۱۳۹۲/۰۱/۱۵
–
۲۴۸ بازدید
دین الهی به حکم آیه {الیوم أکملت} تکمیل شده است؛ لزوم نصب امام چه توجیهی دارد؟پاسخ:
مقصود از اکمال دین در آیه، اکمال از نظر فروع نیست؛ زیرا پس از نزول این آیه، احکام دیگری نیز بر پیامبر وحی شده است، مانند ارث کلاله و غیره بلکه مقصود از این اکمال، پیریزی عوامل بقای آن است.
یک پدیده اجتماعی یا آسمانی همانطور که در گرو مؤسس و پدیدآورنده است در بقای خود نیز بینیاز از اسباب نیست و یکی از عوامل بقاء آن نصب سرپرست آن است که پس از رحلت پیامبر (ص) به اداره امور بپردازد، اتفاقاً آیه {أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ} در همان روز غدیر نازل شده و با نصب علی (ع) کامل گشته است.
دین الهی به حکم آیه {الیوم أکملت} تکمیل شده است؛ لزوم نصب امام چه توجیهی دارد؟پاسخ:
مقصود از اکمال دین در آیه، اکمال از نظر فروع نیست؛ زیرا پس از نزول این آیه، احکام دیگری نیز بر پیامبر وحی شده است، مانند ارث کلاله و غیره بلکه مقصود از این اکمال، پیریزی عوامل بقای آن است.
یک پدیده اجتماعی یا آسمانی همانطور که در گرو مؤسس و پدیدآورنده است در بقای خود نیز بینیاز از اسباب نیست و یکی از عوامل بقاء آن نصب سرپرست آن است که پس از رحلت پیامبر (ص) به اداره امور بپردازد، اتفاقاً آیه {أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ} در همان روز غدیر نازل شده و با نصب علی (ع) کامل گشته است.
طراح شبهه تصوّر میکند نخست دین تکمیل گشت، بعداً پیامبر (ص) علی (ع) را به امامت نصب نمود، آنگاه میگوید که پس از تکمیل دین نصب علی (ع) به عنوان اکمال دین چه معنی دارد؟
شگفت اینجاست که افرادی که این شبهات را طرح میکنند، برگی از قرآن را نخواندهاند. همه انبیا، دارای اوصیایی بودند و هرگز کسی به فکرش خطور نکرد که وصی انبیا، پس از درگذشت پیامبر (ص) چه معنی دارد و این ملازم با نزول وحی بر وصی است. درحالیکه خود پیامبر (ص) در حال حیات خود برای بقای دین فردی را معین میکند که دینداران را سرپرستی کند.
مقصود از اکمال دین در آیه، اکمال از نظر فروع نیست؛ زیرا پس از نزول این آیه، احکام دیگری نیز بر پیامبر وحی شده است، مانند ارث کلاله و غیره بلکه مقصود از این اکمال، پیریزی عوامل بقای آن است.
یک پدیده اجتماعی یا آسمانی همانطور که در گرو مؤسس و پدیدآورنده است در بقای خود نیز بینیاز از اسباب نیست و یکی از عوامل بقاء آن نصب سرپرست آن است که پس از رحلت پیامبر (ص) به اداره امور بپردازد، اتفاقاً آیه {أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ} در همان روز غدیر نازل شده و با نصب علی (ع) کامل گشته است.
طراح شبهه تصوّر میکند نخست دین تکمیل گشت، بعداً پیامبر (ص) علی (ع) را به امامت نصب نمود، آنگاه میگوید که پس از تکمیل دین نصب علی (ع) به عنوان اکمال دین چه معنی دارد؟
شگفت اینجاست که افرادی که این شبهات را طرح میکنند، برگی از قرآن را نخواندهاند. همه انبیا، دارای اوصیایی بودند و هرگز کسی به فکرش خطور نکرد که وصی انبیا، پس از درگذشت پیامبر (ص) چه معنی دارد و این ملازم با نزول وحی بر وصی است. درحالیکه خود پیامبر (ص) در حال حیات خود برای بقای دین فردی را معین میکند که دینداران را سرپرستی کند.
مراجعه شود: جدال احسن ص 150.