۱۳۹۲/۰۸/۱۰
–
۱۲۴۰ بازدید
درع با جوشن و جنة چه تفاوتی دارد؟
در میزان پوشش بدن،هرکدام چه تفاوتی باهم دارند؟
پاسخ این سؤال واقعا برایم مهم است.
درع، جوشن، جنة و … همه در لباس بودن و تعبیر لباس از آنها مشترکند اما به لحاظ کاربرد با هم تفاوت دارند. «دِرع» به هر لباسى که دست، داخل آن رود یا پیراهن یا زره گفته می شود.از عنوان درع، به معناى نخست(هر لباسى که دست داخل آن رود)، در باب صلاة و حج سخن گفتهاند. درع در لغت به معناى پیراهن است. درع در کلمات فقها به معناى هر لباسى که دست داخل آن شود نیز آمده است. مستحب است زن هنگام نماز سه جامه بر تن داشته باشد: درع (پیراهن بلند تا قدم)، روسرى و چادر. [۱] برخى، این سه جامه را درع، پیراهن بلند تا قدم و روسرى دانستهاند که ظاهراً مرادشان از درع، همان چادر است. [۲] [۳] پوشیدن درع بر مرد مُحرم، حرام است؛ هرچند دوخته نباشد. [۴] [۵] پانویس :
۱. الحدائق الناضرة،ج۷، ص ۲۲.
۲. المبسوط،ج۱، ص ۸۷.
۳. مجمع الفائدة،ج۲، ص ۱۰۸.
۴. مستند الشیعة،ج۱۲، ص ۵-۸.
۵. تذکرة الفقهاء،ج۷، ص ۲۹۷.
منبع:
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام،ج۳، ص۵۹۷.
http://www.wikifeqh.ir
« جَوْشَن» از جاش یجوش جوشاً در لغت یعنی صدر، سینه و زره؛ مثل «الْجَوْشَنُ مِنَ اللَّیْلِ» یعنی اول یا نیمه شب.» [۱] و جمع آن جواشن است.
در اصطلاح زرهی است که سینه رزمنده را می پوشاند.
پانویس:
۱. فرهنگ جدید فارسی-عربی.
منبع:
جمعی از نویسندگان، پژوهشکده تحقیقات اسلامی، اصطلاحات نظامی در فقه اسلامی، ص۴۵.
http://wikifeqh.ir
«جُنة » یعنی پوشش و سپری معنوی که انسان را از آفات دنیوی و عذابهای آخرت حفظ کند.
و این تعبیر در روایات زیادی هم آمده است از جمله:
رسول اللّه صلى الله علیه و آله :الصِّیامُ جُنَّةٌ [1]. پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : روزه، سپر است .
عنه صلى الله علیه و آله :الصَّومُ جُنَّةٌ مِنَ النّارِ [2]. روزه ، سپرى نگه دارنده از آتش است.
عنه صلى الله علیه و آله :الصِّیامُ جُنَّةٌ وحِصنٌ حَصینٌ مِنَ النّارِ[3]. پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :روزه ، سپر است و دژى استوار و نگه دارنده از آتش است .
معانی الأخبار عن أنس عن رسول اللّه صلى الله علیه «الصَّومُ جُنَّةٌ ـ یَعنی حِجابٌ ـ مِنَ النّارِ».
وإنَّما قالَ ذلِکَ؛لِأَنَّ الصَّومَ نُسُکٌ باطِنٌ لَیسَ فیهِ نَزغَةُ شَیطانٍ ولا مُراءاةُ إنسانٍ [4].
معانى الأخبار ـ به نقل از اَنَس ـ : پیامبر خدا فرمود : «روزه ، سپر ـ یعنى حجاب و باز دارنده ـ از آتش است» .
پیامبر صلى الله علیه و آله این را از آن جهت فرمود که روزه ، عبادتى باطنى است و لغزش شیطانى یا ریا (نشان دادن به دیگران) در آن نیست (معانی الأخبار : ۴۰۸) .
در مصباح الشریعة است که پیامبر خدا فرمود : «روزه ، سپر است» ؛ یعنى ، پوششى است که او را از آفات دنیا و عذاب آخرت، نگه مى دارد .
رسول اللّه صلى الله علیه و آله :إنَّمَا الصِّیامُ جُنَّةٌ یَستَجِنُّ بِهَا العَبدُ مِنَ النّارِ [5].
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :همانا روزه ، سپرى است که بنده با آن ، خود را از آتش ، حفظ مى کند .
