خانه » همه » مذهبی » عوامل پشت صحنه شورشیان سوری

عوامل پشت صحنه شورشیان سوری


عوامل پشت صحنه شورشیان سوری

۱۳۹۲/۰۹/۰۹


۷۳ بازدید

عوامل پشت صحنه شورشیان سوری

پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ نوشت: مادر آگنس ماریام از کشیشان مسیحی در منطقه قلمون در شمال دمشق در سفر اخیر خود به آمریکا در جلسات مختلف سخنرانی تلاش کرد ضمن انتقاد صریح از فعالیتهای جانبدارانه رسانه‌های آمریکا، مخاطبان خود را از حقایق موجود در سوریه آگاه کند.

عوامل پشت صحنه شورشیان سوری

پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ نوشت: مادر آگنس ماریام از کشیشان مسیحی در منطقه قلمون در شمال دمشق در سفر اخیر خود به آمریکا در جلسات مختلف سخنرانی تلاش کرد ضمن انتقاد صریح از فعالیتهای جانبدارانه رسانه‌های آمریکا، مخاطبان خود را از حقایق موجود در سوریه آگاه کند.

به گزارش مشرق به نقل از باشگاه خبرنگاران، گلوبال ریسرچ در گزارشی به قلم راب پرینس با عنوان” عوامل پشت صحنه شورشیان در سوریه” نوشت: مادر آگنس ماریام از کشیشان مسیحی در منطقه قلمون در شمال دمشق اصالتا از آوارگان مسیحی فلسطینی است که در ناصریه به دنیا آمده است. والدین وی پس از 1948 و اعلام موجودیت اسرائیل ناگزیر شدند محل زندگی خود را ترک کنند و به لبنان پناه ببرند. مادرآگنس در جامعه مارونی‌های لبنان بزرگ شده است.

به گفته شرکت‌کنندگان در مراسم سخنرانی آگنس، وی در سخنرانی های خود در دفاع از مردم سوریه و استقرار صلح در این کشور حاضران را تحت تاثیر کلمات و شخصیت خود قرار داده است. رهایی مردم سوریه از خشونت،رفع تنش های قومی، آینده مسیحیان این کشورو دیگر کشورهای خاورمیانه یکی از بزرگترین نگرانی های مادرآگنس تلقی می شود.

عوامل تکفیری امروزه امیدوارند بتوانند نقاط مختلف خاورمیانه راکه دارای پیشینه های فرهنگی، منابع ثروت فراوان و میراث متنوع است براساس اعتقادات افراطی خود پیش ببرند. سابقه جوامع مسیحی در سوریه به ظهور مسیحیت باز می گردد. کلیسای سن جیمز که مادرآگنس کمک های فراوانی برای مرمت دوباره آن کرد ابتدا در قرن پنجم هفتصد سال پیش از آغاز جنگ های صلیبی ساخته شد.

به گفته راب پرینس، پژوهشگر برجسته سیاسی، تحلیل های مادر آگنس از شرایط کنونی سوریه بیانگر حقایقی است که کمتر موارد مشابه را می توان در رسانه های بزرگ آمریکا مشاهده کرد. یکی از محورهای برجسته سخنرانی های مادرآگنس، رفع خشونت و قتل و غارت از سوی گروه های افراطی در سوریه است.از اینرو، به گفته وی یکی از آمال و خواسته های بزرگ جامعه مسیحی سوریه، حذف اقدامات خشونت آمیز از سوی گروه های شبه نظامی در این کشور است.

به رغم بیان حقایق موجود در جامعه سوریه، برخی از چهره های علمی و فرهنگی آمریکا و یا حتی شماری از اعضای گروههای طرفدار صلح گویی سرهای خود را در برف فروبرده اند و با بستن چشم خود به روی پیامدهای دفاع از گروه های شبه نظامی، هنوز به حمایت‌های خود از نیروهای شورشی در این کشور ادامه می دهند. لذا جای تعجب نیست که این گروه های به اصطلاح مدافع حقوق بشرآمریکایی برای مقابله با راه حل صلح آمیز برون رفت سوریه از بحران صف‌آرایی کنند.

بسیاری از آمریکایی های طرفدار گروه های شورشی در سوریه نمی توانند دریابند که تاثیر مخرب چنین رویکردی، همچون آنچه که در لیبی روی داد، بیشتر از مداخله نظامی قدرت های بزرگ در کشورهای دیگر است.

از سوی دیگر، گروههای صلح طلب در آمریکا که ادعا می کنند نگران وقوع فاجعه انسانی در سوریه هستند، از اعتراف به جنایت بشری از سوی گروههای شورشی خودداری می‌کنند.

کشتار شهروندان بی دفاع سوری و استفاده از سلاح شیمیایی توسط شبه نظامیان که اسناد و مدارک آنها موجود است از بزرگترین جنایات بشری در جهان است که با حمایت گروه های طرفدار صلح و بشردوستانه آمریکایی در سوریه روی می دهد.افرادی که به بهانه کمک های بشردوستانه به حمایت های خود از اقدامات نظامی گروه های شبه نظامی در سوریه ادامه می دهند تلاش می کنند از یک سو قدرت احزاب مخالف مردمی سوریه را کاهش دهند و یا نابود کنند و از سوی دیگر، قدرت جنجگویان وهابی- سلفی را در منطقه نشان دهند.

براساس شرایط موجود سوریه ، از آنجا که در آینده جغرافیای سوریه جایی برای شهروندان غیرسنی شامل مسیحیان و یهودیان وجود نخواهد داشت، لذا عوامل سلفی تلاش می‌کنند به کشتار افراد غیر سنی و تخریب اماکن فرهنگی، ورزشی و مذهبی آنان ادامه دهند. تا کنون صدها مسجد دروزی، علوی و مراکز مذهبی شیعیان و بیش از پنجاه کلیسا ، که قدمت برخی از آنها به زمان حضرت مسیح بازمی گردد تخریب شده اند. بطور مثال،کنیسه دوهزار ساله جوبار در دمشق، که اگر نگوییم قدیمی ترین کنیسه در جهان، می توان آن را یکی از کهن ترین کنیسه های جهان تلقی کرد.

اقدامات شبه نظامیان سوریه را به نمونه جدیدی از موشک های کروز در منطقه تشبیه کرده اند.

اگر حملات هوایی نظامیان آمریکا در 1991 سبب تخریب زیر ساخت ها و جامعه مدنی عراق شد و رفته رفته در سال 2003 اینگونه حملات هوایی علیه تجهیزات و مراکز مهم بغداد تشدید یافت، در سوریه، این شبه نظامیان افراطی هستند که با حمله به جوامع مدنی و کارخانه ها، مدارس، موسسات و مراکز مذهبی و نیروگاه های تولید برق با همان شدت حملات هوایی آمریکا در عراق، سوریه را تخریب می کنند.

گروه های تکفیری که در سناریوی خود نابودی سوریه را رقم زده اند با حمله به شهروندان بی دفاع و مراکز مهم این کشور تلاش می کنند زندگی را برای ساکنان این کشور به جهنم تبدیل کنند و یا آنها را وادار کنند که کشور خود را ترک کنند تا جنگجویان وهابی بهتر بتوانند دمشق را به زانو در آورند.

مادرآگنس در سخنرانی های خود با ارائه یک پرسش محوری رئیس جمهور آمریکا را به چالش کشید.

هرچند آمریکا تحت تاثیر نگرانی های منطقه ای و جهانی ناگزیر شد سیاست خود در خاورمیانه را تغییر دهد اما چنین رویکردی آنهم در اوج تهدیدات نظامی علیه دمشق تعجب همگان را برانگیخت.

فراتر از آن، در بدنه سیاستمداران آمریکا نیز هنوز بسیاری از رهبران سیاسی این کشور راز چرخش ناگهانی از ” موشک به مذاکره” را درنیافته اند.اکنون پس از تغییر رویکرد نظامی کاخ سفید به گفتگو و مذاکره در خاورمیانه، مادرآگنس اقدام رسانه های این کشور که به بحران سوریه دامن می زنند را ” فضاحت بار” توصیف کرد.

شاید بتوان یکی از دلایل و انگیزه های چرخش سیاسی کاخ سفید در قبال چالش های موجود در منطقه را احساس نیاز بیشتر واشنگتن به حضور در آسیا و همکاری با رهبران این قاره توصیف کرد، زیرا تغییر رویکرد جنگ طلبی آمریکا به صلح طلبی این کشور در خاورمیانه چشم اندازی دیگری برای سیاست خارجه کاخ سفید در پی خواهد داشت.

از منظر جهانی، نگرانی آمریکا از رشد اقتصادی و تاثیر سیاسی چین در منطقه و جهان سبب شد این کشور برای محکم کردن جای پای خود در شرق آسیا تلاش کند.از اینرو، اوباما چنین نتیجه گیری کرد در شرایطی که کاخ سفید اهداف کلان خود را در شرق آسیا جستجو می کند، هرگونه اقدام نظامی در دمشق شاید به یک اشتباه بزرگ راهبردی تبدیل شود.از سوی دیگر، به زعم رئیس جمهور آمریکا، نه تحریم ها علیه ایران و نه حمایت از گروه های شورشی در سوریه که اغلب مخالف و موافق های زیادی دارد در شرایط کنونی شاید تنها ابزارراهبردی برای رسیدن به اهداف کاخ سفید نباشد.

با توجه به گفتگوهای شش ماه گذشته رهبران آمریکا و روسیه برسر بحران سوریه و از سوی دیگر، تلاش مقامات کاخ سفید برای برنامه ریزی های دراز مدت در منطقه، به نظر می رسد رئیس جمهور آمریکا چاره ای ندارد جز اینکه برای حفظ وجهه کشورش برای یک دوره شش ماهه از تلاش برای تغییر رژیم در سوریه دست بردارد.

نابودی مخالفان سوریه:

مادر آگنس ماریام در همه سخنرانیهای خود در شهرهای آمریکا به شهروندان این کشور ضمن تشریح حقایق موجود در کشورش از عملکرد مقامات کاخ سفید و نبود وحدت رویه برای کمک به جلوگیری از خشونت وخونریزی در دمشق انتقاد کرد.وی در پیامی روشن و صریح به رئیس جمهور این کشور هشدار داد، تکرار گزینه نظامی و استفاده از اقدام مداخله جویانه علیه هیچ کشوری نمی تواند راه منطقی برای پایان دادن به مناقشات و تنش های اجتماعی باشد.

ماریام در سخنان خود به گروه های باصطلاح طرفدار صلح آمریکایی گفت” شما با پشتیبانی و حمایت های مالی و آموزش های نظامی از افرادی حمایت می کنید که کمر به تخریب کشور و زیر ساخت های آن بسته اند. شما با حمایت از متحدان خود در منطقه همچون عربستان سعودی، قطر و ترکیه بطور غیر مستقیم از شبه نظامیان تروریست حمایت می‌کنید.

حتی مقامات نظامی و امنیتی اسرایئل و فرانسه نیز به تقویت توانایی نظامی و مالی شورشیان در سوریه کمک کرده اند و همواره به حمایت های خود ادامه می‌دهند.

وی تاکید کرد دشمنان سوریه در واشنگتن، پاریس، ریاض ، آنکارا و دوحه که خواستار نابودی بشار اسد هستند اساسا در محاسبات خود دچار نوعی خطای راهبردی شده اند. زیرا اسد برسر قدرت باقی خواهد ماند و فقط کاربرد دیپلماسی و گفتگو است که می تواند اوضاع را تغییر دهد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد