قضا و قدر الهی را چگونه تغییر دهیم؟!
۱۳۹۵/۰۹/۰۶
–
۲۷۹ بازدید
قضا و قدر الهی را چگونه تغییر دهیم؟!
خبرگزاری شبستان: از جمله قوانین و سنت های الهی این است که هیچ چیزی بدون سبب و علت تحقق پیدا نمی کند؛ مثلا چیزی که خداوند مقدر کرده است که بسوزد، باید آتش آن را بسوزاند و از جمله این اسباب «دعا» است.
به گزارش گروه مهدویت خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین رحیم کارگر، کارشناس مباحث مهدوی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در کانال تلگرامی آینده نگاری ایران می نویسد:
قضا و قدر الهی را چگونه تغییر دهیم؟!
خبرگزاری شبستان: از جمله قوانین و سنت های الهی این است که هیچ چیزی بدون سبب و علت تحقق پیدا نمی کند؛ مثلا چیزی که خداوند مقدر کرده است که بسوزد، باید آتش آن را بسوزاند و از جمله این اسباب «دعا» است.
به گزارش گروه مهدویت خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین رحیم کارگر، کارشناس مباحث مهدوی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در کانال تلگرامی آینده نگاری ایران می نویسد:
آیا واقعا دعا می تواند آینده ما را تغییر دهد و در جهت مثبت و خوب قرار دهد؟ بلی؛ یقینا دعا در آینده نگری دینی جایگاه خاصی دارد. خداوند جهان را با سنت ها و قوانین خود اداره می کند و دعا خود از مصادیق سنت های الهی است. از جمله قوانین و سنت های الهی این است که هیچ چیزی بدون سبب و علت تحقق پیدا نمی کند؛ مثلا چیزی که خداوند مقدر کرده است که بسوزد، باید آتش آن را بسوزاند و از جمله این اسباب «دعا» است و چه بسا ممکن است، دعا سبب شود، بلایی رفع شود و یا نعمتی به دست آید.
از طرفی آینده فرد و جامعه تحت قانون قضا و قدر الهی الهی اداره می شود و این مساله هم با دعا کردن در تضاد نیست. شهید مطهری می نویسد: این اشکالات از اینجا پیدا می شود که گمان کرده اند خود دعا بیرون از حوزه قضا و قدر الهی است. در صورتی که دعا و استجابت دعا نیز جزئی از قضا و قدر الهی است و احیانا جلو قضا و قدرهایی را می گیرد به همین دلیل نه با رضای خدا منافاتی دارد و نه با حکمت خداوند (بیست گفتار، گفتار هجدهم). به همین جهت نظام آینده پژوهی دینی، یک نظام خاصی است که همه ابعاد زندگی انسان را در بر می گیرد و باعث جلب توجه انسان به مسائلی می شود که آینده پژوهان غربی از درک و فهم آن عاجزند!
گفتنی است، کانال تلگرامی «آینده نگاری ایران» به نشانی IranianForesight@ در دسترس کاربران است