرد، زیرا گاه آن ها نقاط ضعفی دارند که مشورت با آن ها مایه بدبختی و عقب افتادگی است. علی(ع) می فرماید:
با فرد بخیل، ترسو و حریص مشورت نکن، چون در هر یک از این ها نقطه ضعفی وجود دارد که مانع نیل تو به حقیقت می شوند.(4)
در همین راستا، به خاطر برخی نکات بیولوژیکی و زیست شناختی در بانوان که غلبه احساسات و هیجان ها بر خردورزی آن ها و نیز محدودیت اجتماعی است که باعث کاهش تجربه آنان می گردد، رایزنی با بانوان را محدود نموده است. و گرنه جز این محدودیت ها در مشورت با بانوان یا زمامداری و تجارت آنان مشکلی دیده نمی شود.
از برخی مسئولیتهای اجرایی و اجتماعی که شرایط ویژه ای را میطلبد و از جهاتی سخت و سنگین بوده و دغدغه و درگیری فکری بسیار دارد، چون با ویژگیهای زنانه و روحیه ظریف و لطیف زن همخوانی ندارند، مانند جنگ و جهاد، خدا این قبیل امور سخت را از دوش او برداشته تا با آرامش بیش تر به پرورش نسل نو بپردازد.
رک: مجله شمیم یاس ، آبان 1382، شماره 8
پی نوشت ها:
1. نجم الدین طبسی، چشم اندازی از حکومت مهدی ، ص 24 .ناشر موسسه بوستان کتاب.
2. الکافی، شیخ کلینی ، ج 8، ص 37 ، تحقیق : تصحیح و تعلیق : علی اکبر غفاری ،ناشر : دار الکتب الإسلامیة – طهران.
3. مسند احمدبن حنبل ، ج 3، ص 120 ، ناشر : دار صادر – بیروت – لبنان.
4. نهج البلاغه، نامه 53.
پینوشت:
1. بحارالانوار، ج52، ص 223.
2. اثبات الهداة، ج7، ص 150 و 171.
پرسش: در جای دیگری از این روایت می فرمایند:زنان بر زین ها سوار می گردند که لعنت من بر چنین زنان مسلمانی باد! منظور حضرت از زین چیست؟ آیا منظور خودروست و اشاره به رانندگی خانم ها در این دوران دارند و یا حتی اگر منظور ایشان زین اسب است ، چرا از نظر ایشان سوارکاری برای زن ها بد است و این گونه زنان ملعون ایشانند؟ با توجه به اینکه شرایط کنونی جامعه ما زنان را ملزم به یادگیری رانندگی و سوارکاری می کند و جزو لازمات زندگی زنان امروزیست .آیا ما زنان مسلمان که رانندگی می کنیم مورد لعنت پیامبریم؟
پاسخ:
پرسشگر گرامی با سلام سپاس از ارتباط تان با این مرکز.
در برخی روایات از سوار شدن زنان بر زن اسب نهی شده است . جهت توضیح برخی روایات را ذکر می کنیم و سپس به تحلیل آن می پردازیم :
نَهَى رَسُولُ اللَّهِ أَنْ یُرْکَبَ سَرْجٌ بِفَرْج؛ (1)
رسول خدا از این که زنی سوار بر زین اسب و قاطر شود، نهی کرد.
قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَحْمِلُوا الْفُرُوجَ عَلَى السُّرُوجِ فَتُهَیِّجُوهُنَّ لِلْفُجُور؛(2)
امام علی فرمود: زنان را بر زین ها سوار نکنید که بر کارهای خلاف تهییج شوند( احساس ریاست کنند و سردمدار حرکت های غیر عقلانی و غیر شرعی شوند.)
علامه مجلسی در مرآه العقول حدیث اول را ضعیف و حدیث دو را هم بنا بر قول مشهور ضعیف می شمارد و حداکثر دلالت آن ها را بر کراهت می داند.(3)
در روایتی دیگر آمده که عایشه اولین کسی بود که بر زین قاطر سوار شد.(4)
بعید نیست که سوار شدن از باب شبیه شدن به رفتار همسر رسول خدا مکروه باشد که با این عملش دستور رسول خدا را زیر پا نهاد . در این صورت سوار شدن زنان بر زین ها و کنار زدن مردهای عاقل و عالم و توانمند و سردمداری حرکت های اجتماعی ناپسند شمرده شده است.
همچنین ممکن است کنایه از سردمداری زنان در حرکت های اجتماعی باشد.
حضرت علی فرمود : یَأْتِی عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ ……..فَعِنْدَ ذَلِکَ یَکُونُ السُّلْطَانُ بِمَشُورَةِ النِّسَاءِ وَ إِمَارَةِ الصِّبْیَانِ وَ تَدْبِیرِ الْخِصْیَان(5)
گر چه زنان مانند مردان به تکالیف اجتماعی و امر به معروف و نهی از منکر و ظلم ستیزی و…مکلف هستند ، ولی باید ضمن شرکت در این میدان ها، سعی کنند حتی الامکان رهبری را به مردان عالم و عاقل و توانمند بدهند . آنان در زمره یاوران باشند. حتی الامکان از سردمداری حرکت های اجتماعی بپرهیزند.
با استناد به این روایات و امثال آن نمی توان به کراهت سوار کاری و اسب سواری یا رانندگی زنان فتوا داد. انجام این امور برای زنان اشکال ندارد بلکه در مواردی رجحان و برتری دارد .
پی نوشت ها:
1.الکافی، ج5،ص516، اسلامیه، بی تا.
2. همان.
3. مرآه العقول، محمد باقر مجلسی ،ج20،ص332،دار الکتب. الاسلامیه،تهران،1408.
4. همان، ج1،ص302.
5. نهج البلاغه فیض الاسلام ،کلمات قصار 102 .