پانویس:
1. صحیح البخاری: ۲/۶۷۰/۱۷۹۵ وص۶۷۳/۱۸۰۵ وج ۶/۲۷۲۳/۷۰۵۴؛ صحیح مسلم: ۲/۸۰۶/۱۶۲؛ سنن أبی داود: ۲/۳۰۷/۲۳۶۳؛ الموطّأ: ۱/۳۱۰/۵۷؛ سنن النسائی: ۴/۱۶۶ و۱۶۷؛ السنن الکبرى : ۴/۴۴۸/۸۳۰۹ کلّها عن أبی هریرة . تهذیب الأحکام : ۲ / ۲۴۲ / ۹۵۸ عن سلیمان بن خالد عن الإمام الصادق علیه السلام عنه صلى الله علیه و آله .
2. الکافی : ۲ / ۱۹ / ۵ وج ۴ / ۶۲ / ۱ ؛ تهذیب الأحکام : ۴ / ۱۵۱ / ۴۱۸ ؛ فضائل الأشهر الثلاثة : ۱۱۹ / ۱۱۷ ؛ تفسیر العیّاشی : ۱ / ۱۹۱ / ۱۰۹ کلّها عن زرارة عن الإمام الباقر علیه السلام ؛ کتاب من لا یحضره الفقیه : ۲ / ۷۴ / ۱۷۷۱ ؛ سنن الترمذی : ۳ / ۱۳۶ / ۷۶۴ عن أبی هریرة ؛ سنن ابن ماجة : ۱ / ۵۲۵ / ۱۶۳۹ عن عثمان بن أبی العاص ؛ مسند أبی یعلى : ۴ / ۵ / ۳۶۴۴ عن أنس .
3. مسند ابن حنبل : ۳ / ۳۶۷ / ۹۲۳۶ ؛ شُعب الإیمان : ۳ / ۲۸۹ / ۳۵۷۱ کلاهما عن أبی هریرة وح ۳۵۷۰ عن جابر وفیه «الصیام جُنّة حصینة من النار» ؛ کنز العمّال : ۸ / ۴۴۳ / ۲۳۵۶۵ .
4. معانی الأخبار : ۴۰۸ / ۸۸ ؛ بحار الأنوار : ۹۶ / ۲۵۱ / ۱۵ . و فی مصباح الشریعة : قال رسول اللّه صلى الله علیه و آله : «الصوم جُنّة» ، أی سترة من آفات الدنیا ، وحجاب من عذاب الآخرة (مصباح الشریعة : ۱۳۳).
5. مسند ابن حنبل : ۵ / ۲۱۳ / ۱۵۲۶۴ عن جابر، المعجم الکبیر : ۹ / ۵۸ / ۸۳۸۶ عن عثمان بن أبی العاص ؛ شعب الإیمان : ۳ / ۲۸۹ / ۳۵۷۰ عن جابر عنه صلى الله علیه و آله عن اللّه عز و جل وفیه«یجتنّ»بدل «یستجنّ»، کنز العمّال: ۸ / ۴۵۲ / ۲۳۶۱۸.
منبع:
http://www.hadith.net
۱. الحدائق الناضرة،ج۷، ص ۲۲.
۲. المبسوط،ج۱، ص ۸۷.
۳. مجمع الفائدة،ج۲، ص ۱۰۸.
۴. مستند الشیعة،ج۱۲، ص ۵-۸.
۵. تذکرة الفقهاء،ج۷، ص ۲۹۷.
منبع:
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام،ج۳، ص۵۹۷.
http://www.wikifeqh.ir
« جَوْشَن» از جاش یجوش جوشاً در لغت یعنی صدر، سینه و زره؛ مثل «الْجَوْشَنُ مِنَ اللَّیْلِ» یعنی اول یا نیمه شب.» [۱] و جمع آن جواشن است.
در اصطلاح زرهی است که سینه رزمنده را می پوشاند.
پانویس:
۱. فرهنگ جدید فارسی-عربی.
منبع:
جمعی از نویسندگان، پژوهشکده تحقیقات اسلامی، اصطلاحات نظامی در فقه اسلامی، ص۴۵.
http://wikifeqh.ir
«جُنة » یعنی پوشش و سپری معنوی که انسان را از آفات دنیوی و عذابهای آخرت حفظ کند.
و این تعبیر در روایات زیادی هم آمده است از جمله:
رسول اللّه صلى الله علیه و آله :الصِّیامُ جُنَّةٌ [1]. پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : روزه، سپر است .
عنه صلى الله علیه و آله :الصَّومُ جُنَّةٌ مِنَ النّارِ [2]. روزه ، سپرى نگه دارنده از آتش است.
