خودرو فولکس واگن آرتئون اولینبار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۷ با بدنهی سدان فستبک رونمایی شد. بهتازگی مدل شوتینگ بریک این خودرو فولکسواگن معرفی شده که با سقف درازتر، شیشهی عقب باریکتر و گِلگیرهای برجسته روی چرخهای عقب بههمراه درِ زاویهدار پشت متمایز میشود.
مقالههای مرتبط:
آرتئون ۲۰۲۱ درمقایسهبا مدل پیشین، از جلوپنجره با هدلایتهای جدیدتر بهره میبرد که بههم وصل شدهاند. نوارهای کرومی، ورودیهای هوا اسپرتتر، چراغهای جدید عقب، سامانهی اگزوز اسپرت بههمراه دفیوزرهای جدید از دیگر تغییرات این خودرو هستند. رینگهای متنوعی با اندازههای ۱۸ اینچ تا ۲۰ اینچ روی آرتئون نصب میشود. مدلهای پرفورمنس این خودرو که با کد R شناخته میشوند، از سپر جلو جدید، ورودیهای هوا بزرگ، کالیبرهای آبیرنگ ترمز، لولههای کرومی اگزوز و رینگهای پرفورمنس ۲۰ اینچی بهره میبرند.
آرتئون شوتینگبریک فضای باری برابر با ۵۶۵ لیتر دارد که با مدل سدان برابری میکند. هنگام تاشدن صندلیهای عقب این عدد به ۱،۶۳۲ لیتر میرسد که ۷۵ لیتر از آرتئون سدان بیشتر است. با اینوجود، فولکسواگن معتقد است فضای بار این خودرو با درنظرگرفتن قوس زیر پنجرهها بیشتراز اعداد اعلامشده است.
داخل کابین از داشبورد بهبودیافته استفاده شده است. فرمان با عملکرد چندکاره با کنترلهای لمسی، طراحی مجدد کنسول مرکزی با دکمههای کنترللمسی سامانه تهویه، کانالهای هوا بهبودیافته و آخرین مدل سامانهی اطلاعات و سرگرمی MIB3 فولکسواگن با قابلیت پشتیبانی بیسیم از اپل کارپلی و اندروید اتو، صفحهنمایش ۸ اینچی استاندارد و ۹/۲ اینچی سفارشی از ویژگیهای فولکسواگن آرتئون جدید است. سایر امکانات سامانهی روشنایی با ۳۰ رنگ مختلف، شارژر بیسیم گوشی هوشمند، سامانهی صوتی ۷۰۰ واتی هارمنکاردون و دوربین عقب با قابلیت نمایش ۹۰ تا ۱۷۰ درجهای را شامل میشود.
آرتئون مدل R از تریم کربن مشکی در بعضی قسمتها، صندلیهای اسپرت چرمی و حالت رانندگی مسابقهای بهره میبرد. در مدلهای متوسط الگانس و R-Line نیز از فرمان اسپرت، صندلیهای مخمل یا چرمی و کفیهای ازجنس فولاد ضدزنگ استفاده شده است. گفتنی است سامانهی کمک سفر (Travel Assist system) برای فولکسواگن آرتئون بهصورت سفارشی ارائه میشود که امکان رانندگی نیمهخودکار را در رانندگی با سرعت کمتراز ۲۱۰ کیلومتربرساعت فراهم میکند.
پیشرانه و مشخصات فنی
فولکسواگن آرتئون جدید با پیشرانههای متنوعی عرضه میشود. مدل پلاگینهیبرید آرتئون با پیشرانهی جدید هیبریدی و قدرت ۲۱۵ اسببخار معرفی شده که از یک موتور بنزینی ۱/۴ لیتری توربو درکنار موتور برقی استفاده میکند. قدرت آرتئون eHybrid با جعبهدندهی ششسرعته دوکلاچه خودکار به چرخهای جلو فرستاده میشود. این خودرو درحالت تمامبرقی قادر است ۵۳ کیلومتر طی کند و در رانندگی با سرعت کمتراز ۱۴۰ کیلومتربرساعت، میتواند درحالت بدون آلایندگی کار کند.
سه پیشرانهی بنزینی توربو و دو پیشرانهی دیزل نیز برای این محصول ارائه میشود. موتورهای بنزینی ۱۸۷ اسببخار تا ۲۷۶ اسببخار و نمونههای دیزلی ۱۴۸ و ۱۹۷ اسببخار قدرت دارند که با جعبهدندهی ششسرعته دستی یا هفتسرعته دوکلاچه و با سامانهی تمامچرخ متحرک قابل سفارش هستند. جدیدترین مبدلهای کاتالیستی و فناوری AdBlue در مدلهای دیزلی بهکار رفته است که طبق اعلام فولکسواگن، ۸۰ درصد گاز اکسید نیتروژن خروجیاز اگزوز با استفادهاز این فناوری ازبین میرود. گفتنی است آرتئون برخلاف فولکسواگن گلف جدید، از فناوری هیبریدی استفاده نمیکند.
آرتئون R با چهرهی تهاجمیتر، پیشرانهی دولیتری بنزینی توربو با ۳۱۶ اسببخار قدرت و ۴۲۰ نیوتنمتر گشتاور و سامانهی تمامچرخ متحرک عرضه میشود که به توزیع خودکار گشتاور مجهز است. این سامانه گشتاور را بهطور متغیر میان اکسلهای خودرو یا میان چرخهای عقب براساس میزان گاز، زاویهی فرمان، شتاب جانبی و سرعت چرخش تنظیم میکند. برای این مدل، جعبهدندهی هفتسرعتهی دوکلاچه ارائه میشود.
فولکسواگن آرتئون در بازار آمریکا با پیشرانهی متفاوت و فقط در مدل سدان عرضه میشود. این خودرو تنها با پیشرانهی دولیتری چهارسیلندر بنزینی توربو با قدرت ۲۶۸ اسببخار و گشتاور ۳۴۹ نیوتنمتر و در چهار تیپ ارائه میشود. جعبهدندهاش نیز ازنوع هشتسرعته خودکار است که در مدل پایه قدرت موتور را به دیفرانسیل جلو و در مدلهای بالاتر به هر چهارچرخ خودرو منتقل میکند.
آرتئون جدید از پاییز امسال عرضه میشود. قیمت رسمی این خودرو هنوز اعلام نشده است؛ اما مدل کنونی با بدنهی سدان در بازار آلمان با قیمت ۴۴ هزار و ۵۰۰ یورو بهفروش میرسد.