انتقاد از کیفیت پایین، ایمنی کم و قیمت بالای خودروهای تولید داخل موضوع جدیدی نیست و سالهاست که اظهارات مختلفی درباره آن مطرح میشود، مردم گاه با مشارکت در کمپین مختلف و گاه با طنز و شوخی ناراحتی خود را از آنچه که خودروسازان برایشان تولید کردهاند نشان دادهاند و واکنش مسئولان نیز عمدتا در حد مصاحبه یا دادن وعدههای مختلف بوده است. در این میان شاید بتوان گفت که پلیس از جمله دستگاهایی هست که اقدام عملی در این حوزه را انجام داد و حدود دو سال پیش از شمارهگذاری پراید و پژو ۴۰۵ جلوگیری کرد.
حدود یکسال پیش پای انتقاد از کیفیت خودروهای تولید داخل به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ هم باز شد و نامزدها از جمله سید ابراهیم رییسی بر لزوم افزایش کیفیت خودروهای داخلی تاکید داشتند، رییسی البته در مقام رییس جمهوری نیز بارها بر ضرورت ارتقاء ایمنی و کیفیت خودروها تاکید و دستوراتی را نیز صادر کرده است. از جمله اینکه در یکی از سخنرانیهای خود گفته بود: «بیشترین تحریمهای ما در صنعت نظامی و هستهای بوده اما بیشترین توفیقات را داشتهایم چون به صورت جهادی عمل کردهایم و انگیزه تحول در آن وجود داشته است. بعضی ها می گویند چرا شما موشک می سازید اما در صنعت خودروسازی مشکل دارید؟ چون ما تکنولوژی صنعت موشکی را در صنعت خودروسازی سرازیر نکردیم.»
این اظهارات رییسی امید به افزایش کیفیت خودروهای تولید داخلی را در میان برخی افراد افزایش داد. او در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ جلسه شورایعالی ترافیک را نیز تشکیل داد، جلسهای که در آن موضوع ایمنی و کیفیت خودروهای تولید داخل نیز مورد بحث قرار گرفت و اتفاقا پس از آن پلیس هم که از ماجرای تصادف زنجیرهای بهبهان به خط مقدم انتقاد از خودروسازان وارد شده بود، با جرأت بیشتری به خودروسازان اولتیماتوم داد. تا جایی که فرمانده کل انتظامی کشور هم که در یکی دو سال اخیر کمتر تمایلی برای صحبت با رسانهها از خود نشان داده را به سخن واداشت و خودروسازان را تهدید کرد که «اگر خودروسازان خودرویی را تولیدکنند که استانداردهای لازم را نداشته باشد، حتما مانع از فروش آن خواهیم شد.»
حالا با گذشت حدود یک ماه از آغاز سال جدید و اولتیماتومهای پلیس به خودروسازان، جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی، انتقادات تندتری را از عملکرد خودروسازان و ایمنی خودروها در کشور بیان کرده است. سردار سید تیمور حسینی در اینباره میگوید: خودرو در همه دنیا بر اساس نظرهای کارشناسان تصادفات هم میتواند نقش پیشاوقوعی در ارتباط با جلوگیری از تصادف داشته باشد و هم نقش پساوقوعی در ارتباط با حفظ جان سرنشینان آن را ایفا کند، ما باید به سمت تولید خودروهایی برویم که از جان راننده و سرنشین محافظت کند.
فاصله کهکشانی خودروهای داخلی با استانداردهای روز دنیا
حسینی با اشاره به سیستمهای ایمنی روی خودروها اظهار میکند: وقتی از ترمز A.B.S و کیسه هوا صحبت میکنیم اینها جزو آپشنها و امکاناتی است که خیلی قدیمی شده است. امروز دنیا به سمت اتومبیلهای هوشمند و خودران رفته که دیگر نیازی به حضور راننده در آن وجود نداشته باشد. امروز وقتی خودمان را با تکنولوژی روز دنیا مقایسه میکنیم میبینیم که فاصله ما با آنها کهکشانی است.
او ادامه میدهد: در این میان اما آنچه که بیشتر مایه تاسف است این است که خودروسازان ما هیچوقت ایراد خودشان را نپذیرفتند و از بابت این ایراد هیچوقت از مردم عذرخواهی نکردند. همیشه حق به جانب گفتند که ما بهترینیم. البته واقعا خودروسازان ما بهترینند، شما ببینید وقتی بنز و .. خودرو میسازند باید برای خرید آن کلی التماس کنند و تسهیلات بگذارند، اما خودروسازان ما همین خودروها را هم با شرط و شروط میگذارند و پیش فروش میکنند و هزار و یک بامبول و اداواطوار در میآورند!
خودروسازان بابت کاستی ها معذرت خواهی کنند
جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی می افزاید: آن چیزی که به نظرم مردم را ناراحت میکند همین مسائل است. یک خودروساز بیاید و بگوید مقدورات من همین است و بابت کاستیها معذرت میخواهم و به خاطر این کاستی این امتیازات را هم در خدمات پس از فروش و نحوه واگذاری و شرایط فروش و … در نظر میگیرم. خودروسازی ما فاصلهاش با استانداردهای روز دنیا کهکشانی است و نتیجه امتیازاتی که طی این سالها به شکل انحصار و رانت داده شده حیف و میل میلیاردها میلیارد سرمایه این کشور و تسهیل در تصادفات و افزایش جانباختگان و تحمیل هزینههای هنگفت به کشور است.
حسینی از نحوه مصرف سوخت خودروها نیز انتقاد کرده و می گوید: امروز در دنیا دیگر ماشینی که صدی ۱۵ بسوزاند نداریم. با یک دو دو تا چهاری ساده اگر همین خودروهایی که الان در حال تردد هستند را کنار بگذاریم و ماشین خوب و کم مصرف خارجی با مصرف صدی سه و چهار بیاوریم. با اختلاف پول بنزینی که صرف جویی میشود، میتوان به کارکنان دو شرکت خودروساز بزرگ گفت بروید در خانه بنشینید و ما پول شما را از همین رقم صرفهجویی شده میدهیم. این برای کشور خیلی به صرفه است.
با جابهجا کردن کاپوت و چراغ خطر خودروی جدید تولید نمیشود
وی به تصمیم مجلس برای واردات خودرو هم اشاره کرده و تصریح میکند: به نظرم با تصمیمی که گرفته شده اگر اجرایی شود، اتفاق خوبی خواهد افتاد. خودروسازان متوجه شدند که وقت آن رسیده که تغییر جدی در کیفیت خودرو اعمال کنند. دیگر دوران اینکه کاپوت و چراع خطر را جابجا کنند و اسمش را بگذارند یک محصول جدید، گذشته است. باید پلتفرم تغییر کند و سامانهها و سیستمهای ایمنی را ارتقاء دهند. باید در مصرف سوخت و آلایندهها تعییر جدی داده شود. برای ایمنی سرنشینان، استحکام اتاق و بدنه خودرو باید تغییر جدی پیدا کند.
آمار حریق خودروها در اثر تصادفات بسیار بالاست
جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ادامه میدهد: اینکه دو تا ماشین به هم بخورند و تقی به توقی آتش بگیرند، اصلا پذیرفته نیست. آمار و درصد حریق خودروها چه خود به خود و چه در اثر تصادف بسیار بالاست. در تصادف لرستان که در ایام نوروز رخ داد، هشت نفر زنده زنده در آتش سوختند. دو وسیله دچار حریف شد، چه کسی میخواهد جواب اینها را بدهد؟
حسینی در خاتمه می گوید: در همه جای دنیا خطای انسانی پذیرفته شده است و همه این را پذیرفتند که انسان ممکن است و میتواند خطا داشته باشد، اما مجازات یک خطا نباید مرگ باشد و یک نفر و همراهانش جان خود را از دست بدهند. خطا پذیرفته شده است، راه و خودرو باید قابلیت این را داشته باشند که بتوانند آن خطا را جبران کنند. اما متاسفانه این اتفاق امروز نمیافتد. یعنی هم بخشی از راههای ما این ایراد را دارد که بخشنده نیست و خودروی ما هم که دیگر نیازی به گفتن ندارد.
بیشتر بخوانید:
4747