عنه صلى الله علیه و آله :الصِّیامُ جُنَّةٌ وحِصنٌ حَصینٌ مِنَ النّارِ[3]. پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :روزه ، سپر است و دژى استوار و نگه دارنده از آتش است .
معانی الأخبار عن أنس عن رسول اللّه صلى الله علیه «الصَّومُ جُنَّةٌ ـ یَعنی حِجابٌ ـ مِنَ النّارِ».
وإنَّما قالَ ذلِکَ؛لِأَنَّ الصَّومَ نُسُکٌ باطِنٌ لَیسَ فیهِ نَزغَةُ شَیطانٍ ولا مُراءاةُ إنسانٍ [4].
معانى الأخبار ـ به نقل از اَنَس ـ : پیامبر خدا فرمود : «روزه ، سپر ـ یعنى حجاب و باز دارنده ـ از آتش است» .
پیامبر صلى الله علیه و آله این را از آن جهت فرمود که روزه ، عبادتى باطنى است و لغزش شیطانى یا ریا (نشان دادن به دیگران) در آن نیست (معانی الأخبار : ۴۰۸) .
در مصباح الشریعة است که پیامبر خدا فرمود : «روزه ، سپر است» ؛ یعنى ، پوششى است که او را از آفات دنیا و عذاب آخرت، نگه مى دارد .
رسول اللّه صلى الله علیه و آله :إنَّمَا الصِّیامُ جُنَّةٌ یَستَجِنُّ بِهَا العَبدُ مِنَ النّارِ [5].
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :همانا روزه ، سپرى است که بنده با آن ، خود را از آتش ، حفظ مى کند .
پانویس:
1. صحیح البخاری: ۲/۶۷۰/۱۷۹۵ وص۶۷۳/۱۸۰۵ وج ۶/۲۷۲۳/۷۰۵۴؛ صحیح مسلم: ۲/۸۰۶/۱۶۲؛ سنن أبی داود: ۲/۳۰۷/۲۳۶۳؛ الموطّأ: ۱/۳۱۰/۵۷؛ سنن النسائی: ۴/۱۶۶ و۱۶۷؛ السنن الکبرى : ۴/۴۴۸/۸۳۰۹ کلّها عن أبی هریرة . تهذیب الأحکام : ۲ / ۲۴۲ / ۹۵۸ عن سلیمان بن خالد عن الإمام الصادق علیه السلام عنه صلى الله علیه و آله .
2. الکافی : ۲ / ۱۹ / ۵ وج ۴ / ۶۲ / ۱ ؛ تهذیب الأحکام : ۴ / ۱۵۱ / ۴۱۸ ؛ فضائل الأشهر الثلاثة : ۱۱۹ / ۱۱۷ ؛ تفسیر العیّاشی : ۱ / ۱۹۱ / ۱۰۹ کلّها عن زرارة عن الإمام الباقر علیه السلام ؛ کتاب من لا یحضره الفقیه : ۲ / ۷۴ / ۱۷۷۱ ؛ سنن الترمذی : ۳ / ۱۳۶ / ۷۶۴ عن أبی هریرة ؛ سنن ابن ماجة : ۱ / ۵۲۵ / ۱۶۳۹ عن عثمان بن أبی العاص ؛ مسند أبی یعلى : ۴ / ۵ / ۳۶۴۴ عن أنس .
3. مسند ابن حنبل : ۳ / ۳۶۷ / ۹۲۳۶ ؛ شُعب الإیمان : ۳ / ۲۸۹ / ۳۵۷۱ کلاهما عن أبی هریرة وح ۳۵۷۰ عن جابر وفیه «الصیام جُنّة حصینة من النار» ؛ کنز العمّال : ۸ / ۴۴۳ / ۲۳۵۶۵ .
4. معانی الأخبار : ۴۰۸ / ۸۸ ؛ بحار الأنوار : ۹۶ / ۲۵۱ / ۱۵ . و فی مصباح الشریعة : قال رسول اللّه صلى الله علیه و آله : «الصوم جُنّة» ، أی سترة من آفات الدنیا ، وحجاب من عذاب الآخرة (مصباح الشریعة : ۱۳۳).
5. مسند ابن حنبل : ۵ / ۲۱۳ / ۱۵۲۶۴ عن جابر، المعجم الکبیر : ۹ / ۵۸ / ۸۳۸۶ عن عثمان بن أبی العاص ؛ شعب الإیمان : ۳ / ۲۸۹ / ۳۵۷۰ عن جابر عنه صلى الله علیه و آله عن اللّه عز و جل وفیه«یجتنّ»بدل «یستجنّ»، کنز العمّال: ۸ / ۴۵۲ / ۲۳۶۱۸.
منبع:
http://www.hadith.net