خانه » همه » مذهبی » فواید فرجام اندیشى

فواید فرجام اندیشى


فواید فرجام اندیشى

۱۳۹۳/۱۲/۲۱


۲۳۲ بازدید

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - فواید فرجام اندیشى

«فرجام اندیشى»، فایده هاى متعددى دارد که شمارش و شرح تفصیلى آن، در این نوشتار نمى گنجد، از این رو تنها به بعضى از فواید آن اشاره مى شود…

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - فواید فرجام اندیشى




1. ماندگارى و رهایى از بیهوده انگارى




نیستى بعد از وجود، خواه بعد از این دنیا، و خواه بعد از ورود به قیامت، در هر

صورت، با احادیث و آیات، ناسازگار است.




اعتقاد ما چنین است که، بعد از آفرینش، انسان، نیست نمى شود و قول رسول خدا (ص) آن

را تأیید مى کند:
؛

«شما براى بودن و ماندن خلق شده اید، نه براى فنا و رفتن».




همچنین، از آیات نیز، چنین فهمیده مى شود:




الَّذینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ وَ

یَتَفَکَّرُونَ فى خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا

باطِلًا سُبْحانَکَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ
[2]؛




«همان کسانى که خدا را در حال ایستاده و نشسته، و آن گاه که بر پهلو خوابیده اند،

یاد مى کنند و در اسرار آفرینش آسمان ها و زمین مى اندیشند (و مى گویند:) بار الها!

اینها را بیهوده نیافریده اى! منزّهى تو! ما را از عذاب آتش، نگاه دار!»




در واقع اندیشه توحیدى بر این است، که خداوند کار عبث انجام نمى دهد، و در صورت

نابودى انسان بعد از وجودش، اندیشه باطل و عبث بودن آفرینش، زنده مى شود.






2. دور اندیشى




کسى که به عاقبت و فرجام خود مى اندیشد، مى کوشد جانب احتیاط را رعایت کند تا دچار

خسران و ضرر نگردد. این اندیشه و دغدغه فکرى، درباره آخر و پایان کار، انسان را

وادار مى کند تا در جوانب کار، بیشتر بیندیشد و این مطالعه و احتیاط، قهراً پیروزى

و شیرین کامى را براى او، به ارمغان مى آورد؛ چنان که حضرت على (ع) فرمود:


«پیروزى به دور اندیشى است و دور اندیشى، در به کارگیرى رأى است»[3].






3. تلاش علمى و عملى




با نگرشى جدّى و جدید به نظام هستى، طبیعت، خود و رابطه خدا، انسان و طبیعت

مى اندیشد. به بیان دیگر، عاقبت اندیشى انسان را






به خود آگاهى، جهان آگاهى و خدا آگاهى مى کشاند و در پرتو خودشناسى، درد حقیقت جویى

در انسان زنده مى شود.




حضرت على (ع) در این باره فرموده است:


4. بلند همّتى




وقتى انسان به عاقبت خود اندیشید و آن را با دوراندیشى و خود آگاهى همراه ساخت؛ به

طور طبیعى به سوى شناخت هدف نهایى کشیده مى شود.




شناخت هدف، نقش اساسى در جهت دادن به فعالیت ها و انتخاب و گزینش کارها ایفا

مى کند. کسى که هدفى، جز «لذّت دنیا» و کمالى را فراتر از «زندگى مادّى» نمى شناسد،

کردار و رفتارهاى خود را به گونه اى تنظیم مى کند که تنها نیازهاى مادّى و

خواسته هاى این سویى اش تأمین گردد.




امّا کسى که هدف و مقصود نهایى خود را فوق این جهان مادّى جست و جو مى کند، قهراً

برنامه زندگى اش را به گونه اى طرّاحى و اجرا مى کند که هر چه بهتر و بیشتر، براى

مقصود نهایى و آن سویى اش سودمند باشد.




حضرت على (ع) فرمود:




بحارالانوار، ج 6، ص 249، باب 8، احوال البرزخ ..








[2]


آل عمران(

3)، آیه 191 ..








[3]




نهج البلاغه، ترجمه سیدجعفر شهیدى، کلمات قصار 48، ص 369:« الظَّفَرُ

بِالْحَزْمِ وَ الْحَزْمُ بِإِجَالَةِ الرَّأْیِ» ..








[4]


اسفار

اربعه، ملاصدرا، ج 8، ص 355 ..








[5]


نهج

البلاغه، خطبه 133، ص 132:« وَ الْبَصِیرُ مِنْهَا مُتَزَوِّدٌ وَ

الْأَعْمَى لَهَا مُتَزَوِّدٌ» ..


مثنوى

معنوى، دفتر چهارم، بیت 2988 و 2989.

 


محمدرضا

کاشفى-سیدمحسن دیباجى، دفتر دوم(فرجام شناسى) پرسش ها و پاسخ هاى دانشجویى،

1جلد، دفتر نشر معارف – قم، چاپ: یازدهم، 1383.


(به نقل از: نرم افزار پرسش ها و پاسخ های دانشجویی، دفتر دوم – فرجام شناسی،

بخش اول)

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد