خانه » همه » مذهبی » فوبی خاص، ترس از اجسام ریز و جمع شده

فوبی خاص، ترس از اجسام ریز و جمع شده


فوبی خاص، ترس از اجسام ریز و جمع شده

۱۳۹۲/۰۹/۲۹


۱۳۰۸ بازدید

سلام
خدا قوت
امروز در اینترنت به مطلبی برخوردم که فهمیدم بیماری فوبیا دارم بطوری که اجسام ریز و جمع شده کنار هم اعصابم را به هم میریزد مدام سعی میکنم با این صحنه ها مواجه نشوم
از زمانی که یادم میاد همینطوری بودم که امروز فهمیدم یه بیماری نادر و حتی اثبات نشدست
البته من خودم میدونم که کاملا درسته چون من بی اینکه ازش اطلاع داشته باشم این بیماری رو د اشتم پس واقعیت داره و تلقین نیست فقط تا جایی که یادمه با دیدن این تصاویر بدنم خارش نمیگرفت اما از امروز خارش گرفته و تمامی نداره
لازم به ذکر که در بین اطرافیانم تنها من از این موضوع رنج میبرم
خواهش میکنم کمکم کنید

  با سلام و سپاس از اینکه مرکز ما را برای پاسخ و راهنمایی برگزیده اید، پرسشگر گرامی،
    در اصطلاح روانشناسی بالینی به ترس و هراس از برخی اشیاء یا موقعیت ها و یا مکانهای خاص فوبی خاص  گفته می شود.
  هراس چیست؟ هراس (فوبی) نوعی ترس شدید و نا معقول از یک شی، یک مکان یا یک موقعیت است. هراس های ساده، ترس از چیزهایی خاص مانند حشرات، عفونت ها یا پروازند. هراس از مکان های باز نیز نوعی ترس از حضور در مکان هایی مانند اتوبوس، مکان های پرجمعیت یا ایستادن در صف است که شخص احساس می‌کند در آن گرفتار شده است و امکان دریافت کمک ندارد. جمع هراسی نیز ترسی آشکار از موقعیت ها یا عملکردهای اجتماعی بشمار می رود. هراس ها تا حدود زیادی رواج دارند؛ گاهی اوقات بدون دلیل روشنی از دوران کودکی آغاز می شوند؛ گاهی پس از یک رویداد آسیب زا و زمانی نیز پس از تلاش برای درک مفهوم یک ترس یا یک اضطراب غیر منتظره و شدید بروز می کنند. شخصی که این اختلال را دارد وقتی با شی یا موقعیت هراس زا روبرو می گردد، بلافاصله مضطرب می شود. علایم فیزیکی این اضطراب عبارتنداز، افزایش ضربان قلب، کندی تنفس، تعرق، احساس درد در قفسه سینه یا شکم، لرزش و … و علایم احساسی آن نیز عبارتند از، ترس شدید نسبت به از دست دادن کنترل، مضطرب شدن، ضعف و بیهوشی، معمولا افراد تلاش می کنند تا از این شرایط بگریزند و پس از آن نیز از موقعیت های هراس انگیز هر جا که امکان بروز آن وجود دارد، اجتناب کنند. این امر چنانچه رویارویی با شی ترس آور، مانند ترس از مار، به ندرت صورت گیرد کاملا آسان خواهد بود و اجتناب شخص از آن موقعیت زندگی وی را چندان محدود نخواهد کرد. در سایر مواقع، مانند، هراس از مکان های باز یا جمع هراسی، اجتناب از موقعیت هراس انگیز، زندگی این قبیل افراد را به شدت محدود خواهد کرد. گریز و اجتناب نیز شی یا موقعیتی را که فرد نسبت به آن هراس دارد، ترسناک تر می سازد.
    در برخی از انواع فوبی شناسایی افکار خاصی که می توانند با اضطراب در ارتباط باشند، دشوار است. در این موارد ظاهرا عامل ترس بیشتر یک واکنش اضطرابی شرطی شده تعریف می شود که با موضوع ترس آور در ارتباط است.
   فوبیاى خاص: پیدایش فوبى خاص ممکن است از همراه شدن یک شىء یا موقعیت خاص با هیجانات ترس یا هراس ناشى شود. مکانیسم هاى مختلفى براى همراه شدن فرض شده است. به طور کلى میل غیراختصاصى به دستخوش ترس یا اضطراب شدن تشکیل دهنده زمینه است؛ وقتى یک رخداد خاص (مثلاً رانندگى) با یک تجربه هیجانى (مثلاً یک تصادف) همراه مى شود، شخص مستعد رابطه هیجانى دائم بین راندن اتومبیل و ترس یا اضطراب برقرار مى‌کند. خود تجربه هیجانى ممکن است پاسخى به یک رخداد برونى – به طورى که در تصادف اتومبیل مطرح است- یا یک رویداد درونى – بیش از همه ممکن است یک حمله هراس- باشد. هر چند ممکن است شخص هرگز دوباره حمله هراس پیدا نکند و واجد ملاک هاى اختلال هراس نباشد، چنین فردى ممکن است ترس مداوم از رانندگى پیدا کند، نه ابتلا به حمله هراس در ضمن رانندگىچگونه با فوبی مقابله کنیم؟
   رویکردهای متعددی برای کمک به افرادی که دچار هراس اند، وجود دارد. با این حال ممکن است انجام اقداماتی در خصوص هراس تنها در صورتی ضروری بنماید که این اختلال شدید باشد یا با زندگی روزمره تداخل داشته و فرد را درمانده کند. در این خصوص از رویکرد شناختی ـ رفتاری برای درمان استفاده می شود.
  درمان موثر هراس دو عنصر اصلی را در بر می گیرد: نخست، رویارویی با موقعیتی که هراس آورست و دوم، مقابله با افکار ترس آوری که با اضطراب در ارتباط اند.
   رویارویی تدریجی با موقعیت ترس آور و حساسیت زدایی منظم: رویارویی با موقعیت های ترس آور بسیار مهم است؛ این امر نیازمند قرار گرفتن درمعرض این موقعیت ها و درعین حال کنترل سطح اضطراب است. از آنجا که انجام چنین عملی در کانون موقعیت هراس آور بسیار دشوار است، روش معمول، قرار دادن شخص درمعرض چنین شرایطی، البته با رعایت درجه سختی و آسانی آنهاست. این امر به مفهوم فراهم آوردن سلسله مراتبی از موقعیت های هراس انگیز و رویارویی با آنها به ترتیب از موقعیتی با درجه ترس کمتر به موقعیت هایی است که بیشترین ترس را در شخص ایجاد می کنند. به عنوان نمونه، شخصی که دچار اختلال عنکبوت هراسی است می تواند از سلسله مراتب ذیل پیروی کند:
1-   مطالعه درخصوص عنکبوت ها
2-     تماشای تصویر یک عنکبوت و سپس لمس آن
3-     تماشای نمونه پلاستیکی یک عنکبوت و لمس آن
4-     تماشا و لمس بطری که عنکبوتی کوچک در آن قرار دارد
5-     بیرون آوردن عنکبوت از داخل بطری
6-     برداشتن یک عنکبوت بزرگ.
  برای کنترل اضطراب در حین انجام این قبیل تمرینات می توان از تن آرامی و انجام تمرین های تنفسی استفاده کرد. ناگفته نماند که باقی ماندن در موقعیت مورد نظر تا زمان رفع کامل اضطراب و عدم گریز از این شرایط در وقتی سطح اضطراب بالاست، بسیار اهمیت دارد ( گریز تنها می تواند اضطراب را تشدید کند). این روش به 20 تا 30 دقیقه زمان نیاز دارد، اما در نهایت با باقی ماندن در موقعیت هراس انگیز اضطراب از میان خواهد رفت و به تدریج خواهید فهمید که امکان نجات در چنین موقعیتی وجود دارد و حتی در آن احساس آرامش خواهید کرد.
1-    تمرین تنفس و کشش: بدین صورت تا جایی که ممکن است آرام آرام نفس عمیق ار طریق بینی بکشید تا جایی که احساس کنید شکمتان دیگر توان بالا آمدن بیش از این را ندارد(منظور اینست که تنفس عمیق و آرام دیافراگمی داشته باشید این باعث می شود که با کنترل و تسلط بیشتری وارد موقعیتهای اضطراب زا شوید.
2-    تکنیک بعدی استفاده ازتنش زدایی (ریلکسیشن) است، آموزش و بکار گیری این تکنیک می تواند در کاهش اضطراب و در نتیجه کاهش ترس تاثیر زیادی داشته باشد، پژوهشگران در پژوهشهای خود پیرامون این تکنیک کاربردی که در سایتهای مختلف قابل روئیت است، اثبات کرده اند که بکار گیری این تکنیک در بسیاری از موقعیتهای اضطراب زای زندگی تاثیر بسزایی در کاهش اضطراب دارد، این محققان در منابع به حدود سی وپنج مشکلی که با بکار گیری این تکنیک برطرف می شود اشاره کرده اند. شما می توانید با مراجعه به یکی از مراکز مشاوره و روان درمانی نسبت به آموزش یکی از روشهای آن اقدام نمایید. من در زیر به برخی از مشکلاتی که با این تکنیک می توان برآنها غلبه کرد برای شما برمی شمرم.
1.        الف- سردرد ناشی از انقباض عضلات جمجمه، سردرد های مزمن تنشی به دلیل تنش بیش از حد در عضلات اسکلتی سر و گردن آغاز می شوند و آموزش تنش زدایی تدریجی در تقلیل سردرد تنشی اثر غیر قابل انکاری دارد.
2.        ب- میگرن که به عنوان ضربان یک جانبة سردرد(فقط در یک قسمت از سر)  که از درئن و یا اطراف چشمها آغاز می شود تعریف شده و اغلب بوسیلة یک بو، دل بهم خوردگی، تهوع، و….برانگیخته می‌شود و گاهی توام با روان بی اشتهایی، حالت تهوع، استفراغ کج خلقی، حساسیت، اختلال بینایی است. البته بیمارانی که تمرین منظم خانگی داشته اند رضایت خیلی بیشتری از کاهش سردردها داشته اند.
3.        پ- تقلیل اضطراب و درمان انواع هراسها مانند هراس از گربه،  حساسیت زدایی نظامدار یکی از اصلی ترین شیوه های درمانگری در انواع هراس است و تنش زدایی یکی از مولفه های اصلی این روش به حساب می آید.
4.          ت- با کاهش اضطراب به دنبال تنش زدایی، بخاطر کم شدن دفاع های ایمنی بدن که در حالت اضطراب براه می افتند، تحمل ما در تحمل تنیدگها افزایش می یابد.
5.        ث- تقلیل رگه های اضطرابی و تظاهرات اضطرابی زنان بار دار
6.        ج- درمان اضطراب امتحان
7.        چ-تقلیل اضطراب کودکانی که در مدرسه دچار اضطراب مفرط شده اند.
8.        ح-تقلیل عوامل اضطرابی شخصیت مانند، تنش عصبی، ضعف من، اضطراب پارانویا گونه، نداشتن تصویر روشن از خود،و….
9.        خ- درمان فشار خون، آرامش با افزایش سرم k+ در خون رابطه مثبت و معنی دار دارد و k+ نیز با سلامت روانی رابطة مثبتی دارد و تنش زدایی با کاستن از ضربان قلب باعث افزایش این سرم در خون می شود.
10.    د- درمان بی خوابی و اختلالهای مربوط به خواب. (تنش زدایی بدنی به این افراد کمک می کند که بسرعت بخواب روند.)
11.    ذ- روش مقابله ای در بیماران مبتلا به سرطان و نیز تقلیل برانگیختگی این بیماران هنگام شیمی درمانی
12.    ر- درمان و پیشگیری از عود و رشد بیماریهای روان- تنی
13.    ز- بهبود بیماریهای تنی روان‌زاد
14.    ژ- کاهش ناراحتی هاو تنیده گی‌های ناشی از بیماریهای قلب و عروق
15.    ط- تقویت حافظه( بهبود فرآیند ضبط، باز شناسی، و اندوزش اطلاعات)
16.    ظ- تغییر و تقلیل رگه های اضطرابی شخصیت
17.    ع-کنترل و غلبه بر لکنت زبان
18.    غ- تقلیل حملات صرع
19.    ف- بهبود کودکان مبتلا به فزون کنشی
20.    ق- درمان بیماران مبتلا به آسم
21.    ک- تقلیل دردهای مربوط به قاعدگی
22.    گ- کاهش اسپاسمهای عضلانی در بیماران مبتلا به فلج مغزی
23.    ل- بهبود تمرینهای ورزشی و دستیابی به استعدادهای کامل خود در ورزش
24.    م- بهبود عملکردهای اجرایی و فعالیت های شغلی
25.    ن- افزایش اعتماد به نفس در برخورد های اجتماعی
  ریلکسیشن انواع و اقسامی دارد که یکی از راحترین آنها روش ریلکسیشن خوزه سیلوا است، ، بدین ترتیب که در جای خلوتی روی صندلی راحتی بنشینید تمام چیزهایی که به بدن شما فشار وارد می آورد   مثل ساعت گردنبند کمربند و…   از خود جدا سازید تنفس شکمی عمیق بکشید و بعد از شمارش تا 8 آنرا به آرامی   از بینی خارج سازید بعد از اینکه سه بار اینکار را کردید چشمانتان آرام   را ببندید و آنگاه از 25 به آرامی شروع به شمارش معکوس نمایید و به تنفس عمیق دیافراگمی ادامه دهید آنگاه بعد از رسیدن به صفر( که حدود بیست دقیقه طوال می کشد،   نفس عمیقی بکشید و چشمانتان را به آرامی   باز کنید دو هفته اول روز دو الی سه بار اینکار را بکنید بعد از عدد   50 شروع کنید بعد 75   بعد عدد 100 در حین انجام تمرین تمرکز خود را از روی عدد برندارید و همواره روی آنها زوم نمایید. بعد از مدتی احساس خواهید نمود اضطراب از وجود شما رخت بربسته است البته اگر این تمارین را زیر نظر یک رواندرمانگر انجام دهید بهتر است، در اثناء این عملیات باید آنچه را که باعث اضطراب شما می شود را بطور محسوسی بذهن آورید تا تدریجا ذهن شما نسبت به موضوع مصونیت پیدا کند و دیگر از آن پریشان نگردد. بعد از دم تا حد نهایت و از طریق بینی، تا 8 بشمارید و سپس هوا را بتدریج به آرامی از طریق قفسه ی سینه و از راه دهان خارج سازید، آنگاه به آرامی دم بعدی را شروع نمایید این دم به احتمال زیادتر از دم قبلی عمیق تر خواهد بود. این کار به شما احساس آرامش عمیق و تحت کنترل بودن می دهد، استفاده از این روش در زمانهایی که تحت استرس هستید بسیار مفید است.
روش دیگر ریلکسیشن اینست که در محل آرامی که حتی الامکان صدای مزاحم یا مسئله آزار دهنده ای وجود نداشته باشد خیلی راحت دراز بکشید و فقط به کاری که در حال انجام آن هستید توجه داشته باشید. همین طور که دراز کشیده اید و تنفس عمیق دیافراگمی می کشید کم کم چشمان خود را ببنیدید و بر عضلات انتهایی بدنتان که انگشتان پاها هستند تمرکز کنید و به آرامی آنها را شل کنید و هرگونه انقباضی را از بین ببرید کم کم آرامش عضلانی را منتشر کرده و سعی کنید عضلات و مفاصل کف پا سپس مچ ها و همینطور به تدریج ساقین، زانوها، عضلات ران ، نشیمنگاه، شکم ،سینه و…. همینطور تا چشمها و ابروها وپوست سر را در انبساط کامل عضلانی فرو ببرید این تمرین از لحظه شروع تا آرامش همه اعضای بدن حداقل باید 5 الی 10 دقیقه طول بکشد پس از رسیدن به نقطه انتهایی بدن که پوست سر است دقایقی را در این حالت سپری کنید وسپس خیلی آرام و با طمانینه با گشودن چشمها و حرکات خیلی آرام و کوچک از این حالت سرشار از آرامش خارج شوید، در صورت تمایل می توانید حین انجام تمرین یک فایل صوتی  آرامش بخش را بطور همزمان گوش کنید به شرطی که موجب بهم خوردن تمرکز و آرامشتان نشود. این تمرین را چند روز متوالی و در نوبتهای دلخواه انجام پس از چند روز که این تمرین را بصورت متوالی و روزی حد اقل دو بار انجام دادید قطعا آثار آن را در آرامش روانی خود مشاهده خواهید کرد البته به محض مشاهده آرامش آنرا قطع نکنید و به تمرین ادامه دهید.
مقابله با افکار ترس آور: یکی از راههای مفید در این زمینه شناسایی افکار تهدید کننده و نوشتن آنها و سپس چالش با‌آنهاست. که در این زمینه لازم است با ایشان کار کلینیکی صورت گیرد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد